Mai bine de 40% dintre elevi sunt analfabeţi funcţional
Mai bine de 40% dintre elevii romani de 15 ani sunt analfabeţi funcţional, potrivit unui studiu al Centrului de Evaluare şi Analize Educaţionale. Mai exact, este vorba de 42% dintre elevii asupra cărora s-a realizat studiul. Elevii, susţine documentul, ştiu să citească, dar nu înţeleg textele parcurse. Experţii acestui centru care a realizat studiul sunt de părere că de vină pentru această situaţie sunt programele şcolare prea stufoase, elevii fiind obligaţi să memoreze informaţiile şi nu să analizeze textele. La fel se întamplă şi la matematică unde elevii ştiu să opereze calcule, dar nu înţeleg noţiunile învăţate. „Nu aş vrea să spun la modul general că principala cauză este calitatea sistemului educaţional românesc. Însă este cert o problemă a modului în care încă se predă. (…) Eu predau şi economie, la liceu, şi dacă le cer să îmi dea definiţia pentru viteza de rotaţie a banilor, care e o definiţie foarte complexă şi urâtă, din zece elevi, 11 ştiu să reproducă definiţia mai bine decât o fac eu. Dar dacă le cer să dea un exemplu simplu, nu ştiu să facă acest circuit şi nu înţeleg, deşi ei ştiu definiţii, clasificări, vorbesc în sintagme şi ştiu eseuri la limba romană”, a declarat pentru presa centrală Sorin Spineanu-Dobrotă, şef Serviciu Examene şi Evaluarea Manualelor al Centrului de Evaluare şi Analize Educaţionale. Rezultatele acestui studiu sunt apropiate celor ale testărilor PISA, care arată că 45% din copiii de 15 ani sunt analfabeţi funcţionali. Acest analfabetism funcţional este explicat prin închistarea curriculei, dar şi prin faptul că profesorii nu cer la oră înţelegerea textului, ci doar memorarea lecţiei. Prin urmare, copiii nu sunt pregătiţi pentru viaţă, pentru că nu au exerciţiul comentării. Ministrul Educaţiei, Mircea Dumitru, a declarat pentru Mediafax, că pentru a rezolva problema analfabetismului, este nevoie de o şcoală mult mai eficientă şi care să formeze competenţe la nivelul înţelegerii unui text. De asemenea, se pune problema manualelor şcolare care, în opinia lui Mircea Dumitru, sunt scrise nu pentru elevi, ci pentru profesori. Tragic este că aceşti elevi vor finaliza studiile medii şi vor deveni absolvenţi de şcoală nefuncţionali. (Z.V.)