Guvernul Tariceanu a taiat macaroana presei obediente
Cheltuielile cu publicitatea ale Guvernului Romaniei au scazut de la 14,7 milioane de euro in
2004, pe vremea PSD, la numai 3 milioane in 2005, in timpul Aliantei DA. Evaluarea este
cuprinsa in raportul "Publicitatea politica - un an de transparenta", lansat de Centrul pentru
Jurnalism Independent. In 2004, societatea civila si cotidianul "Evenimentul zilei" au afirmat de
mai multe ori ca Guvernul Nastase a determinat un ton mai prietenos fata de propria politica la
anumite ziare, oferindu-le subventii mascate, dar consistente, din contracte de publicitate
guvernamentala. Ziare cu tiraj mic, dar necritice la adresa PSD, precum "Gardianul" sau
"Independent" au obtinut in acest mod sume importante. Diferenta de peste 10 milioane intre
cheltuielile din 2004 si cele din 2005 reprezinta nu mai putin de 5% din piata de publicitate neta
din 2005, estimata la aproape 200 de milioane. Se poate afirma asadar ca Guvernul Nastase
cheltuia peste 10 milioane pe an pentru a obtine bunavointa presei scrise. Cea mai mare parte
din aceasta diferenta se gaseste la Ministerul Economiei, fostul fief al lui Dan Ioan Popescu, unde
bugetul pentru publicitate a scazut de la 10 milioane la mai putin de un milion de euro. La
inceputul lui 2005, Guvernul Tariceanu a adoptat OU 40/2005, la propunerea unui grup de lucru
cuprinzind organizatii neguvernamentale precum CJI sau Agentia de Monitorizare a Presei,
reprezentanti ai industriei si ai Clubului Roman de Presa.
Noul act normativ renunta la criteriul celui mai mic pret (care favoriza presa cu tiraj mic) si
stipuleaza atribuirea transparenta, dupa considerente precum costul/centimetru patrat per tiraj, a
contractelor. Raportul CJI mai consemneaza faptul ca dupa schimbarea sistemului de atribuire,
mai multi oficiali publici s-au plins de existenta unor presiuni venite dinspre proprietarii si editorii
de presa nemultumiti de scaderea fondurilor totale alocate publicitatii. "Zgircenia" Cabinetului
Tariceanu s-a soldat cu decesul publicatiei "Independent", precum si cu intrarea in criza a unor
publicatii cu tiraje foarte mici. Faptul ca tocmai aceste ziare sint cele mai critice la adresa actualei
Puteri nu ar mai trebui sa mire pe nimeni. In cazul televiziunilor, sumele alocate din publicitatea
de stat aveau o pondere procentuala foarte redusa, astfel incit influenta PSD se exercita, conform
analistilor, prin intermediul inlesnirilor la plata datoriilor catre stat. Televiziunile importante din
Romania au ajuns, astfel, la datorii de citeva milioane de euro fiecare.