Satencele sint prost platite, stau la cratita si sint inactive social
Femeile de la sate sint prost platite, cele mai multe se ocupa de gospodarie, sint inactive social si se informeaza doar prin intermediul televizorului. Acestea sint principalele concluzii ale analizei cu privire la situatia socio-economica a femeilor din mediul rural, desfasurata la nivel national de Agentia Nationala pentru Egalitate de Sanse intre Femei si Barbati (ANES), in perioada ianuarie "" februarie 2008. Cele 1.046 de interviuri au fost axate pe situatia profesionala, participarea la decizie, informatiile necesare, precum si modalitatile de informare preferate de femeile de la sate, cu virsta cuprinsa intre 18 si 55 ani. "Situatia profesionala la nivel national reflecta faptul ca femeile din acest mediu de rezidenta se orienteaza cu preponderenta catre domenii precum: administratia publica, sanatate, agricultura, asistenta sociala sau invatamint", arata Claudia Sorina Vlas, presedintele ANES, in raportul publicat pe site-ul Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse. In ceea ce priveste asumarea responsabilitatilor domestice, acestea cad mai ales in sarcina femeilor. Astfel, in judete din Moldova, femeile isi asuma muncile casnice in proportie de 98%. Ancheta reflecta si faptul ca majoritatea femeilor din zona rurala au venituri sub 500 lei, cu exceptia regiunii de vest a tarii, unde media veniturilor lunare variaza intre 500 si 1.000 lei. Foarte multe femei sint casnice, veniturile lor lunare sint instabile, provenind fie din alocatiile copiilor, fie din ajutoarele sociale oferite de stat. Rezultatele studiului arata ca femeile nu sint active in comunitate si nu se implica in luarea deciziilor in comunitatile din care fac parte, desi rata participarii feminine la vot este foarte ridicata. "De exemplu, in regiunea de nord-est a tarii femeile participa la vot in proportie de 90%, dar se implica in luarea deciziilor doar in proportie de 19%. Dezechilibrul se mentine si in restul regiunilor", se mai specifica in raportul ANES. Reprezentantele sexului feminin nu fac parte din asociatii, consilii si partide, iar interesul privind evenimentele politice, sociale sau economice ale tarii sau ale comunitatii este scazut, 55 % dintre respondente declarind ca nu apeleaza la nici o modalitate de informare. în Romania, televizorul ramine mjlocul de informare preferat al femeilor din mediul rural, care citesc rar presa scrisa si nu folosesc internetul. Peste 50% din femeile intervievate si-au manifestat interesul pentru a obtine mai multe informatii cu privire la drepturile de care beneficieaza pe piata muncii, despre modalitatile de a demara o afacere sau privind sanatatea reproducerii. (Mihaela BESLEAGA)