Social

Seiful fără cifru - Ce ţări încurajează cel mai mult studenţii internaţionali

Ziarul de Vrancea
10 ian 2014 802 vizualizări
Tabloul de bord privind mobilitatea în Uniunea Europeană: sunt necesare eforturi suplimentare pentru a promova studiile şi formarea studenţilor în străinătate

Conform primului „Tablou de bord privind mobilitatea în UE”, Germania, Belgia, Spania, Franţa şi Italia deţin cele mai bune sisteme de sprijin public pentru promovarea posibilităţilor de studiu şi de formare în străinătate şi pentru consilierea studenţilor din învăţământul superior. Tabloul de bord reprezintă o parte a răspunsului Comisiei Europene la cererea statelor membre de a elimina obstacolele în calea studiilor şi formării în străinătate, în cadrul unor acţiuni mai ample pentru a ajuta tinerii să obţină competenţele şi experienţa de care au nevoie pentru a-şi spori capacitatea de inserţie profesională.   
    Androulla Vassiliou, comisarul european pentru educaţie, cultură, multilingvism şi tineret, a declarat: „Studiile şi cursurile de formare în străinătate reprezintă o metodă excelentă de a dobândi experienţă şi competenţe preţioase. Iată de ce UE a crescut considerabil finanţarea pentru mobilitate în cadrul noului program Erasmus. Tabloul de bord privind mobilitatea ne permite să vedem pentru prima dată în ce măsură statele membre creează un mediu favorabil mobilităţii studenţilor, precum şi aspectele care ar putea fi îmbunătăţite.”    
    Tabloul de bord privind mobilitatea se concentrează asupra a cinci factori-cheie care influenţează motivaţia tinerilor şi capacitatea lor de a studia sau de a urma cursuri de formare în străinătate. Studiul arată că aceşti factori variază semnificativ de la un stat membru la altul şi că nicio ţară nu deţine scoruri ridicate cu privire la toate măsurile legate de „mediul favorabil mobilităţii”.   
    Ce ţări sunt mai prietenoase cu studenţii
Informaţii şi orientări privind oportunităţile de mobilitate: Germania, Belgia, Spania, Franţa şi Italia oferă cele mai complete măsuri de sprijin. Cele mai puţin dezvoltate structuri de informare şi orientare se găsesc în Bulgaria, Grecia, Slovenia şi Cipru.
Transferabilitatea ajutoarelor pentru studenţi, care le permite acestora să primească burse publice şi împrumuturi în altă ţară, în aceleaşi condiţii ca şi când ar studia în ţara de origine. Bursele şi împrumuturile pentru studenţi sunt transferabile în partea flamandă şi germanofonă a Belgiei, în Cipru, Luxemburg, Slovenia, Finlanda şi Suedia. În schimb, cele mai restrictive sisteme de sprijin financiar pentru studenţi se găsesc în partea francofonă a Belgiei, în Bulgaria, Republica Cehă, Grecia, Croaţia, Lituania, România şi Slovacia.
Cunoştinţele de limbi străine: Adeseori, acesta este un factor important atunci când un student decide să studieze în străinătate. Cipru, Luxemburg şi partea germanofonă a Belgiei acordă cea mai mare importanţă învăţării limbilor străine în şcoli. În Irlanda şi în Scoţia (Marea Britanie), învăţarea limbilor străine în şcoli nu este obligatorie.
Recunoaşterea studiilor în străinătate (utilizarea ECTS şi a suplimentului la diplomă): Germania, Belgia şi Spania depun eforturi considerabile pentru a monitoriza utilizarea instrumentelor europene care le permit studenţilor să obţină recunoaşterea studiilor efectuate în străinătate prin intermediul sistemului european de credite transferabile (ECTS) şi al suplimentului la diplomă, spre deosebire de majoritatea ţărilor, care acordă puţină atenţie acestui aspect.
Sprijin pentru studenţii proveniţi din medii defavorizate: Partea flamandă a Belgiei, Germania, Italia şi Austria se disting prin faptul că deţin sisteme de sprijin financiar bine dezvoltate pentru studenţii din mediile defavorizate care doresc să studieze sau să urmeze cursuri de formare în străinătate, precum şi sisteme de monitorizare a mobilităţii din perspectiva mediului social din care provin studenţii.   
Mobilitate educaţională în UE
Tabloul de bord privind mobilitatea vizează toate cele 28 de state membre ale UE, precum şi Islanda, Liechtenstein, Norvegia şi Turcia. El reprezintă o primă imagine de ansamblu a factorilor incluşi în recomandarea Consiliului din 2011 privind mobilitatea în scop educaţional şi va constitui o bază pentru viitoarele monitorizări realizate în comun la nivelul UE, următoarea actualizare fiind planificată pentru 2015.
Tabloul de bord privind mobilitatea a fost elaborat de reţeaua Eurydice, în strânsă colaborare cu Comisia Europeană şi cu un grup consultativ de experţi din statele membre. Eurydice este o reţea de unităţi naţionale, coordonată de Agenţia Executivă pentru Educaţie, Audiovizual şi Cultură (EACEA), care oferă informaţii şi analize privind sistemele şi politicile europene de educaţie.   


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.