Politică

Încă un EŞEC al Guvernului Ponta

Ziarul de Vrancea
14 oct 2013 544 vizualizări
Privatizarea CFR Marfă a eșuat

 

Vânzarea a 51% din acţiunile pe care le deţine Ministerul Transporturile la CFR Marfă pare să fie o sarcină mult prea grea pentru Guvernul Ponta. Gruia Stoica, patronul GFR, a discutat azi cu reprezentanții Comisiei de privatizare, condusă de Cristian Ghibu. Surse apropiate de negocieri au declarat că nu s-a ajuns la un acord privind finalizarea privatizării.

 

 



Gruia Stoica poate spera într-o minune pentru a pune mâna pe CFR Marfă
Sursa: AGERPRES

Se pare că motivul eșecului îl reprezintă faptul că Ministerul Transporturilor nu a îndeplinit două dintre obligațiile asumate, potrivit unor surse apropiate negocierilor, citate de Realitatea Tv. Prima vizează obținerea acordului băncilor care au creditat CFR Marfă cu privire la schimbarea acționariatului. Cea de-a doua se referă la conversia în acțiuni a unor datorii în valoarea de circa 400 de milioane de euro pe care CFR Marfă le are către bugetul de stat, acțiuni care nu au fost încă incluse în capitalul social al firmei.


Eșec programat

Practic, funcţionarii MT au modificat din mers regulile privatizării, unele decizii favorizându-l pe Stoica. Acum, însă, au uitat să coreleze termenul de plată din hotărârea de Guvern care stă la baza privatizării CFR Marfă cu cel din contractul de vânzare. Aşa se face că astăzi fie Gruia Stoica plăteşte restul de 170 de milioane de euro, fie privatizarea eşuează, potrivit ministrului de resort, Ramona Mănescu. Aceasta a adăugat că termenul de plată este precizat şi în documentele care vor sta la baza unui nou acord cu FMI.

În plus, ministrul pune responsabilitatea unui eventual eşec al privatizării în seama secretarului de stat Cristian Ghibu, care s-a ocupat de procedură încă din vremea în care MT era condus de Relu Fenechiu. "Este datoria domnului Ghibu să gestioneze acest proces de privatizare în favoarea statului român", a declarat Mănescu. Practic, Ghibu trebuie să decidă azi ce se va întâmpla cu CFR Marfă.

Are banii, dar nu plăteşte

Gruia Stoica spune că are suma necesară, dar că nu va face plata până când comisia de privatizare nu va dovedi că şi-a îndeplinit obligaţiile. "Dacă intri într-un supermarket, nu dai banii la intrare şi abia apoi te duci la raft să alegi marfa. Eu aveam obligaţiile mele, pe care le-am îndeplinit, ei pe ale lor: să obţină avizul băncilor pentru schimbarea acţionariatului şi să facă conversia datoriilor în acţiuni. Fără acordul creditorilor nu se poate face transferul", a declarat Gruia Stoica pentru EvZ.

Omul de afaceri a cerut desecretizarea contractului, tocmai pentru a demonstra că membrii comisiei nu şi-au îndeplinit sarcinile asumate. Scoaterea la lumină a clauzelor poate demonstra contribuabililor dacă acestea au fost stabilite sau nu cu respectarea legislaţiei în vigoare.

Chiar dacă plăteşte azi, Gruia Stoica poate intra efectiv în posesia CFR Marfă după ce tranzacţia este avizată pozitiv de Consiliul Concurenţei (CC). Aceasta, deoarece GFR va controla peste 70% din piaţa internă a transportului de mărfuri prin preluarea CFR Marfă. CC se poate însă pronunţa, conform legii, în termen de 5 luni de la primirea documentaţiei complete, iar GFR a mai depus hârtii şi săptămâna trecută.

Ponta aruncă pisica în curtea lui Băsescu

MT a schimbat în repetate rânduri regulile privatizării CFR Marfă. Ultima dată, comisia de privatizare a alcătuit un proiect de lege prin care devansa termenul de plată până pe 20 decembrie. Preşedintele Traian Băsescu le-a atras atenţia guvernanţilor să nu se mai "joace" cu privatizarea CFR Marfă, deoarece DNA ar putea să se autosesizeze dacă legea nu este respectată. Ca răspuns la declaraţia şefului statului, Victor Ponta a afirmat că acesta este vinovat de declanşarea scandalui. "După ce preşedintele a dat ordin să fie toţi luaţi de DNA, funcţionarii, pe bună dreptate, sunt foarte temători", a spus prim-ministrul Ponta. Administraţia prezidenţială a reacţionat imediat, arătând că doar cei care încalcă legea au motive să se teamă de DNA.


www.evz.ro

 

 

 

Procesul de privatizare a CFR Marfă A EŞUAT - surse

 

Procesul de privatizare a CFR Marfă a eşuat deoarece comisia de privatizare şi Grup Feroviar Român (GFR) nu au ajuns la un rezultat pentru încheierea transferului de acţiuni în proprietate privată, au declarat surse apropiate discuţiilor.

Negocierile pentru vânzarea CFR Marfă se apropie de final, părţile nu au ajuns la un acord-Foto:mediafax.ro

Comisia de privatizare a arătat că tranzacţia nu poate fi încheiată pentru că nu au fost îndeplinite condiţiile suspensive din hotărârea de Guvern privind transferul de acţiuni, au menţionat sursele.

Potrivit hotărârii de Guvern privind privatizarea CFR Marfă, termenul pentru finalizarea procesului expiră luni, nefiind prelungit de către Guvern.

Grup Feroviar Român (GFR) a cerut duminică Ministerului Transporturilor să facă public contractul pentru vânzarea pachetului majoritar de acţiuni la CFR Marfă, solicitând totodată implicarea directă a ministrului de resort, Ramona Mănescu, în vederea evitării unui eşec al privatizării.

Ulterior, Ramona Mănescu a cerut secretarului de stat Cristian Ghibu, preşedintele comisiei de privatizare a CFR Marfă, şi consultanţilor Deloitte şi Muşat şi Asociaţii să transmită luni un punct de vedere privind evoluţia, momentul şi paşii următori în această privatizare.

Anexa actului normativ pentru privatizarea CFR Marfă prevede că transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de 51% din acţiuni se realizează la data îndeplinirii cumulative a cinci condiţii: emiterea unei decizii din partea autorităţilor de concurenţă; finalizarea de către vânzător a conversiei creanţelor deţinute de stat asupra companiei la data semnării contractului şi definitivarea structurii capitalului social al societăţii în urma operaţiunii; obţinerea de către vânzător de la finanţatorii interni şi externi ai societăţii a unui acord cu privire la modificarea structurii acţionariatului societăţii, ca efect al încheierii contractului; creditarea contului vânzătorului cu toate sumele datorate de cumpărător şi semnarea declaraţiei privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acţiuni în registrul acţionarilor şi de acţiuni al societăţii.

Consiliul Concurenţei nu poate da avizul până luni, termenul limită pentru finalizarea privatizării CFR Marfă.

Finalizarea vânzării-cumpărării pachetului de acţiuni, constând în plata preţului de cumpărare şi în transferul titlului de proprietate, va avea loc sub condiţia semnării unui contract de escrow unde cumpărătorul să depoziteze o sumă reprezentând 10% din valoarea tranzacţiei, precum şi a realizării condiţiilor suspensive prevăzute anterior.

Până în prezent, GFR a plătit o garanţie de 10 milioane de euro şi un avans de 20 milioane de euro, reprezentând 10% din valoarea tranzacţiei.

În luna iunie, GFR a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni.


www.mediafax.ro


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.