Sapunaru si Roman n-au loc pe drumurile facute la Tanasoaia
Afacerile liberalo-pesediste merg ca unse in Vrancea. Dovada stau doua drumuri comunale facute de mintuiala la "dracu-n praznic", in comuna Tanasoaia, din nordul judetului Vrancea. Aici, Nini Sapunaru si-a dat mina cu Victor Roman pentru un pumn de bani europeni. Unul cu proiectarea, prin firma condusa de cumnatul sau - Dorinel Modreanu, SC Euro Proiect Focsani, altul cu executia, prin firma la care este asociat, SC Roman Impex Prest SRL Adjud
In total, pentru modernizarea drumurilor comunale DC 9 si DC 10 Tanasoaia s-au alocat printr-un program Sapard, de la Guvernul Romaniei si Uniunea Europeana, aproape un milion de euro, 949.723 euro. Proiectarea celor doua drumuri i-ar fi adus cumnatului lui Sapunaru cam 10% din valoarea totala a asfaltarii. Termenul de executie a lucrarilor a fost modificat din iunie 2007, in iunie 2008, retusul fiind aplicat cu carioca, pe panoul de intimpinare pe respectivele drumuri. Dupa taierea pamblicii inaugurale, au aparut si neajunsurile afacerii PNL-PSD de la Tanasoaia: pe mai multe portiuni din cele doua drumuri comunale, doua masini venind din sens opus nu au loc sa treaca una pe linga alta, fara a se juli sau a ajunge in santuri. Asta pentru ca, plecind din centrul comunei, subit, drumurile se ingusteaza. Primarul din localitate, social democratul Romeo Vulpe, sustine intr-un raspuns oficial adresat "Ziarului de Vrancea" ca "latimea DC 9 si DC 10 este conform proiectului" si declara ca el, cu o masina mai lata decit cea a reporterilor trece fara probleme pe linga un autoturism venind din sens opus. Incercarea noastra de a proba "garantiile" oferite de primarul Vulpe, initiatorul proiectului de modernizare a drumurilor, nu a ajuns la acelasi raspuns ca al gospodarului. Pe anumite portiuni din drumurile comunale in cauza, latimea este de numai 3,00-3,20 metri, pe masurate, cu toate ca primarul spune ca minimum ar fi de 4 metri latime.
Drumurile lui Nini si Roman n-au acostament si refugii
Vulpe explica ingustimea drumului prin faptul ca "asa a fost proiectat" si ca acesta nu ar fi putut fi o "autostrada" decit daca s-ar fi aminat santurile. Si cum acestea au fost realizate inainte de a se turna asfalt, DC 9 si DC 10, facute de Euro Proiect si Roman Impex, au ramas niste ciudatenii ale tehnicii. "Respectarea proiectului s-a verificat pe muchie, pe cant, peste tot. Asa a fost proiectat si nu ar fi putut fi mai lat pentru ca erau realizate deja santurile. Modificarea proiectului ar fi implicat noi studii de fezabilitate si cheltuieli suplimentare pentru mutarea santurilor. Dar doua masini pot trece fara probleme, eu am reusit. Si, daca sint neajunsuri in proiectul de fezabilitate, firma de proiectare nu este sanctionata de nimeni. Am sesizat si eu acest aspect mai departe, dar cred ca este si de datoria mass-media sa o faca", ne-a declarat Romeo Vulpe, primarul de la Tanasoaia, intr-o incercare de a arunca pisica in curtea SC Euro Proiect. Drumurile respective sint lipsite de refugii sau de acostamente, desi proiectul ar fi prevazut si aceste aspecte. Daca te inversunezi sa incerci o trecere pe linga un autoturism venind din sens opus, risti sa ajungi in santul adinc si sa nu mai iesi de acolo decit pentru a-ti duce masina la service. "Conform proiectului si ordinului Ministerului Transporturilor nr. 45/1998, drumul trebuia sa aiba o latime de 4 metri, plus acostamente de 2 X 0,50 metri din balast si santuri trapezoidale din beton. Ceea ce nu s-a respectat. Pe multe portiuni, doua masini nu incap una pe linga cealalta fara sa ajunga in sant", ne-au declarat consilierii locali Nicolaie Sandu si Costel Maru.
Santurile, la milimetru de fundatia de beton a stilpilor electrici
In cazul in care o masina mica s-ar intilni cu un microbuz sau un camion, venind din sens opus pe DC 9 sau DC 10 din Tanasoaia, situatia ar fi fara iesire. Solutia pentru a trece fara a-ti avaria masina este sa dai inapoi, pina la prima punte a unei proprietati din comuna si sa-l lasi pe colegul din trafic sa-si continue drumul. Neajunsurile modernizarii acestor drumuri se vad nu numai la covorul asfaltic ingust, dar si la santurile de pe marginea drumurilor. Acestea au fost turnate in beton periculos de aproape de proprietatile taranilor, care astfel isi vad gardurile in pericol de prabusire. De asemenea, in anumite portiuni, santurile sint aproape de fundatia de beton a stilpilor de inalta tensiune care, precum gardurile, ameninta sa se prabuseasca la o ploaie serioasa. Primarul localitatii sustine ca el nu a facut decit sa modernizeze localitatea pe care o pastoreste si ca invidiosii ii cauta nod in papura. Romeo Vulpe spune ca proiectele sint un "bun" al comunitatii si isi critica alesii comunali de alta culoare decit cea rosie care nu fac nimic, neparticipind la elaborarea de legi locale si care-ar fi ocupati numai sa-i puna lui sub semnul intrebarii realizarile. "Nu sint de acord cu nimic din ceea ce fac (n.r. unii alesi locali). Nu imi voteaza proiectele, bine. Dar sa vina ei cu ceva mai bun. Dar sint consilieri care nu au initiat nici un proiect pina acum si nu le inteleg rostul din moment ce nu fac nimic pentru comunitate", s-a aratat deranjat primarul de inactivitatea consilierilor sai. Modernizarea drumurilor de la Tanasoaia, asa cum a fost facuta ea, de mintuiala sau in limitele impuse de amplasarea locuintelor, arata ca intelegerea PNL-PSD a functionat "beton" dinainte de intelegerea oficiala a lui Nini Sapunaru cu Marian Oprisan din acest an. Iar Uniunea Europeana a dat bani frumosi pentru lucrari de calitate indoielnica si interpretabila, in functie de apartenenta politica a "observatorului" , ale Euro Proiect si Roman Impex Prest. (Iulia CRETU)