Drepturile copiilor romani, in atentia Natiunilor Unite
Aceasta dupa ce peste 40 organizatii neguvernamentale partenere, 50.000 de copii si peste 220 de profesionisti din domeniu, au intocmit un Raport pe aceasta linie si l-au trimis la Geneva. Concluziile acestuia sint insa departe de a fi imbucuratoare. Cu toate ca s-au inregistrat progrese legislative si in infiintarea de institutii sau agentii guvernamentale specializate, organizatia Salvati Copiii este in continuare ingrijorata de lipsa institutiilor de monitorizare independente la nivel local, de inexistenta unui sistem de pregatire permanenta a cadrelor didactice, asistentilor sociali, juristilor, politistilor, medicilor in domeniul drepturilor copilului, de problemele in ceea ce priveste accesul la educatie al copiilor din familiile modeste sau al copiilor cu nevoi speciale. Alte chestiuni vizibile mai ales la nivel local sint lipsa posibilitatii copiilor de a participa la deciziile luate in privinta lor si lipsa unui numar suficient de institutii de invatamint, ceea ce face ca elevii sa invete in doua sau chiar trei schimburi, in unele scoli. Exista totodata o puternica politizare a sistemului de invatamint, inspectorii scolari si directorii fiind alesi pe criterii politice. Rromii sint inca puternic discriminati. 80% dintre copiii care nu beneficiaza de nici o forma de educatie sint de etnie rroma, in timp ce copiii HIV pozitiv sau copiii cu parinti plecati la munca in alte tari si lasati in grija rudelor nu beneficiaza intotdeauna de drepturile lor. Calitatea sistemului educational scade, lipsa de corelare intre profilul sistemului de educatie si nevoia de forta de munca duce la cresterea ratei somajului in rindul tinerilor cu studii superioare, mai mentioneaza raportul. Copiii nu sint protejati in fata exploatarii economice, fiind obligati sa munceasca in mediul rural, pe strada sau la domiciliul altor persoane, sa cerseasca, in timp ce ar trebui sa mearga la scoala. Cu toate ca Romania a interzis prin lege bataia, lipsa educatiei parentale si a specialistilor in educatia copiilor fara violenta ori metode umilitoare se constata in continuare la noi si constituie inca o chestiune spinoasa. (Ciprian FANARU)