Medicii sunt obligaţi să prescrie reţeta chiar dacă pacientul nu are cardul la el
De multe ori, atunci când un pacient ajunge la medicul de familie fără card, sau, aşa cum se întâmplă foarte des de la implementarea sistemului de servicii medicale pe bază de card, sistemul informatic nu funcţionează, medicii recomandă pacienţilor să revină într-un alt moment, atunci când sistemul funcţionează sau când vor avea cardul asupra lor. Dar ce te faci dacă sistemul se “încăpăţânează” să nu funcţionize, iar pacientul are nevoie urgentă de o reţetă? Ei bine, pacienţii ar trebui să ştie că medicii de familie au obligaţia de a prescrie reţeta pacienţilor, dacă aceştia au calitatea de asigurat, chiar şi în lipsa cardului de sănătate.
72 de ore de aşteptare
Binenţeles, există şi o obligaţie a pacientului de a reveni în cel mult 72 de ore, cu cardul de sănătate, pentru a face validarea serviciului respectiv. “În situaţia în care pacientul nu are cardul la el, medicul are obligaţia să verifice în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) dacă pacientul respectiv are calitatea sau nu de asigurat. Dacă din SIUI rezultă că are calitatea de asigurat, atunci medicul asigură medicaţia necesară, cu obligativitatea ca 72 de ore respectivul pacient să vină cu cardul pentru a putea fi validat serviciul medical respectiv în platforma informatică”, ne-a declarat Mihail Copaci, şeful Casei de Asigurări de Sănătate (CAS) Vrancea. Copaci spune că medicii au fost informaţi asupra acestui aspect în cadrul întâlnirilor pe care le are periodic cu aceştia. “E adevărat că este simplu ca pacientul să aibă cardul şi medicul să valideze serviciul şi totul să fie în regulă. Dar sunt şi situaţii în care din diferite motive, un bătrân sau altă persoană se prezintă la medic şi uită să îşi ia cardul. În acest caz, pacientului nu i se poate refuza acordarea serviciilor medicale”, spune Copaci.
Cine poate şi cine nu poate beneficia de servicii în lipsa cardului
Există însă şi excepţii. Asiguraţii cărora nu le-a fost emis cardul vor beneficia în continuare de servicii medicale, după ce medicul va vedea în sistem că nu le-a fost eliberat cardul. Cardul care este între Imprimeria Naţională şi Poştă nu se poate considera emis. Cardul se consideră emis atunci când acesta a ajuns la asigurat, iar asiguratul a semnat pentru primirea cardului. Pe de altă parte, sunt carduri de sănătate emise şi distribuite prin Poştă, care însă nu au ajuns la destinatar, întrucât aceştia nu au putut fi găsiţi. Acestea au fost returnate caselor de asigurări, însă titularii nu au mers să le. Aceşti asiguraţi nu vor primi servicii medicale din 1 septembrie, în absenţa cardului. Cardul de sănătate a devenit obligatoriu de la 1 septembrie 2015. (Dana LEPĂDATU)