Senatorul Sorina Plăcintă, pe coperta revistei Andreei Marin
Pe modelul Elenei Udrea, care a pozat într-o revistă de stil pentru femei, cu vedere la decolteu, şi alte femei democrat liberale ţin coperta unor publicaţii, chiar dacă nu atît de cunoscute. Într-un registru diferit, senatorul PDL de Vrancea, Sorina Plăcintă, apare pe coperta numărul din noiembrie-decembrie al revistei Business Woman, la care director editorial este “zîna” Andreea Marin Bănică. Promovată la categoria “Ms President” (n.r. doamna preşedinte), Sorina Plăcintă vorbeşte despre afaceri, politică şi viaţă, într-un interviu întins pe şase pagini, însoţit şi de un pictorial cu senatorul portocaliu în diferite ipostaze, toate dorind să arate că femeia este “deasupra”. “Prezentă într-un program internaţional de mentorat pentru antreprenoare, Sorina Plăcintă dă o şansă tinerelor cu iniţiativă să înveţe din experienţa ei de afaceri. Sorste, societatea pe care o deţine, reprezintă un nume de referinţă în lumea modei, încă din 1994 cîştigînd un client de talia H&M. Apogeul Sorste a fost la începutul anilor 2000, cînd a început să lucreze 85% din producţie pentru firme de mare clasă: Akris, Max Mara, Valentino, Luisa Spagnoli, APC, Marks&Spencer, Peerless (Canada) – care erau furnizori exclusivişti pentru Ralph Lauren şi Kalvin Klein. După ce a condus 3.500 de angajaţi şi după un exit important, Sorina Plăcintă a găsit puterea să reconstruiască Sorste de la nivelul de 10 angajaţi. În prezent, firma are peste 350 de angajaţi şi clienţi de la cele mai prestigioase case de modă ale lumii”, scriu cei de la Business Woman.
Apogeul Sorste: contractele cu Lacroix, Sonia Rykiel sau Kenzo
Protagonista interviului îşi aminteşte de primii paşi în afaceri, de dorinţa de a deveni “Cineva” şi de “convenţia” cu mama sa pentru viitoarea carieră în domeniul industriei textile. “Mama mi-a zis să dau la Textile pentru că oamenii, cît vor trăi, se vor îmbrăca”, povesteşte Sorina Plăcintă. Aceasta susţine că afacerea în domeniu va rămîne în Romania, chiar dacă în prezent hainele vin din Asia şi Africa, la preţuri foarte mici. “Dar businessul acesta rămîne în continuare în Romania şi dacă eşti un furnizor competitiv în sensul de flexibilitate, eficienţă şi un preţ bun, va rămîne, bineînţeles. Eu cred că Romania şi Europa de Est vor rămîne furnizorii principali de haine pentru toată Europa, mai ales pentru marile case de modă şi pentru cei care vor să-şi schimbe la două săptămîni hainele din magazin”, este de părere Plăcintă. Ca femeie de afaceri care deţine Sorste, Sorina Plăcintă poveşteşte că apogeul l-a atins în perioada 1999-2005 cînd lucra 60.000 de perechi de blugi pe săptămînă. Adică în două săptămîni ar fi putut face cîte o pereche de pantaloni la toată populaţia Focşaniului. Tot atunci cumpăra Confecţia Rîmnicu Sărat şi lucra pentru Kenzo, Lacroix ori Sonia Rykiel. “Am învăţat că hainele sînt «second skin», că te reprezintă şi că sînt vii – pe fiecare haină este amprenta noastră. Dacă faci mîncarea cu dragoste, iese bună; aşa şi cu hainele”, susţine Plăcintă. Primul client pe care Sorste l-a cîştigat pentru că a ştiut să îşi facă reclamă bună a fost o firmă din Franţa care deţinea exclusivitate pentru Lacroix, Balenciaga, Kenzo, Paulka şi Sonia Rykiel.
Despre politică şi afaceri...
Plăcintă vorbeşte şi despre intrarea în politică şi perioada cît a fost ministru al Tineretului şi Sportului, timp în care şi-a dat seama cît de important este lucrul în echipă. “Am cunoscut oameni dintr-o plajă foarte mare de categorii, mentalităţi, abilităţi şi competenţe extraordinare, iar lucrul acesta m-a făcut să fiu mult mai atentă, să-mi dau seama că sînt ca la o intersecţie nesemaforizată”, spune senatorul de Vrancea care recunoaşte că între Focşani şi Bucureşti este o diferenţă foarte mare. Mutată cu politica la organizaţia PDL din capitală, Sorina Plăcintă recunoaşte că este o provocare mai mare să intri în hora celor de la centru decît să faci politică în judeţ. “Mie mi se potriveşte mai bine o politică publică, după care să am o echipă care să o disemineze. Niciodată n-am făcut un singur proiect, întotdeauna am făcut cel puţin trei în acelaşi timp. Nu pot să lucrez numai ceva, trebuie să lucrez pe mai multe planuri. (…) Mi-ar plăcea să fac politici publice, mi-ar plăcea să contribui la o dezvoltare naţională mai ales în privinţa economiei”, spune prim-vicepreşedintele PDL Bucureşti. Revenind la afaceri, Sorina Plăcintă spune că una din marile greşeli ale Europei a fost delocalizarea, transformîndu-ne într-o societate strict de consum şi “speculativă”, după cum caracterizează deţinătorea unei dintre cele mai importante fabrici de confecţii din Vrancea. Femeia de afaceri din spatele numelui Sorste a vorbit şi despre suişurile şi coborîşurile afacerii pe care o deţine la Focşani. Azi, firma are 350 de oameni care lucrează în consultanţă, producţie, servicii hoteliere şi managementul resurselor umane. Sorste este caracterizată ca “o pepinieră şi foarte mulţi oameni care au lucrat cu mine îşi au acum businessul lor. (…) Au devenit astfel patroni fără să-şi dea seama. I-am învăţat ca niciodată să nu confunde buzunarul societăţii cu buzunarul lor”, mai spune Plăcintă în interviul din Business Woman. (Iulia CREŢU)