Social

Tot mai mulţi copii cu afecţiuni ale sistemului nervos

Ziarul de Vrancea
3 ian 2014 2414 vizualizări
Copiii cu afecţiuni ale sistemului nervos sunt evaluaţi de către specialiştii SEOSP, care eliberează certificate de orientare, pe baza cărora cadrele didactice elaborează programe individuale de studiu. în numai zece luni, în Vrancea, au fost eliberate 168 de certificate de orientare, majoritatea pentru elevi din ciclul primar

Tot mai mulţi copii au probleme ale sistemului nervos, unii mai uşoare, care le dau şansa învăţării într-o şcoală de masă, alţii mai grave, necesitand frecventarea unei şcoli speciale. Din ianuarie 2013, în Vrancea, a fost înfiinţat Serviciul de Evaluare şi Orientare Şcolară şi Profesională (SEOSP), care funcţionează în cadrul Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) Vrancea, care are drept scop evaluarea şi orientarea şcolară a acestor copii. În primele zece luni de funcţionare, acest serviciu a eliberat 168 de certificate de orientare, majoritatea pntru copii din ciclul primar – 89. Numai 78 dintre aceşti copii au fost orientaţi spre învăţămantul de masă, restul spre şcolile speciale, ca urmare a gravităţii afecţiunilor pe care le au. “Majoritatea acestor copii au un grad de handicap şi sunt luaţi în evidenţele Serviciului de Evaluare Complexă (SEC) din cadrul DGASPC, dar există şi copii care vin direct la noi, unde li se face evaluare. De regulă, vin la recomandarea unui cadru didactic, dar am avut şi situaţii în care părinţii au venit singuri pentru că au observat că este ceva în neregulă cu copilul lor. Avem doi psihologi care fac evaluarea copilului, în urma căreia se stabileşte dacă necesită sau nu certificat de orientare. Am avut şi copii care s-a dovedit că nu au vreo problemă”, ne-a declarat Tatiana Duţă, profesor psihopedagog în cadrul SEOSP Vrancea. Părinţii sunt cei care depun cerere către directorul Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) Vrancea, care este şi preşedintele comisiei de orientare şcolară, apoi completează un dosar cu documente medicale şi de la unitatea de învăţămant, la care se face o anchetă socială. 

“Certificatul de orientare nu este o etichetă”

Comisia se întruneşte de două ori pe lună şi analizează fiecare dosar depus. După ce dosarul trece de comisie, copilul intră în posesia unui certificat de orientare şcolară ce trebuie prezentat la unitatea de învăţămant. Cadrul didactic de aici, care va lucra cu un astfel de copil, trebuie să-şi adapteze programa în funcţie de nevoile elevului. “Dacă copiii cu probleme grave, cum sunt hipoacuzicii, sunt şcolarizaţi la şcolile speciale, în cele de masă intră copii cu rămaneri în urmă, care nu au reuşit să-şi însuşească unele achiziţii elementare pentru a trece într-un an de studiu superior. Profesorul lucrează cu el în funcţie de nevoile lui. Foarte important este să se ştie că acest certificat de orientare nu este o etichetă, ci reprezintă doar o bază pentru cadrele didactice pentru a lucra diferit cu un astfel de copil”, ne-a mai spus profesorul psihopedagog Tatiana Duţă. Reprezentanţii acestui serviciu mai spun că acordarea certificatului de orientare nu implică vreun ajutor financiar, unii părinţi făcand astfel de solicitări. Înfiinţarea acestui serviciu a venit ca urmare a constatării unei creşteri a numărului copiilor cu afecţiuni ale sistemului nervos. Din păcate, însă, se pare că numărul real al celor care ar necesita evaluarea specialiştilor acestui serviciu este mult mai mare, însă părinţii, cei care ar trebui să-i ducă la specialişti pentru evaluare, ori nu realizează gravitatea afecţiunilor pe care le au proprii copii, ori refuză să creadă că li s-a putut întampla tocmai lor. “Sunt probleme foarte mari pe această linie şi ar trebui acţionat mai mult deoarece este un număr îngrijorător de copii cu probleme, în general deficienţe ale sistemului nervos, nu senzoriale sau locomotorii. Sunt copii cu mari întarzieri şi nu înţeleg conceptele”, ne-a mai spus Tatiana Duţă. (M. VLĂDESCU)

Componenţa comisiei de orientare şcolară

Comisia de orientare şcolară îi are în componenţă pe Mihai Liliana Jeny – directorul Centrului Judeţean de Resusre şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) Vrancea, care este şi preşedintele comisiei, vicepreşedintele CJ - Ionel Cel-Mare, inspectorul pentru învăţămant specialdin cadrul IŞJ - Aurora Lefter, directorul CSEI “Elena Doamna” - Ioana Cherciu, Claudia Tudorancea – director CSEI Mihălceni,  profesor logopeg Florenţa Ştefan de la CSEI Măicăneşti, Viorica Branză - profesor psihopedagog la Serviciul de Evaluare Complexă, Tatiana Duţă - profesor psihopedagog în cadrul Serviciului de Evaluare şi Orientare Şcolară şi Profesională (SEOSP) Vrancea. (M.V.)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.