Medicii de familie nu vor să devină ..... poştaşi!
Medicii de familie nu acceptă implicarea în distribuţia cardurilor de sănătate rămase nerepartizate la nivelul Casei de Asigurări de Sănătate (CAS) Vrancea. După ce oficialii de la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) au anunţat că toate cardurile de sănătate ce nu au ajuns la asiguraţi vor fi înmânate medicilor de familie pentru distribuire, Federaţia Naţională a Patronatelor Medicilor de Familie (FNPMF) şi Societatea Naţională de Medicină a Familiei (SNMF) au reafirmat că nu acceptă să se implice în distribuţia acestor documente. „Legea este foarte clară. Cardul de asigurat este proiectul CAS şi noi avem contractare cu CAS pentru acordarea de servicii medicale pacienţilor asiguraţi, iar distribuirea cardului nu constituie serviciu medical. Distribuirea cardului de sănătate nu este activitate medicală şi nu este în concordanţă cu curriculumul de pregătire în medicina de familie”, a precizat dr. Grigore Hanţă, preşedintele Patronatului Medicilor de Familie Vrancea. De asemenea, medicii mai spun că, în conformitate cu legislaţia în vigoare, cardul poate fi eliberat titularului doar de emitent, CNAS. În Vrancea, din cele 190.000 de carduri de sănătate ce trebuiau să ajungă la asiguraţi, 11.490 documente au ajuns la sediul „băncii sanitare”. Aceasta pentru că poştaşii fie nu i-au găsit pe titulari acasă, fie pentru că unii au refuzat să preia scrisorile. Mihai Copaci, preşedintele director general al CAS Vrancea, spune că plicurile au fost sortate pe fiecare medic de familie şi acestea urmează să fie repartizate. De asemenea, acesta spune că a purtat discuţii cu o parte dintre medicii din judeţ, iar aceştia au fost de acord să preia plicurile.
Dacă pierdeţi cardul, îl plătiţi
Dacă aţi pierdut cardul de sănătate sau trebuie să modificaţi unele date inscripţionate pe acesta, trebuie să plătiţi pentru obţinerea unui nou document. Ministerul Sănătăţii a iniţiat în acest sens un proiect prin care doreşte să impună această regulă pentru emiterea unui nou card de sănătate. “Asiguratul suportă contravaloarea cardului naţional, precum şi cheltuielile aferente distribuţiei acestuia, în situaţia solicitării eliberării unui duplicat ca urmare a pierderii, furtului sau deteriorării acestuia, precum şi în situaţia modificării datelor personale de identificare, potrivit art. 332 alin. (5) din Legea nr. 95/2006, cu modificările şi completările ulterioare. Pentru aceste situaţii, asiguratul suportă cheltuielile la nivelul celor suportate de Ministerul Sănătăţii şi Casa Naţională de Asigurări de Sănătate în condiţiile art. 4 alin. (5), respectiv art. 5 alin. (9), iar Casa Naţională de Asigurări de Sănătate este mandatată să încheie o convenţie cu Compania Naţională “Imprimeria Naţională” S.A. în vederea producerii şi plăţii duplicatelor. În termen de 15 zile calendaristice de la producerea uneia dintre situaţiile prevăzute la alin. (3), titularul sau, după caz, reprezentantul legal ori împuternicitul acestuia este obligat să solicite prin intermediul casei de asigurări de sănătate eliberarea unui nou card naţional, pe baza unei cereri însoţite de dovada plăţii contravalorii cardului si a cheltuielilor de distributie a acestuia. Eliberarea unui nou card naţional se face în termen de 30 de zile calendaristice de la depunerea unei cereri la casa de asigurări de sănătate în a cărei evidenţă se află persoana respectivă”, se menţionează în proiect. Până la obţinerea unui nou document, asiguratul va putea primi servicii medicale în baza unei adeverinţe. (Raluca MANOLACHE)