Guvernul Ponta, pe urmele Guvernului Boc: Instituţiile şi primăriile, lovite din nou de valul reducerilor de personal
Guvernul USL a trecut la reducerea posturilor din administraţia publică: posturile vacante vor fi desfiinţate, se reduce personalul unor ministere şi instituţiilor subordonate, se limitează numărul şefilor, dar şi numărul posturilor din primării, în funcţie de populaţie. OUG 77/2013 a fost adoptată miercurea trecută de Guvern şi a fost publicată sambătă în Monitorul Oficial. Potrivit actului normativ, se desfiinţează posturile vacante la ministere, instituţiile şi autorităţile publice aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea Guvernului ori a ministerelor, indiferent de modul de finanţare, instituţiile şi autorităţile publice finanţate integral sau parţial din bugetul asigurărilor sociale de stat şi/sau din bugetele fondurilor speciale, precum şi din instituţiile publice locale. Ordonanţa prevede şi mai multe excepţii de la desfiinţare, printre care posturile vacante determinate ca diferenţă între numărul posturilor corespunzător categoriei unităţii/subunităţii administrativ teritoriale şi numărul posturilor ocupate, posturile vacante unice, posturile vacante pentru care au fost începute procedurile de ocupare pană la data intrării în vigoare a acestei ordonanţe, precum şi posturile vacante temporar. De asemenea, nu se vor desfiinţa posturile vacante din Ministerul Apărării, Ministerul de Interne sau din cadrul autorităţilor de management şi agenţiilor de plată din subordinea Ministerului Agriculturii care lucrează cu fonduri europene.
Mai puţini şefi pe viitor
Funcţiile de conducere nu vor reprezenta mai mult de 12% din numărul total al posturilor aprobate. Calculul se face aplicand cota de 12%, iar dacă rezultatul este mai mic de unu, se rotunjeşte la întreg. Dacă numărul rezultat este mai mare de unu, acesta se rotunjeşte la numărul întreg imediat superior acestuia, dacă fracţiunea este mai mare de 0,50. Numărul funcţiilor de conducere nu include funcţiile de demnitate publică alese sau numite, precum şi cele asimilate acestora, funcţiile de primar, viceprimar, preşedinte/vicepreşedinte al consiliului judeţean, înalţi funcţionari publici secretar al unităţii administrativ – teritoriale, funcţiile de administratori publici sau funcţii de conducere din cabinetul demnitarului. OUG 77/2013 prevede că pentru constituirea unui birou este necesar un număr minim de cinci posturi de execuţie, pentru un serviciu este necesar de minimum şapte posturi de execuţie, pentru o direcţie cel puţin 15 posturi de execuţie, iar pentru direcţie generală cel puţin 25 de posturi de execuţie. Desfiinţarea posturilor vacante aduce după ea şi un lucru bun şi anume renunţarea la regula angajării stabilite de Guvernul Boc, potrivit căreia la şapte persoane plecate se angajeaza una. După aplicarea ordonanţei, se va aplica regula “unu la unu”.
Instituţiile taie 4% din posturile ocupate
Pe langă desfiinţarea posturilor vacante, în mai multe instituţii, posturile ocupate se reduc cu 4%. În această situaţie se află Ministerul Agriculturii, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Ministerul Economiei, Ministerul Educaţiei, Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii, Ministerul Mediului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Transporturilor şi Secretariatul General al Guvernului. În marea majoritatea a cazurilor este vorba de aparatul central şi instituţiile subordonate. La interne sunt prevăzute prefecturile, la Educaţie inspectoratele şcolare, la Sănătate direcţiile de sănătate publică, în timp ce la Ministerul Muncii este vorba de instituţiile care sunt finanţate integral de la bugetul de stat. De exemplu, Prefectura ar trebui să renunţe la 2 din cei 45 de angajaţi pe care îi are la ora actuală. “Referitor la administraţia locală, nu ne-a venit un punct de vedere al Ministerului Dezvoltării, pentru că sunt şi alte acte normative în vigoare. După părerea mea, este clar că mai trebuie făcute analize, pentru că nu e normal ca o localitate cu 4.999 de locuitori să aibă un număr de angajaţi, iar cu 5.001, un alt număr de angajaţi. Vom aştepta normele metodologice”, a declarat prefectul Cătălin Kanty Popescu. Prefectura a centralizat o situaţie cu posturile la nivelul primăriilor, care a fost trimisă la minister. La nivelul judeţului Vrancea lucrează în peste 20.000 de bugetari. (Mihai BOICU)