Pacienţii nemulţumiţi se vor putea plânge consiliilor etice din spitale
Pacienţii din spitale vor putea reclama neregulile sesizate direct către consiliile etice. Acestea ar putea deveni funcţionale în viitorul apropriat în condiţiile în care Ministerul Sănătăţii îşi doreşte să reînfiinţeze aceste comisii şi să le extindă atribuţiile. Consiliile etice ar urma să fie formate din şapte membri: un reprezentant al corpului medical al spitalului, un alt reprezentant al corpului medical al spitalului dar care nu desfăşoară activitate medicală, unul din partea asistenţilor medicali, un consilier juridic sau o persoană cu studii superioare care face parte din aparatul funcţional al spitalului, un reprezentant al Casei de Asigurări de Sănătate, unul al asociaţiilor de pacienţi, un reprezentant al autorităţilor judeţene (dacă spitalul este al autorităţilor judeţene) sau de la Direcţia de Sănătate Publică (dacă spitalul este în subordinea Ministerului Sănătăţii). Din această comisie nu vor putea face parte managerul spitalului, directorul medical, directorul de îngrijiri sau asistentul şef. În urmă cu câţiva ani, aceste consilii etice au fost înfiinţate la nivelul spitalelor dar foarte puţini dintre bolnavi au ştiut că se pot adresa acestora în cazul în care au nemulţumiri legate de modul cum au fost trataţi de personalul medical. Aceste comisii ar fi trebuit să analizeze cazurile de încălcare a normelor de conduită în relaţia pacient – medic, a normelor de comportament, a disciplinei în unitatea sanitară, să verifice dacă angajaţii spitalului încalcă drepturile pacienţilor şi să analizeze sesizările venite din partea bolnavilor care au trebuit să ofere „atenţii” pentru a fi trataţi în mod corespunzător.
Spitalul Focşani are consiliu de etică
La Spitalul Judeţean de Urgenţă „Sf. Pantelimon” Focşani a fost emisă la sfârşitul anului trecut o decizie prin care sunt numiţi membrii consiliului de etică. Preşedintele consiliului este dr. Luminiţa Albu, iar membri sunt: jr. Ştefania Macri Sava, asistent medical Mimi Cătălina Dumbravă, dr. Vasile Costin şi asistent medical Corina Drăguş. Acesta a luat fiinţă în condiţiile în care, potrivit criteriilor de acreditare a spitalelor, unităţile medicale trebuie să asigure şi partea de etică şi integritate. Spitalul Focşani urmează să primească în următoarea perioadă vizita comisiei de acreditare.
Fără sesizări anonime
De asemenea, conform regulamentului intern al unităţii, pacienţii pot sesiza direct managerului, jr. Constantin Mîndrilă, abaterile cadrelor medicale, legate de modul în care sunt trataţi. Tot ceea ce trebuie să facă este să întocmească o sesizare scrisă şi, evident, să şi-o asume. Sesizarea trebuie să cuprindă numele şi prenumele persoanei semnatare a sesizării, numele şi prenumele salariatului care a săvarşit fapta considerată abatere disciplinară, precizarea exactă şi descrierea faptei considerate abatere disciplinară, împrejurările în care a fost săvarşită şi consecinţele abaterii. (Raluca MANOLACHE)