Social

Adeverinţele medicale, mărul discordiei între CAS şi medici

Ziarul de Vrancea
12 ian 2016 2331 vizualizări
Sunt necesare adeverinţele de salariat când mergem la medicul de familie sau la specialist? Casa de Sănătate zice nu! Medicii spun că există şi situaţii în care acestea sunt indispensabile!

Numeroşi pacienţi se prezintă cu noaptea în cap la CAS pentru un bon de ordine. Mulţi vin să solicite adeverinţa care atestă calitatea de asigurat în sistemul de sănătate. Este sau nu necesară această adeverinţă? Disputa dintre Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) Vrancea şi medicii de familie, respectiv medicii specialişti privind necesitatea adeverinţelor medicale pentru pacienţii care se prezintă la medic pentru consultaţii are un singur pierzător: pacientul care este pus pe drumuri. Pe de o parte CAS acuză medicii că trimit pacienţii fără motiv la CAS după adeverinţe, pe de altă parte medicii dau vina pe sistemul informatic care îi obligă în unele cazuri să aibă acoperire pentru serviciile prestate. Aceasta este doar una dintre neînţelegerilor dintre Casă, medici şi pacienţi. Şi în care fiecare parte consideră că are dreptate.


Spitalul a decis că adeverinţele sunt necesare


Spre exemplu, în cadrul Spitalului Judeţean de Urgenţă există cazuri în care medicii sunt nevoiţi să ceară pacienţilor adeverinţe de salariu validate de la CAS pentru a fi siguri că serviciile prestate vor fi decontate de Casă, chiar şi atunci când pacienţii au card. “Există o reglementare internă a noastră. Pe fiecare secţie medicul pune la foaia medicală şi dovada calităţii de asigurat pentru a fi sigur că serviciul respectiv va fi decontat”, spune Manuela Tudoroiu, şef serviciu statistică a Spitalului Judeţean. Însă acest lucru nu se întâmplă în cazul tuturor pacienţilor ci doar acolo unde există neconcordanţe între calitatea de asigurat a pacientului în PIAS (Platforma Informatică de Asigurări de Sănătate) şi în SIUI. “Există situaţii în care în PIAS pacientul apare asigurat, cu card emis. De foarte multe ori, în sistemul SIUI, o altă bază de asigurări a Casei, acesta apare ca neasigurat. În acest caz, noi , ca să facem dovada calităţii de asigurat şi să putem deconta serviciul respectiv, cerem această adeverinţă, a precizează Manuela Tudoroiu care spune că “la SIUI nu legăm vorbe. Ne trebuie o dovadă clară”.

CAS da, medicii ba!

Pe de altă parte, medicii de familie, chiar dacă sunt revoltaţi de problemele pe care le cauzează cardul de sănătate, nu trimit pacientul după adeverinţă de salariat la CAS decât în anumite cazuri. “Medicii trimit după adeverinţă în momentul în care nu au niciun element pentru a proba calitatea de asigurat în SIUI. Sau dacă pacinetul nu are card sau are card pierdut. Dacă e neasigurat, atunci îl trimitem să se asigure. Ar trebui să ne mulţumească CAS Vrancea pentru că noi le trimitem plătitori de sănătate”, ne-a declarat Grigore Hanţă, preşedintele Patronatului Medicilor de Familie din Vrancea. Acesta a ţinut să precizeze că “în condiţii de urgenţă, asistenţa medicală se acordă tuturor pacienţilor”.

CAS dă asistenţă şi prin telefon

Nu există cazuri speciale în care medicul ar putea să ceară o adeverinţă pentru a face dovada calităţii de asigurat! Este poziţia categorică pe care o adoptă Mihail Copaci, preşedinte director al CAS Vrancea. “Cardul este unicul instrument de validare a serviciilor medicale. Faptul că medicul cere adeverinţă înseamnă încălcarea legislaţiei”, spune Copaci. Contractul cadru şi normele precizează că există inclusiv sancţiuni pentru neacordarea de servicii medicale pentru medici. Conform ordinului 1012/2013 privind reglementarea controlului la nivelul Casei de Asigurări, la prima abatere se dă avertisment, la a doua abatere se sancţionează cu 10%, iar de la a treia abatere se poate merge inclusiv până la rezilierea constractului cu medicul de familie. Dar CAS nu a făcut niciun control de această natură şi, în consecinţă, nimeni nu a fost sancţionat. Copaci admite că pot exista şi excepţii, dar că acestea se tratează punctual. “Medicii au posibilitatea de a controla inclusiv telefonic situaţia pacientului la nivelul Casei şi pot avea în câteva momente soluţia, fără a pune pacientul pe drumuri. Ne sună medici de la Iaşi, dar din judeţ nu prea se dau telefoane”, a spus Copaci. Printre serviciile la care medicii sau pacienţii pot avea acces telefonic se numără deblocarea cardului de sănătate şi verificarea calităţii de asigurat. Situaţiile în care medicii pot cere adeverinţe sunt foarte clare: “În cazul cardului deteriorat, lipsa cardului sau refuzul cardului din motive religioase, doar atunci se vine la Casă pentru a avea adeverinţă”, spune Copaci. Pentru a rezolva disputele şi neînţelegerile cu privire la adeverinţele de medicale, dar şi alte aspecte legate de activitatea lor, Mihail Copaci a convocat miercuri o conferinţă de presă comună cu Grigore Hanţă, şeful medicilor de familie din Vrancea şi Constantin Mândrilă, managerul Spitalului Judeţean Focşani. (Dana LEPĂDATU) 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.