Politică

Eurogara din Focsani, o afacere politica tirita la Tribunal

Silvia Vrînceanu Nichita
14 iun 2010 2705 vizualizări
CFR SA l-a dat in judecata pe omul de afaceri Dumitru Bucsaru, patronul de la Unirea Urziceni si cel care a ridicat eurogara Focsaniului printr-una din firmele sale, pentru a finaliza lucrarile la statia CFR u corpul B al garii, inceput in 2003, a fost abandonat din 2007, intrucit in contractul de adjudecare nu s-au trecut toate materialele si costurile necesare u scaparea ar fi avut rolul de a oferta lucrarea cu un pret cit mai mic u in cererea de chemare in judecata, CFR sugereaza ca firma ar fi cistigat lucrarea prin frauda u cel care a preluat lucrarile de constructii dupa Corneliu Prunache este un patron cu multe conexiuni in politica

Chiar daca au trecut aproape sase ani de la inaugurarea electorala din decembrie 2004, cind Adrian Nastase, fostul presedinte al PDSR, spera sa cistige functia suprema in stat cu voturile celor dati pe spate de investitiile bombastice facute in timpul guvernarii rosii, noua Gara a Focsaniului este departe de a fi finalizata. Statia CFR are de suferit dupa ce lucrarile s-au pierdut in hatisul afacerilor de partid si de stat, ca urmare a schimbarilor politice prin care a trecut tara. Lucrarea, pentru care s-au cheltuit din bugetul de stat peste 65 de miliarde de lei vechi, face acum obiectul unui proces deschis la Tribunalul Bucuresti prin care Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA incearca sa oblige constructorul sa finalizeze Corpul B, din dreapta garii. Constructorul este banuit ca a omis intentionat unele lucrari din oferta tehnica si financiara pentru a-si adjudeca lucrarea intr-o perioada in care, ca si acum, politicul avea un cuvint greu de spus in atribuirea unor lucrari de anvergura. Banuiala este pusa pe hirtie chiar de oficialii de la SNCFR, care sustin ca "listele de cantitati de lucrari care contin materiale lipsa au fost intocmite cu omisiuni voite". La rindul sau, constructorul sustine ca s-a achitat de obligatii si ca daca cineva a gresit, aceea este comisia de evaluare din partea CFR care i-a atribuit contractul in mod incorect si, pe cale de consecinta, este raspunzatoare pentru situatia creata. Primul termen al procesului la care se vor spala rufele murdare ale garii va avea loc in septembrie.


De la eurogara la "eurogaura"


Constructia noii Gari din Focsani a inceput in anul 2001, pe vremea guvernarii PDSR, cu o incalcare a legii privind achizitiile publice. Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, condus la acea vreme de actualul senator de Vrancea Miron Tudor Mitrea, a incredintat direct o investitie de peste cinci milioane de dolari firmei Aispa Stars \'95 Focsani, care ii apartinea omului de afaceri Corneliu Prunache, cunoscut ca fiind interfata presedintelui PSD Vrancea, Marian Oprisan, in materie de afaceri. Scandalul creat de presa in jurul incredintarii investitiei l-a lasat pe Prunache fara gara, iar lucrarile au fost preluate ulterior de firma Valahorum SRL Bucuresti, in urma unei licitatii organizate prin Bursa Romana de Marfuri. Firma a dus lucrarea pina aproape de sfirsit, impotmolindu-se insa la corpul B. Totusi, Corneliu Prunache a ramas subcontractor la demolarea vechii gari, care a costat la vremea respectiva nu mai putin de 12 miliarde de lei, potrivit unor dezvaluiri facute atunci de ziarul nostru. Cladirea fostei gari a municipiului avea o vechime de peste 100 de ani si fusese proiectata de inginerul Anghel Saligny. In ciuda criticilor care vizau scoaterea cladirii de pe lista monumentelor istorice, oficialii CFR Galati spun ca imobilul era prea subred pentru a tine loc de gara. Au trecut de atunci aproape zece ani, iar dosarul "Eurogarii" nu a fost inchis, o decizie finala in aceasta controversata afacere urmind sa ia justitia din Bucuresti.


Cum se cistiga licitatiile


Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA a chemat in judecata firma care a modernizat Gara (intre timp si-a schimbat denumirea din Valahorum SRL in Artconstructii Prest 92 SA), pentru a o obliga sa efectueze lucrarile restante la corpul B. Aici ar trebui sa functioneze instalatia de centralizare electronica prin care se controleaza macazurile. Potrivit documentelor depuse la dosarul cauzei, firma Artconstructii Prest 92 SA ar trebui sa finalizeze finisajele interioare, inclusiv pardoselile, timplaria interioara, toaletele, hidroizolatiile la terase dar si instalatiile de telecomunicatii. Contractul pentru corpul B a fost incheiat in 2003 si viza "executarea si finalizarea lucrarii de modernizare a Statiei CFR Focsani la standarde europene". In timp s-au incheiat nu mai putin de sapte acte aditionale prin care s-a modificat succesiv termenul de executie, pentru ca din 2007 lucrarile sa fie abandonate. Cum de multe ori asemenea contracte se cistiga cu sume mai mici pentru ca ulterior sa se incheie acte aditionale care cresc valoarea contractului, firma a mai cerut bani invocind ca "din listele de cantitati de lucrari aferente respectivei cladiri lipsesc mai multe materiale in cantitati si cu valori semnificative, cum ar fi: timplarie interioara si exterioara, materiale pentru finisaje (gresie, faianta, parchet) sau materiale pentru instalatii sanitare". Antreprenorul nu a mai primit bani, poate si pentru faptul ca structurile de putere din CFR au incaput pe mina altor cercuri de interese politice.


"Au fost omisiuni voite"


Chiar daca recunosc ca o parte din vina le apartine, oficialii CFR sugereaza ca ar fi fost vorba chiar de un contract cistigat prin frauda, intrucit "materialele lipsa au fost intocmite cu omisiuni voite" chiar de firma, pentru a-si adjudeca lucrarea. Intre executant si beneficiar a avut loc o corespondenta de ani de zile, dar nu s-a ajuns la nici o intelegere care sa duca la finalizarea cladirii, care a ajuns acum refugiu pentru oamenii fara adapost. Culmea este ca firma Artconstructii da vina chiar pe comisia de evaluare din partea CFR care i-a atribuit contractul de achizitie publica in mod incorect si, pe cale de consecinta, ar fi raspunzatoare pentru situatia creata. "Deoarece am cistigat licitatia cu oferta prezentata, noi am inteles ca aceasta a fost acceptata si ca trebuie sa executam lucrarile pe care le-am ofertat", se arata intr-un raspuns al administratorului firmei bucurestene, Dumitru Bucsaru. Acesta a invocat ca s-a aflat in imposibilitatea financiara de a continua lucrarea, de vreme de materialele aferente lucrarilor neexecutate nu au fost cuprise in contract. Pentru ca nu s-au respectat obligatiile asumate, SNCFR SA a decis sa se adreseze instantei de judecata, in speranta ca va termina cu santierul din Piata Garii. Putin probabil insa, tinind cont de faptul ca procesul va debuta abia dupa vacanta judecatoreasca si se anunta a fi unul lung, cu miza mare, si politica nu numai financiara.


Legaturi politice si la stinga si la dreapta


Firma Artconstructii Prest 92 SA este legata de numele omului de afaceri Dumitru Bucsaru, milionar din Top 300 Capital si patron al clubului de fotbal FC Urziceni, cunoscut publicului pentru diligentele pe care le facea pe linga presedintele Traian Basescu, in perioada guvernarii Aliantei D.A., pentru a-si recupera banii de la stat. De altfel, afaceristul a intrat in atentia presei dupa ce presedintele ar fi intervenit pentru el pe linga fostul ministru al Transporturilor pentru ca acesta sa-si recupereze o datorie de la SNCFR. Concret, pe 12 aprilie 2005, presedintele a redirectionat un memoriu pe care l-a primit de la Bucsaru catre ministrul Transporturilor de atunci, democratul Gheorghe Dobre. Pe respectivul memoriu, Basescu a scris cu pixul urmatoarea mentiune: "Dle ministru Dobre. Rog analizati si rezolvare legala". Ulterior, lui Bucsaru i s-ar fi deblocat de catre conducerea SNCFR o creanta de 110, 5 miliarde de lei vechi, bani datorati firmei si pentru lucrarile efectuate la gara, dupa cum a scris ziarul Cotidianul. In memoriul depus la Cotroceni, Bucsaru se lauda cu modernizarea garii. Dupa izbucnirea scandalului in presa, Basescu a declarat ca nu-l cunoaste pe Bucsaru si ca nu are nici o legatura cu acesta. Dumitru Bucsaru a facut avere din afacerile derulate in domeniul constructiilor. Ziarele centrale au publicat mai multe articole, in ultimii ani, potrivit carora firmele sale ar fi incheiat contracte de milioane de euro cu Ministerul Transporturilor, in perioada in care minstru era Tudor Mitrea iar secretar de stat Sergiu Sechelariu. Cap de afis sint afacerile incheiate cu fostul director al CFR Mihai Necolaiciuc, cunoscut ca "spaima CFR-ului", dat in urmarire generala pentru coruptie. Contractele au vizat modernizarea sau construirea unor imobile din patrimoniul CFR la preturi supraevaluate. Cum vremurile au trecut, peste unele afaceri s-a asternut tacerea, iar pentru altele se cauta tapi ispasitori.


Intirzie trenul modernizarii


Directorul regionalei CFR Galati, ing. Ionel Filimon, ne-a declarat ca lucrarile la gara au fost intrerupte inca din 2007, intrucit nu s-a mai ajuns la nici o intelegere cu antreprenorul. "Lucrarea s-a intrerupt la momentul cind s-a constatat ca in procesul de licitatie o parte din finisaje nu erau licitate si s-a pus intrebarea fireasca, si anume de ce nu s-a ofertat daca intreaga documentatie a fost pusa la dispozitie. Constructorul are si el argumente, insa o solutie va fi data in justitie. Toate discutiile s-au purtat la nivel de companie, la nivel regional n-am facut decit sa urmarim contractul", ne-a declarat directorul Ionel Filimon, cel care semneaza cererea de chemare in judecata. Acesta spune ca in imobil ar trebui sa functioneze instalatia de semnalizare feroviara centralizata, intrucit gara face parte din programul de modernizari si pe aceasta linie. Vineri, cind reporterii nostri au fost in gara, la umbra stateau tolaniti citiva ciini maidanezi care tineau intrusii departe. Seara insa, intunericul din zona este cautat de oamenii strazii. In ciuda nefinalizarii corpului B, directorul regionalei crede ca "gara noua ramine un punct de referinta pentru oras". Cit despre demolarea prin implozie a garii istorice, Ionel Filimon spune ca s-a facut o expertiza si cladirea nu ar fi rezistat modernizarii, fiind "prea degradata". "Cladirea era facuta pe stilpi de lemn care erau deja putrezi. Nu avea cum sa dainuie", crede directorul de la CFR. In conditiile actualelor restrictii bugetare, directorul regionalei CFR spune ca se asteapta finalizarea procesului pentru a vedea forma prin care se va incheia lucrarea. Daca se va incheia vreodata ... (Silvia VRINCEANU)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.