Social

166 de copii și părinții lor au participat la sesiuni de citit interactiv, la grădiniță

Mihaela Vlădescu
17 mar 2017 594 vizualizări
Asociaţia OvidiuRo, iniţiatoarea Legii Fiecare Copil în Grădiniţă, a poposit în șase locaţii vrâncene pentru a încuraja cititul şi alimentaţia sănătoasă u doar unul din trei copii săraci beneficiază de educație timpurie u peste 35% dintre elevii de clasa a IV-a au probleme serioase la citi

Caravana”Poftă de carte”, inițiată în luna octombrie a anului 2016 de Asociația OvidiuRo, a ajuns săptămâna aceasta în județul Vrancea, unde primăriile estimează pentru acest an un număr total de 2.712 de copii care pot beneficia de programul național ”Fiecare Copil în Grădiniță (FCG). Acest program a fost lansat în urmă cu un an şi încurajează accesul la grădiniță al copiilor care provin din familii defavorizate (care au venit sub 284 lei/membru familie venit lunar) prin acordarea lunară de tichete sociale pentru grădiniță, condiționate de prezența zilnică. Caravana intitulată sugestiv „Poftă de Carte” are ca obiectiv încurajarea cititului interactiv şi a unei alimentaţii sănătoase în grădinițele din comunitățile defavorizate, propunându-şi totodată să informeze părinții cu privire la prevederile Legii nr. 248/2015.

Copiii de vârstă preșcolară au participat la sesiunile de citit interactiv 

Caravana este susţinută de Carrefour România şi Carrefour Foundation, iar anul acesta școlar 10.000 de copii defavorizați din toată țara vor primi câte o carte pentru acasă și 1.000 de cărți ilustrate vor ajunge în grădinițe, în cadrul proiectului. În această săptămână în județul Vrancea, 166 de copii de vârstă preșcolară au participat la sesiunile de citit interactiv și au primit câte o carte ilustrată după lecția-degustare desfășurată în grădinițele din Slobozia Bradului (satele Cornetu și Coroteni), Dumitrești (satele Găloiești și Biceștii de Jos), Chiojdeni (Sat Luncile) și Focșani, cartier Sud, unde au fost oferite cărți uriașe ilustrate, fructe și legume, materiale educaționale și produse de igienă, ca parte a Caravanei ”Poftă de carte”. Părinților prezenți la activități le-au fost oferite informații sau clarificări despre tichetele sociale pentru grădiniță precum și despre alimentația potrivită pentru copii. Localităţile şi școlile din cadrul acestora unde a poposit caravana au fost selectate cu sprijinul autorităților locale și județene, pe baza statisticilor disponibile referitoare la mărimea populației preșcolare, rata de marginalizare și gradul de cuprindere a copiilor defavorizați în învățământul preșcolar.”În cele 6 localități vizitate, accesul copiilor defavorizați la educație preșcolară este îngreunat de: lipsa spațiului, distanța mare până la grădiniță, fără să poată beneficia de transport școlar, lipsă îmbrăcăminte și încălțăminte și, de asemenea, neprioritizarea educației preșcolare de către părinți sau de către comunitate”, transmit reprezentanţii Asociaţiei OvidiuRo.

În ce a constat caravana

 

Copiii de vârstă preșcolară, indiferent dacă sunt înscriși sau nu, au fost invitați alături de părinții lor să participe la sesiuni de citit interactiv la grădinița din localitate. La finalul acestor sesiuni, fiecare copil a primit propria carte - ,,Să mâncăm multe culori’’ - personalizată cu numele lui de către profesor, pe care a putut să o ia apoi acasă. Tema sesiunilor de citit de anul acesta este alimentația sănătoasă, iar activitatea a pornit de la o carte publicată inițial în limba engleză și adaptată de OvidiuRo pentru copiii din România. ,,Misiunea noastră este ca fiecare copil să poată beneficia de educație preșcolară de calitate. Grădinițele din mediul rural sunt, din păcate, slab dotate, cu toate că cei mici își doresc foarte mult jocuri și cărți ilustrate. Copiii sunt încântați când cineva le citește, iar cărțile îi cuceresc instantaneu. Cărțile uriașe pe care le aducem sunt o noutate, iar pentru cei mai mulți dintre ei, cartea pe care o primesc este și prima lor carte – ceea ce este îngrijorător, având în vedere rezultatele unui studiu american ce arată că un copil provenind din mediile defavorizate (deci cu acces limitat la resurse educaționale) are în vocabular, în medie, 500 de cuvinte până la vârsta de 3 ani, comparativ cu ceilalți copii, care își însușesc 1100 de cuvinte în primii 3 ani de viață. Sperăm ca tehnicile de citit interactiv propuse de noi să le fie utile atât educatorilor cât și părinților – cu impact direct asupra dezvoltării cognitive a celor mici, a declarat Maria Gheorghiu, cofondator OvidiuRo.

Doar unul din trei copii săraci beneficiază de educație timpurie 

Reprezentanţii Asociaţiei OvidiuRo susţin că această caravană va ajunge la copiii defavorizați din toate cele 41 de județe ale țării până la finalul anului acesta școlar, proiectul fiind o continuare firească a Caravanei de vară FCG ce a acoperit 99 de comunități din 15 județe. 60.000 de copii provenind din familii defavorizate au fost înscriși în programul național ”Fiecare Copil în Grădiniță” până în decembrie 2016, dintr-un total de 110.000 estimați de Ministerul Muncii, la nivel național. În medie, 64% dintre copiii atrași în program au avut prezență zilnică în lunile septembrie - decembrie 2016 și au beneficiat de tichetul social pentru grădiniță, un prim rezultat palpabil al legii fiind creșterea frecvenței copiilor. “Legea nr. 248/2015 răspunde obiectivelor cu privire la reducerea abandonului școlar (la 11.3%) și a sărăciei și inechității sociale ce derivă din Strategia Europa 2020. În 2015, rata abandonului școlar în România ajunsese la 19.1% și se estimează că în prezent doar unul din trei copii săraci beneficiază de educație timpurie. România este a doua dintre țările cu cea mai mare inegalitate socio-economică din UE iar acest decalaj se reflectă în mod direct în nivelul de alfabetizare și performanțele copiilor la citit. Potrivit Raportului de țară realizat de ELINET, România este pe locul 23 (din cele 24 de state UE participante la evaluările PIRLS în 2011) cu peste 35% dintre elevii de clasa a IV-a demonstrând probleme serioase la citit (același procent de 35% reprezintă proporția copiilor expuși riscului abandonului timpuriu al școlii)”, se arată într-un document al Asociaţiei OvidiuRo. (M. V.).

 

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.