Politică

USR Vrancea reacționează la anomaliile proiectului Autostrăzii A7 și cere CNAIR, Primăriei Focșani și Ministerului Transportului refacerea traseului

Ziarul de Vrancea
1 mai 2020 3867 vizualizări

S-a stabilit traseul pentru mult așteptata autostradă spre Moldova, de la Ploiești până la Pașcani, dar acesta are o amplasare cel puțin dubioasă în zona Focșaniului. După cum a sesizat Asociația Pro Infrastructură, autostrada face, doar la Focșani, un ocol considerabil, nejustificat! Interesele imobiliare ale grupurilor de putere locale par a fi singura explicație legată de această anomalie a proiectului.

Nodul pe direcția Bucuresti este amplasat la est de localitatea Mândrești, la intersecția cu DN23, rezultând circa 6 km în plus de parcurs pentru oricine intră din Focșani pe autostrada spre București.

Costul adițional rezultat din acești kilometri adăugați în mod absurd este strigător la cer: circa 35 de milioane de Euro! La acesta se adaugă costul de exploatare care, calculat la 20.000 de vehicule zilnic, rezultă 7,2 tone de combustibil consumat ZILNIC, plus un cumul de 1000 de ore pierdute zilnic de vehiculele care tranzitează această zonă. Atragem atenția că acest proiect este inacceptabil în această formă, expunem mai jos principalele motive, precum și soluțiile de presiune publică pentru remediere.

CINE SUNT VINOVAȚII?

1. CNAIR, care plasează responsabilitatea către autoritățile locale și care invocă motive logistice puerile.

Astfel, CNAIR pasează responsabilitatea Comisia de Urbanism Focșani, condusă de Cristi Misăilă și invocă rezultatele consultărilor din 2019 cu Primăria Focșani și Consiliul Județean Vrancea.

În justificările sale jenante, CNAIR afirmă că dorește să evite situația de la Oradea de pe A10, unde un cetățean a blocat lucrările o perioadă și a cerut despăgubiri pentru că a primit autorizație de construcție deși era traseul stabilit. CNAIR se teme așadar de propria incompetență.

2. Primăria Focșani, care scoate din pălărie așa-zise motive, dintre care niciuna nu stă cu adevărat în picioare din punct de vedere tehnic și reprezintă chiar și pentru nespecialiști o sfidare a logicii și a bunului simț.

Primăria propune prin noul PUG și prin o recomandare din OG 43/1997 ca drumurile expres sa nu fie în intravilan. Argumentele sunt puerile și insultă inteligența publicului: PUG-ul în sine poate stabili ca intravilanul sa nu intersecteze traseul autostrăzii. De altfel se observă din PUG că acest lucru se întâmplă pe bucata din partea de nord a orașului. Dacă a fost posibil acolo, unde zona construită deja este foarte aproape de autostradă (drumul către crângul Petresti), de ce nu ar fi posibil în terenul viran din jurul drumului către Suraia?

Primăria Focșani invocă o recomandare din 1997, care nici măcar nu folosește termenul de autostradă, pentru că la acel moment nu exista niciun kilometru de autostradă în lucru în România. Între timp, avem autostrăzi urbane la București, Sibiu şi Arad.

Există autostrăzi care ocolesc orașe la distanță mare unde s-au constatat deja dezavantajele pentru orașele respective de la darea în folosință: Cluj și Timișoara. Autostrada a fost utilizată sub capacitatea ei și nu și-a îndeplinit rolul de a prelua traficul de pe drumurile deja existente și congestionate.

De asemenea, stația de epurare și stația de tratare sunt menționate ca probleme, deși nu se află pe traseul direct.

Pentru cele două construcții existente pe traseu, se pot efectua exproprieri. CNAIR și statul român au, de altfel, un istoric de incompetență în a pregăti aceste exproprieri.

Pentru captarea de apă și zona cu regim sanitar ce interzice construcțiile: zona de protecție în jurul forajelor este de 20 m, iar forajele sunt la circa 100 m. Autostrada ar încăpea între foraje, secțiunea ei fiind mai îngustă decât distanța dintre ele. Aceeași problemă a existat și pe traseul centurii Satu Mare și a fost depășită. Și pentru centura Bucuresti (DNCB) guvernul a dat o derogare de la prevederile HG 930/2005, care defineste regimul zonelor captărilor de apă.

“Explicații pot fi: hoție, prostie, lene. Pentru că primele două nu sunt acceptate în discursul public, ni se servește cea de-a treia, dar vopsită puțin: în dreptul șoselei Suraia e o zonă cu regim sanitar ce nu permite construcțiile, legată de o captare de apă. Adică: ar intersecta niște conducte și ne e lene sa le mutăm.” - a scris Virgil Petrea membru al USR Vrancea, referitor la acest subiect.

ÎN CONCLUZIE:

Acest proiect este exemplul perfect de lucru făcut cu risipă de bani, fără strategie și viziune, de niște instituții incompetente care servesc mai degrabă grupurilor de interese locale ale câtorva oameni influenți decât interesului public.

Primăria e prea leneșă și incompetentă sa rezolve obstacolele birocratice care ar apărea dacă traseul ar fi drept, așa că pune o fâșie spre est în intravilan și se folosește de ea pentru a motiva impunerea traseului la est de Mândrești. Pe propunerea de PUG din 2009 se observa un traseu la vest de Mandresti, între timp s-au acordat autorizații de construcții în zonă, iar primăria nu vrea sa descurce ițele.

CNAIR e prea leneș, incompetent și slab pentru a se impune în fața Primăriei Focșani. “Lasă că merge și așa, românii plătesc iar noi dăm vina pe Primărie”, pare a fi atitudinea acestei instituții.

Traseul trebuie schimbat, actuala lui planificare este inacceptabilă și ar afecta Focșaniul pentru zeci de ani de acum, inclusiv mare parte din schimburile comerciale dintre Moldova și sudul țării.

Chiar și cu includerea unei ocoliri, focșănenii ar beneficia de un acces mai rapid la autostrada în direcția București (cu circa 5 km) dacă descărcarea pe partea de sud s-ar efectua în DN23A, nu în DN23 după localitatea Mândrești.

Pe scurt, așa vrea PSD-ul la Focșani să fie autostrada, departe de oraș și să ocolească tot traficul din Moldova 6 km. Iar CNAIR e prea leneșă, complice, incompetentă ca sa facă ceva.

"PSD face ce ne-a obișnuit în Vrancea, încearcă să obțină niște bani pe spatele plătitorilor de taxe. Se pare că interesele imobiliare au fost mai cel mai important criteriu în alegerea rutei în zona Focsani a drumului expres. Nu vom permite auncarea pe fereastră a 121 milioane lei din bani publici pentru cei aproximativ 6 km adiționali." - a declarat Liviu Mălureanu, candidatul Alianței USR PLUS la Consiliul Județean Vrancea.

CE TREBUIE SĂ FACEM:

Atât cetățenii din Focșani și împrejurimi, cât și reprezentanții partidelor politice de opoziție trebuie să facă presiune la Primăria Focșani, la CNAIR și Ministerul Transportului, prin petiții.

USR Vrancea va face, prin intermediul parlamentarilor Uniunii Salvați România, interpelări la Ministerul Transporturilor.

USR Vrancea face, de asemenea, un apel public la parlamentarii de Vrancea să ceară Ministerului Transporturilor și Primăriei Focșani să facă demersurile necesare pentru amplasarea traseului la vest de Mândrești. Îndemnăm de asemenea cetățenii orașului să ceară parlamentarilor PSD și PNL să acționeze în acest sens.

"Primarul Focșaniului ar trebui să caute soluții eficiente, nu scuze pentru soluția tehnică cea mai comodă și mai scumpă. Practica risipirii banilor publici și lipsa de viziune nu sunt o noutate la Primăria Focșani, iar acest lucru trebuie să se schimbe odată cu următoarele alegeri." - declară Corina Atanasiu, președinta USR Focșani și candidată la Primăria Focșani din partea Alianței USR-PLUS.

De demersurile noastre, ale tuturor, depinde oprirea unui proiect din care comunitatea va avea foarte mult de pierdut. Haideți să ne mobilizăm și să arătăm că “pentru că pot” nu poate funcționa în fața argumentelor tehnice și ale presiunii publice!

Text informații + foto:USR Vrancea


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.