Politică

MOZAIC ȘTIRI ECONOMICE: INS, aflată sub umbrela Guvernului, anunță un salt al economiei de 5%

Ziarul de Vrancea
13 mai 2019 518 vizualizări

În timp ce șeful Guvernului a ținut să se laude cu această creștere economică, opoziția a arătat că nu este una sănătoasă u “economia crește ”pe caiet”, din consum pe datorie, ca la chioșcurile sătești”, a spus Ludovic Orban

Economia românească a crescut în primul trimestru, față de aceeași perioadă a anului trecut, cu 5%, serie brută, arată primele estimări publicate miercuri de Institutul Național de Statistică (INS). Guvernul mizează în acest an pe o creștere economică de 5,5%. Față de același trimestru din anul 2018, Produsul intern brut (PIB) a înregistrat o creștere cu 5% pe seria brută și cu 5,1% pe seria ajustată sezonier. Pe seria ajustată sezonier, în trimestrul I 2019, comparativ cu trimestrul anterior, economia a crescut cu 1,3%. Față de același trimestru din anul 2018, economia a înregistrat o creștere cu 5,1%. INS a anunțat și o serie de revizuiri ale rezultatelor publicate anterior. ”Ca urmare a revizuirii seriei brute prin includerea estimării Produsului intern brut pentru trimestrul I 2019 în seria trimestrială, seria ajustată sezonier a fost recalculată, indicii de volum fiind revizuiți față de a doua variantă provizorie a Produsului intern brut pentru trimestrul IV 2018, publicată în comunicatul de presă nr. 83 din 8 aprilie 2019”, se arată în comunicat. Astfel, rezultatele trimestrului II 2018, comparativ cu trimestrul precedent, au fost revizuite de la 101,3% la 101,2%; rezultatele trimestrului III 2018, comparativ cu trimestrul II 2018, au fost revizuite de la 101,4% la 101,5%; rezultatele trimestrului IV 2018, comparativ cu trimestrul III 2018, au fost revizuite de la 100,9% la 101%. În 2018, economia românească a crescut cu 4,1%, serie brută, față de 2017, au aratat primele estimări publicate de INS în februarie. În luna mai, Comisia Europeană a revizuit în scădere estimarea privind creșterea economiei României în 2019, de la 3,8% la 3,3%. Fondul Monetar Internațional (FMI) și-a revizuit, recent, estimările privind creșterea economiei românești în 2019 și 2020, la 3,1% și, respectiv 3%. Referitor la aceste cifre, prim-ministrul Viorica Dăncilă a declarat, că anunțul INS privind creșterea economică din acest an îi contrazice pe cei care au spus că ”Guvernul nu merge într-o direcție bună, că este un eșec al guvernării”. ”Cred că această abordare nu face bine României”, a spus Dăncilă, precizând că este nevoie de ”predictibilitate, stabilitate și încrederea investitorilor să vină să investească în România”. ”Ceea ce a reliefat Institutul Național de Statistică astăzi, respectiv o creștere economică de 5% în primul trimestru al anului 2019 față de aceeași perioadă a anului trecut, arată (...) că toți cei care au spus că Guvernul nu merge într-o direcție bună, că este un eșec al guvernării, sunt contraziși de aceste cifre care arată că, într-adevăr avem creșterea economică”, a declarat, miercuri, la Ploiești, premierul Viorica Dăncilă. De cealaltă parte, președintele PNL, Ludovic Orban, afirmă că economia României a”pe caiet”, din consum pe datorie, ca la chioșcurile sătești din unele localități din țară, dar orice creștere în economie care nu are legătură cu producția se plătește mai devreme sau mai târziu. „Economia României dovedește o rezistență de premiat și încurajat împotriva tuturor aberațiilor și neghiobiilor actualei guvernări și continuă să crească chiar dacă cu greu și cu eforturi fenomenale într-un mediu politic și legislativ ostil și agresiv generat de coaliția PSD – ALDE. Din păcate, anunțul privind creșterea economică din primul trimestru vine la pachet cu alte vești proaste. Economia crește ”pe caiet”, din consum pe datorie, ca la chioșcurile sătești din unele localități din țară. Și, din păcate, orice creștere în economie care nu are legătură cu producția se plătește mai devreme sau mai târziu”, afirmă Ludovic Orban.

Două treimi dintre IT-iști sunt gata în orice moment să plece din țară

u cele mai căutate destinații sunt SUA și Germania

Experții digitali nu sunt doar printre cele mai căutate talente din lume, dar sunt și printre cei mai mari doritori de a se reloca, potrivit unui studiu realizat de Boston Consulting Group în colaborare cu BestJobs în 180 de țări, printre care și România, care arată că, în medie, 67% dintre ei ar lucra într-o altă țară pentru a avansa profesional, față de 55% dintre cei fără competențe în acest domeniu. Destinațiile de top pe care le-ar alege sunt SUA și Germania, iar dintre orașe, Londra e în fruntea opțiunilor. "Totuși, dorința de relocare în rândul experților digitali variază de la o țară la alta. În România, între 55% și 70% dintre experții digitali ar dori să lucreze în afara țării sau fac deja acest lucru. Din acest punct de vedere, România se află pe același palier cu țări ca Austria, Belgia, Danemarca, Germania, Polonia, Rusia sau SUA", arată un studiu. Cel mai mare interes de relocare în vederea unor oportunități mai bune de a avansa în carieră, precum și cel mai mare procent de experți digitali care deja lucrează peste hotare se înregistrează în rândul unor state precum Brazilia, Canada, Franța, India, Singapore sau Marea Britanie, unde peste șapte din zece din respondenți au răspuns afirmativ. La polul opus, cel mai slab interes se manifestă în țări precum China, Israel, Ungaria, Slovacia, unde sub 55% dintre respondenți iau în calcul o astfel de mutare. De asemenea, analiza datelor studiului arată că, în general, experții digitali sunt cel mai mult interesați de relocare într-o țară apropiată sau într-un loc unde pot asimila cultura și limba. În clasamentul primelor cinci cele mai atractive destinații pentru aceștia se află SUA (40% dintre respondenți), Germania (31%), Canada (27%), Australia (24%) și Marea Britanie (24%). De altfel, cele cinci țări sunt și cele mai populare destinații din lume pentru oricine este interesat de relocare profesională. Clasamentul continuă cu Spania, Franța, Elveția, Italia și Japonia. La nivel de oraș, în afară de Londra, care este cea mai dorită destinație pentru 24% dintre respondenți, în topul alegerilor se mai află New York (19%), Berlin (18%), Amsterdam (17%) și Barcelona (14%).  Clasamentul continuă cu Dubai, Los Angeles, Paris, Sydney și Abu Dhabi. "Pentru experții digitali, cel mai important criteriu în alegerea angajatorului este să aibă o balanță echitabilă între job și viața personală. Ei pun, de asemenea, o mare valoare pe oportunitățile de învățare și training, pe oportunitățile de dezvoltare profesională, dar și pe relațiile bune cu șefii și colegii", spun autorii studiului. Compensațiile financiare sunt abia pe locul cinci în preferințe. "Companiile care au nevoie de experți digitali pentru a-și extinde afacerea se confruntă cu o competiție acerbă pentru atragerea talentelor. Așadar, trebuie să acorde atenție nevoilor acestora. Dat fiind deficitul uriaș de pe piață, companiile își pot asigura necesarul de specialiști cu abilitățile digitale de care au nevoie oferindu-le angajaților existenți programe de îmbunătățire a aptitudinilor în domeniu sau de reconversie profesională”, spune Dan Puică, CEO BestJobs.

BNR a păstrat dobânda de politică monetară la 2,50%

Consiliul de Administrație al Băncii Naționale a României (BNR) a anunțat, ieri, menținerea ratei dobânzii de politică monetară la 2,50% pe an. Totodată, BNR a decis menținerea la 1,50% pe an a ratei dobânzii pentru facilitatea de depozit și la 3,50% pe an a ratei dobânzii aferente facilității de creditare. De asemenea, consiliul de administrație al BNR a decis păstrarea păstrarea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii aplicabile pasivelor în lei și în valută ale instituțiilor de credit. În ședintele din 2 aprilie, 7 februarie, 8 ianuarie, noiembrie 2018, octombrie 2018, august 2018 și iulie 2018, BNR a decis menținerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 2,50% pe an. În 7 mai 2018, BNR a decis creșterea ratei dobânzii de politică monetară de la 2,25% la 2,50% pe an. Decizia a fost luată în contextul în care rata anuală a inflației, care măsoară evoluția prețurilor de consum în ultimul an, a crescut și în aprilie, la 4,11%, după ce urcase în martie la 4,03%, potrivit datelor publicate recent de Institutul Național de Statistică (INS).

Un camion electric autonom a început, în premieră mondială, să livreze zilnic mărfuri

Un camion electric autonom numit T-Pod a început să livreze zilnic mărfuri în Suedia, aceasta fiind o premieră mondială, potrivit dezvoltatorului Einride și companiei de logistică DB Schenker, beneficiara serviciului de transport, transmite Reuters. Startup-ul suedez Einride discută parteneriate cu furnizori majori pentru creșterea producției și a comenzilor de livrare, iar compania nu exclude viitoare colaborări cu producători mari de camioane, a declarat directorul general al acesteia, Robert Falck. ”Această autorizație de circulație pe drumurile publice este un eveniment major...un pas pentru utilizarea comercială a tehnologiei pe șosele. Pentru că suntem în primul rând o companie de software și operațională, considerăm că pentru a progresa avem nevoie de un parteneriat cu o companie producătoare”, a declarat Falck, fost director la Volvo, adăugând că speră că un acord în acest sens va fi încheiat până anul viitor. Falck aspus că Einride, printre ai cărei investitori se află fostul directorul al diviziei din Asia a grupului Daimler, Marc Llistosella, vrea să atragă investitori pentru o nouă rundă de finanțare. Einride a atras 10 milioane de dolari într-o  rundă de finanțare anterioară. Alianțele auto sunt în creștere, companiile dorind să împartă costurile dezvoltării tehnologiei electrice și autonome. Un exemplu este cel al Ford, care s-a angajat să investească 500 de milioane de dolari în startup-ul american Rivian, producător de camioane electrice. Camionul T-Pod are 26 de tone atunci când este încărcat la capacitate maximă și nu are o cabină pentru șofer, ceea ce reduce costurile operaționale pentru transportul mărfurilor cu circa 60% comparativ cu un camion cu motor pe motorină și șofer. În afară de Schenker, Einride mai are comenzi din partea companiei germane Lidl, a companiei suedeze de transport Svenska Retursystem și cinci companii care se află în topul Fortune al celor mai mari 500 de companii de retail din lume, ceea ce susține ambiția de a avea 200 de vehicule operaționale până la sfârșitul anului 2020. Transportatorii se află sub presiunea de a reduce timpii de livrare și emisiile poluante, dar se confruntă cu un deficit de șoferi. Schenker a optat pentru Einride în defavoarea unor producători consacrați de camioane, pentru că T-Pod reunește două dintre cele mai mari transformări ale sectorului: digitalizarea și electrificarea, a spus directorul general Jochen Thewes. T-Pod are automatizare de nivel 4, a doua cea mai ridicată categorie, și folosește platforma Nvidia Drive pentru procesarea datelor vizuale în timp real. Un operator aflat la distanță poate supraveghea și controla simultan până la 10 vehicule. Thewes a apreciat că tehnologia 5G, esențială pentru electrificare, întârzie. Pentru proiectul pilot al Schenker cu Einride a fost nevoie ca Ericsson și Telia să construiască două turnuri.

Transportatorii reclamă controalele Fiscului

Direcția Generală de Antifrauda Fiscală, din cadrul ANAF, a declanșat o amplă acțiune de control, în cadrul căreia au fost deja aplicate, la nivel național, amenzi de peste un milion de lei companiilor de transport ce au achiziționat carburanți. Transportatorii au fost clienți de bună credință ai unei societăți comerciale ce a uitat să își reînoiască un atestat, care însă nu are perioadă de valabilitate menționată explicit și care este eliberat chiar de către ANAF, prin direcția generală vamală. Atestatele de înregistrare pentru comercializarea produselor energetice, cum este motorina, eliberate de birourile vamale aparținând ANAF, dau posibilitatea unui furnizor de produse accizabile să le comercializeze, iar obligația legală de a vinde și achiziționa numai cu acest document valabil aparține atât furnizorului cât și clientului că urmare a prevederilor din codul fiscal. „Profitând de faptul că documentul nu este explicit, deoarece nu menționează până la ce dată este valabil, iar peste 6000 de companii de transport, cliente ale furnizorului aflat “in culpa”, au achiziționat carburanți în perioadă în care atestatul era expirat, angajații Direcției Antifrauda Fiscală au detonat “bomba” la nivel național și au început să împrăștie cu amenzi în rândul companiilor de transport”, arată Federația Operatorilor Români de Transport – FORT consideră acțiunea în cauza, o sfidare grosolană lipsită atât de legalitate, logică cât și de moralitate și solicita de urgență intervenția prim ministrului pentru stoparea abuzurilor și clarificarea întregii situații. Totodată FORT apreciază că se impune de urgență modificarea Codului Fiscal și a formatului atestatului, pentru a elimina orice posibilitate de interpretare a responsabilității ce revine funizorilor de astfel de produse. Acțiunea ANAF demonstrează încă odată încapacitatea instituțională a statului român de a proteja contribuabilii persoane fizice sau juridice, de bună credința, în față abuzurilor declanșate de rea credința, lipsă de profesionalism sau legislație proastă, apreciază transportatorii. „Explicația data unui operator de transport de către un inspector antifrauda este halucinantă: “Stim că aveți dreptate, nu e vina noastră că formularele sunt proaste… ne-au trimis să luăm orice pentru că nu sunt bani la buget pentru organizarea votului la europarlamentare….le contestați și câștigați că să va dăm înapoi în doi, trei ani.”

Vodafone lansează servicii mobile 5G

Vodafone România a lansat ieri servicii 5G pe piața locală, care vor putea fi accesate după ce telefoanele 5G vor fi disponibile pe piață, anunță compania. “Prin această lansare, ne continuăm misiunea de a conecta pentru un viitor mai bun, facilitând în fiecare zi o societate digitală performantă pentru România. Compania noastră își menține angajamentul de a contribui pe deplin la strategia digitală a țării într-o eră în care persoanele și dispozitivele sunt interconectate și unde încrederea este la fel de importantă ca viteza”, a declarat Murielle Lorilloux, CEO, Vodafone România. Cătălin Buliga, Technology Director, Vodafone România spune că rețeaua este acum activă în zonele aglomerate din București și se va extinde în alte câteva orașe mari din România până la finalul anului 2019. Vodafone România este o divizie a Vodafone Group Plc., cu divizii în 25 de țări, 41 de rețele mobile partenere și operațiuni de broadband fix în 19 țări.

Google va afișa mai multă publicitate

Google, divizie a grupului Alphabet, va începe să afișeze publicitate pe pagina principală a site-ului său mobil și în aplicația pentru smartphone-uri, mai târziu în acest an, conferind motorului său de căutare o nouă sursă uriașă de venituri, transmite Reuters. Compania va afișa publicitate și într-o galerie de până la opt imagini în rezultatele căutărilor, posibil mărind și mai mult oferta de publicitate. Reclamele vor fi afișate în paginile Google și aplicații la nivel global. Schimbările survin în contextul în care creșterea lentă a veniturilor a provocat întrebări din partea unor invrstitori ai Alphabet, dacă servicii precum Amazon.com și Instagram, al Facebook, atrag cumpărătorii și implicit advertiserii de la Google. Directorii Google au declarat luni reporterilor că cele mai recente funcții sunt o reacție la modul în care se comportă utilizatorii, nu la concurență. Compania vrea să faciliteze utilizatorilor descoperirea și cumpărarea unor produse noi, întrucât aceștia fac cumpărături în timp ce se uită la televizor sau stau în baie, a spus Oliver Heckmann, vicepreședinte pentru inginerie la Travel and Shopping.

Indicele ROBOR la 3 luni a coborât la 3,28%

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcție de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a coborât la 3,28%, cel mai scăzut nivel din ultimele șase săptămâni, potrivit datelor publicate miercuri de Banca Națională a României (BNR). Marți, indicele a scăzut la 3,29%. Miercuri, indicele a coborât la 3,28%, cel mai scăzut nivel din 2 aprilie, când a fost 3,23%. Totodată, indicele ROBOR la șase luni a scăzut la 3,38%, cel mai mic nivel din 8 aprilie, când a fost tot 3,38%. ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii la care se împrumută, între ele, instituțiile bancare din România, în lei, iar evoluția sa este legată, în principal, de nivelul de lichiditate existent în piață. BNR a publicat, recent, indicele de referință trimestrial pentru creditele acordate consumatorilor (IRCC), care a înlocuit ROBOR în calculul dobânzilor la majoritatea creditelor în lei. Valoarea acestuia, pentru ultimul trimestru din 2018, este de 2,36%.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.