Medicii v-au tratat necorespunzător? Faceţi reclamaţie la consiliul de etică!
Sunteţi nemulţumiţi de medicii de la Spitalul Mare care v-au tratat? De acum înainte, bolnavii sau aparţinătorii acestora se pot adresa direct consiliului de etică din cadrul Spitalului Judeţean de Urgenţă „Sf. Pantelimon” Focşani. Acest consiliu a luat fiinţă la solicitarea Ministerului Sănătăţii pentru că şefii de la Bucureşti îşi doresc o atenţie sporită asupra cazurilor de încălcare a normelor de conduită în relaţia pacient – medic, a normelor de comportament şi a disciplinei în spitale. Cu alte cuvinte îşi doresc mai multe verificări cu privire la angajaţii care încalcă drepturile pacienţilor şi o analiză sporită a cazurilor venite din partea bolnavilor care au trebuit să ofere „atenţii” pentru a fi trataţi în mod corespunzător. În acest sens, Consiliul de Etică „(...)înaintează către organele abilitate sesizările ce privesc plăţile informale ale pacienţilor către personalul medico-sanitar ori auxiliar sau acte de condiţionare a acordării serviciilor medicale de obţinere a unor foloase, în cazul în care persoanele competente nu au sesizat organele conform atribuţiilor de serviciu" Potrivit ordinul 145/2015 privind aprobarea componenţei şi a atribuţiilor consiliului de etică ce funcţionează în cadrul spitalelor, acest organism "sesizează organele abilitate ale statului ori de câte ori consideră că aspectele dintr-o speţă pot face obiectul unei infracţiuni, dacă acestea nu au fost sesizate de reprezentanţii unităţii sanitare sau de către petent. De asemenea, consiliul primeşte, din partea managerului unităţii sanitare, sesizările făcute în vederea soluţionării.
La nivelul Spitalul Focşani, consiliul de etică este format din:
- preşedinte – dr. Ionescu Mihai, medic primar chirurgie generală;
- membri – dr. Lorena Laura Necula, medic primar medicină internă, dr. Mariana Huzuneanu, medic primar terapie intensivă, asistent Daniel Dan, asistent Mihaela Apostu, economist Marilena Filoteanu şi reprezentant asociaţia pacienţilor Ana Maria Dimitriu;
- secretar – economist Ramona Niţă. Aceşti membri au un mandat de 3 ani.
Ce trebuie să facă un pacient
Sesizarea unui incident de etică poate fi făcută de către:
a) pacient, aparţinător sau reprezentantul legal al acestuia;
b) personalul angajat al spitalului;
c) oricare altă persoană interesată.
Sesizările sunt adresate managerului unităţii sanitare şi se depun la registratură sau prin completarea unui formular stabilit de oficialii de la Bucureşti. Sesizarea trebuie să cuprindă numele şi prenumele persoanei semnatare a sesizării, numele şi prenumele salariatului care a săvarşit fapta considerată abatere disciplinară, precizarea exactă şi descrierea faptei considerate abatere disciplinară, împrejurările în care a fost săvarşită şi consecinţele abaterii. Fiecare sesizare primeşte un număr de înregistrare comunicat persoanei care o înaintează. Toate sesizările ajung mai apoi la consiliul de etică. Şi membrii consiliului de etică trebuie să realizeze un raport de activitate, document ce ajunge la Direcţia de Sănătate Publică Vrancea. (Raluca MANOLACHE)