Greu dar nu imposibil să-ţi iei înapoi banii pe care ţi i-a luat Sănătatea!
În Vrancea, recuperarea banilor cheltuiţi de pacienţi pe medicamente sau materiale sanitare este o luptă dură şi lungă cu birocraţia. La Spitalul Judeţean de Urgenţă „Sf. Pantelimon” Focşani toate cererile depuse de bolnavii care s-au aflat în situaţia de a-şi cumpera medicamente pentru că acestea nu se găseau pe stocul unităţii nu au fost aprobate pentru că pacienţii nu au urmat toţi paşii „legali”. „Anul trecut au fost înregistrate opt cereri de decontare a medicamentelor. Cererile au fost făcute pentru medicamente cu specific pentru o anumită afecţiune, care în mod uzual nu sunt găsite în farmacia spitalului. Până la achiziţionarea acestora prin licitaţie publică, pacienţii au fost nevoiţi să suporte o parte din cheltuieli”, a precizat Alina Cosma, purtătorul de cuvânt al Spitalului Focşani. Cele opt cereri nu au fost aprobate spre decontare pentru că pacienţii nu au făcut rost de toate actele necesare la dosar, aceştia depunând o simplă cerere la secretariatul unităţii spitaliceşti.
Regulament pentru decontare
Bolnavii care se află în această situaţie trebuie să ştie că Spitalul Focşani a stabilit o metodologie de rambursare a cheltuielilor făcute de un pacient cu medicamente, materiale sanitare sau investigaţii paraclinice pe perioada internării în spital, pentru afecţiunea de bază pentru care a fost internat. Astfel, cererea de rambursare, alături de un dosar întreg cu acte, trebuie depuse la secretariatul unităţii sanitare. “Spitalele sunt obligate să suporte pentru asiguraţii internaţi în regim de spitalizare continuă şi în regim de spitalizare de zi toate cheltuielile necesare pentru rezolvarea cazurilor respective, inclusiv pentru medicamente, materiale sanitare şi investigaţii paraclinice. În situaţia în care asiguraţii, pe perioada internării în spital, în baza unor documente medicale întocmite de medicul curant din secţia în care aceştia sunt internaţi şi avizate de şeful de secţie şi managerul spitalului, suportă cheltuieli cu medicamente, materiale sanitare şi investigaţii paraclinice la care ar fi fost îndreptăţiţi fără contribuţie personală, în condiţiile prezentului contract-cadru, spitalele rambursează contravaloarea acestor cheltuieli la cererea asiguraţilor”, se arată în contractul cadru.
Bolnavii primesc un formular de consimţămant
Sfatul specialiştilor consultaţi de ziarul nostru este ca atunci când sunteţi în situaţia de a scoate bani din buzunar să cereţi documente parafate de la medicul curant şi să păstraţi toate chitanţele, cu ştampilă. Paşii de urmat nu sunt tocmai uşori pentru că este vorba de multă birocraţie. În vederea rambursării de către spital a banilor cheltuiţi pacienţii trebuie să depună la secretariatul spitalului un dosar care să cuprindă: cererea de rambursare, datată şi semnată, copie după biletul de ieşire din spital, copie după un act de identitate care să conţină şi CNP-ul, reţeta emisă de medicul curant, chitanţe/bonuri fiscale pentru medicamente sau materiale sanitare. Astfel, dacă vreţi să vă recuperaţi banii cheltuiţi trebuie să aveţi multă răbdare şi noroc ca spitalul să dispună de banii necesari. Metodologia de recuperare a sumelor se găseşte şi pe site-ul unităţii: www.spitalvn.ro (Raluca MANOLACHE)