Ce sancţiuni riscă doctorii care vă refuză eliberarea reţetelor
Medicii de familie sau medicii specialişti care refuză să elibereze reţete pacienţilor asiguraţi în sistemul de sănătate atunci când sistemul on-line nu funcţionează sau când pacienţii nu au asupra lor cardul de sănătate riscă să fie sancţionaţi, a anunţat Mihail Copaci, preşedintele Casei de Asigurări de Sănătate (CAS) Vrancea. Pacienţii care se regăsesc în situaţia de a fi refuzaţi de medic, pe motiv că sistemul informatic nu funcţionează sau dacă nu au cardul asupra lor, pot depune o sesizare la Registratura CAS Vrancea, sesizare căreia Casa este obligată să-i dea un răspuns în cel mult 30 de zile lucrătoare. CAS Vrancea dispune un control la medicul de familie în cauză, în urma căruia se pot lua diverse măsuri. Sancţiunile pot consta în reţineri de 10% din veniturile medicilor în cazul unei prime abateri, 20% la a doua abatere constatată şi pot ajunge până la rezilierea contractului cu CAS în cazul unor abateri repetate. Precizările preşedintelui CAS au fost făcute ca urmare a haosului creat zilele trecute, când Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) a fost blocat timp de mai multe ore iar medicii nu s-au putut conecta pentru a valida serviciul medical.
E mai simplu să validezi serviciul medical pe loc
În cazul în care pacientul nu are asupra sa cardul de sănătate, acesta are obligaţia să revină în 72 de ore la medic pentru a-i fi validat serviciul medical oferit. În cazul în care, din diverse motive, sistemul online nu funcţionează, lucrurile sunt şi mai simple, pacientul nefiind obligat să se întoarcă la medic, deoarece, odată introdus cardul în dispozitivul de citire, amprenta acestuia rămâne în sistem. Când sistemul informatic începe să funcţionize, medicii nu trebuie decât să înregistreze datele şi să facă validarea serviciului în sistem. Chiar şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătăte (CNAS) a făcut precizări în numeroase rânduri asupra faptului că medicii pot opera şi offline, având la dispoziţie 72 de ore pentru validarea serviciului. "Furnizorii de servicii medicale care au operat off -line în aplicaţiile proprii serviciile prestate au la dispoziţie 72 de ore pentru a le urca în sistem online”, se arată într-un ultim comunicat al CNAS. Din păcate, foarte puţini medici respectă indicaţiile de a opera offline şi, de teama că pacientul ar putea să nu mai revină în 72 de ore pentru a valida serviciul medical oferit, preferă să spună pacienţilor că sistemul informatic nu funcţionează şi că vor trebui să revină la o dată ulterioară. Sau, cu scuza că de la 1 septembrie cardul a devenit obligatoriu, refuză să ofere un serviciu medical pacientulului care s-a prezentat la medic fără a avea asupra sa cardul de sănătate.
Se caută soluţii pentru eficientizarea sistemului
În condiţiile în care mulţi medici au contestat perioada de 72 de ore pe care o au la dispoziţie pentru validarea actului medical atunci când acesta se efectuează off-line, CNAS caută soluţii şi modalităţi alternative de validare a serviciului. Axul de timp de 72 de ore se poate dovedi scurt dacă problemele în sistemul informatic persistă sau dacă se are în vedere perioada de 48 de ore de weekend. (Dana LEPĂDATU)