Tot ce trebuie ştiut despre cardul de sănătate
Cardul de sănătate a devenit, de la 1 septembrie 2015, unicul instrument de validare şi decontare a serviciilor medicale în sistemul asigurărilor sociale de sănătate. Nici în spital nu mai poţi merge fără card şi se aude că e posibil ca şi la Urgenţe să se introducă obligativitatea prezentării cardului de sănătate. În timp ce în alte ţări europene cardul de sănătate este funcţional de zeci de ani, în România unele persoane au refuzat cardul din motive religioase. Şi în Vrancea cardul de sănătate a fost refuzat de peste 500 de persoane din motive religioase. Iată ce ar trebui să ştiţi despre cardul de sănătate.
Ce conţine cardul?
Cardul naţional de sănătate primit de asigurat conţine doar datele de identificare ale asiguratului. Pe card şi în memoria electronică a cardului sunt imprimate următoarele informaţii:
• Numele şi prenumele asiguratului
• Codul unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate
• Numărul de identificare al cardului naţional de asigurări sociale de sănătate (CID)
• Data naşterii
• Termenul de valabilitate al cardului (5 ani)
Doar la cererea asiguratului, medicul de familie poate inscripţiona pe cardul de sănătate date medicale.
Cardul de sănătate este distribuit persoanele asigurate cu vârsta de peste 18, în timp ce copiii cu vârsta de până la 18 ani beneficiază de servicii medicale gratuite, conform legii.
Cum intri în posesia cardului naţional de sănătate?
Cardul este distribuit personal de către factorul poştal în baza unui act de identitate şi a semnăturii de primire. Poştaşul face cel puţin două vizite la domiciliul asiguratului şi, în cazul în care acesta nu va fi găsit acasă, îi va lăsa un aviz poştal pe care va fi menţionată perioada în care asiguratul poate să ridice cardul de la oficiul poştal. În Vrancea au fost distribuite până în acest moment peste 200.000 de carduri de sănătate. Procesul de tipărire şi distribuire a cardului naţional de sănătate va continua pentru persoanele care împlinesc vârsta de 18 ani şi/sau dobândesc calitatea de asigurat ulterior momentului distribuirii iniţiale.
Cum activezi cardul de sănătate?
Activarea cardului de sănătate se va face la orice furnizor de servicii medicale (cabinet de medicină primară, spital, ambulatoriu, laborator) la care asiguratul va apela prima dată după primirea cardului. Nu este necesar ca asiguratul să meargă special la medic pentru activarea cardului. Operaţiunea de activare durează maxim 30 de secunde şi constă în înlocuirea codului pin iniţial al cardului (000) cu un cod pin din patru cifre ales de asigurat, pe care acesta nu trebuie să îl divulge. Codul pin rămâne în proprietatea asiguratului, la fel ca şi cel de la cardul bancar.
Cum utilizezi cardul de sănătate?
Odată activat, cardul de sănătate va fi prezentat ori de câte ori asiguratul apelează la furnizorii aflaţi în contract cu casa de asigurări de sănătate pentru servicii medicale sau farmaceutice. Furnizorul va introduce cardul în cititor, iar asiguratul va tasta codul pin. Instant, aplicaţia cardului va afişa un mesaj în care va informa furnizorul dacă posesorul cardului este asigurat sau nu. Utilizarea cardului reprezintă dovada că asiguratul a fost prezent la furnizorul de servicii medicale. În acest fel se validează serviciul de care a beneficiat, în vederea decontării din fondul de asigurări sociale de sănătate. Pentru serviciile medicale de urgenţă nu este necesară, deocamdată, utilizarea cardului de sănătate, deşi se vorbeşte despre introducerea obligativităţii prezentării cardului de sănătate. Serviciile de urgenţă fac parte din pachetul minim de servicii medicale, care se acordă atât persoanelor asigurate cât şi celor neasigurate.
Ce facem în situaţia în care cardul de sănătate se blochează?
Dacă asiguratul tastează greşit, de cinci ori consecutiv, codul pin al cardului de sănătate, acesta se blochează. În această situaţie, medicii vrânceni au la dispoziţie trei linii telefonice de urgenţă la Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) pentru deblocarea cardului de sănătate. Şi pacienţii pot apela liniile telefonice de urgenţă. Numărul de telefon la linia de urgenţă este 0237/227.714, interior 126, 109, respectiv 112. Operatoarele care răspund la aceste numere vor da informaţii despre deblocarea cardurile şi pot face programări ale asiguraţilor la CAS Vrancea.
Cum obţinem un nou card de sănătate?
Asiguraţii care au primit carduri de sănătate cu date personale eronate, sau au pierdut/distrus acest document, vor solicita eliberarea unui nou card la CAS Vrancea. Asiguraţii vor primi cu titlu gratuit noul card în situaţia în care cardul conţine date eronate, dar vor plăti contravaloarea serviciilor de producţie şi distribuire prin poştă a noului card, în cazul pierderii/distrugerii cardului iniţial, respectiv suma de 15,50 Ron.
Plata se va face la sediul CAS Vrancea.
Adeverinţa de înlocuire a cardului de sănătate
În cazul solicitării unui nou card de sănătate, până la primirea acestuia, asiguratul va beneficia de servicii medicale în sistemul asigurărilor sociale de sănătate în baza unei adeverinţe de înlocuire a cardului de sănătate. De asemenea, pentru asiguraţii care refuză primirea cardului de sănătate din motive religioase sau de conştiinţă, în baza unei cereri în care se expun motivele refuzului, CAS Vrancea va elibera adeverinţa de înlocuire a cardului de sănătate. Adeverinţa este valabilă trei luni de la eliberare. (Dana LEPĂDATU)