Oprisan isi naseste o clona la CJ
Administratorul public este noua functie care se va infiinta la nivelul judetului, pe care Marian Oprisan o numeste pompos "county manager", adica manager de judet. Ieri, consilierii judeteni au aprobat, cu unanimitate de voturi, infiintarea acestei noi functii in organigrama institutiei. Astfel, presedintele Consiliului Judetean va avea un inlocuitor de incredere, care va semna acte in locul sau si va da dispozitii angajatilor. Nevoia infiintarii acestui post a aparut mai ales acum, de cind baronul sta mai tot timpul pe la Bucuresti, crezindu-se mare vedeta politica. Proiectul adoptat ieri prevede insa doar infiintarea functiei in limita numarului de posturi aprobate, prin desfiintarea unui post din cadrul Compartimentului Monitorul oficial al judetului, Directia Administratie Publica si Juridica, nu si criteriile pentru numirea si eliberarea din functie a administratorului public sau atributiile functiei. Acest aspect a fost sesizat si de consilierul liberal Nicolae Latcan, care a solicitat o anexa cu criteriile si procedurile de urmat pentru ocuparea acestei functii. "In lege se spune ca numirea in functie se face pe baza unor criterii, proceduri, era corect sa existe si anexa cu aceste criterii la hotarire", a spus Nicolae Latcan. Raspunsul edificator a venit din partea noului secretar interimar al judetului. "Presedintele CJ a propus initierea la aceasta sedinta a hotaririi privind infiintarea acestei functii. Legea conditioneaza infiintarea acestui post de numarul maxim de functii din organigrama si statutul de functii al CJ, astfel incit a fost necesara desfiintarea unei alte functii din aparatul de specialitate al CJ, urmind ca la urmatoarea sedinta ordinara dl presedinte sa initieze un proiect de hotarire prin care sa se aprobe si procedurile si conditiile pentru ocuparea acestui post prin concurs", a specificat secretarul Camelia Matau.
Presedintele si vicepresedintii vor fi simpli spectatori
Numirea in functia de administrator public ar trebui realizata prin concurs, proba scrisa si interviu, candidatul trebuind sa prezinte un proiect de management care se contina criterii de performanta, stabilite de presedintele CJ. Desfiintarea unui post de la Compartimentul Monitorul oficial inseamna schimbarea din functie a unuia dintre cei trei inspectori angajati, respectiv Nicusor Morunglav, Adrian Badiu sau Anicuta Galan. Administratorul public va fi un fel de SRL al presedintelui, cu salariul aproape egal si competente extinse. în judetele unde exista deja administrator public, vicepresedintii sint simpli spectatori pentru ca nu exista nici un raport de subordonare intre ei. Initiatorul proiectului, Marian Oprisan, a precizat ca la nivelul CJ se impune delegarea unei parti dintre atributiile sale. "Nu am pe nimeni in atentie acum legat de aceasta functie, dar in ultimii 12 ani au crescut in CJ mai multe persoane, din punct de vedere profesional, care pot ocupa postul de county manager. Institutia presedintelui, vrem nu vrem, va trebui reglementata prin lege pentru ca titulatura de presedinte al consiliului judetean a ramas din vremea in care acesta nu era ales de catre cetateni, ci din rindul consilierilor. Infiintarea acestui post se impune pentru ca un presedinte de CJ are foarte multe atributii incepind de la cele de reprezentare, la relatia cu celelate institutii", ne-a declarat Oprisan. In ultima vreme, baronul insista sa fie numit "presedintele judetului", pe motiv ca a fost ales direct de cetateni. Surse din CJ spun ca baronul s-a gindit deja la un functionar tinar, care a dovedit ca stie sa-l asculte orbeste.
Tapul ispasitor al sefului CJ
Potrivit "Ghidului administratorului public", in Romania, conceptul de administrator public a fost introdus prin Legea nr. 286/2006 care modifica si completeaza Legea administratiei publice locale. Administratorul public va avea obligatia de a implementa proiecte cu finantare externa, de a elabora politici si strategii noi in domeniul dezvoltarii serviciilor de interes judetean, de a atrage fonduri extrabugetare. Functia a fost introdusa in legislatia noastra in scopul profesionalizarii administratiei locale prin eficientizarea serviciilor oferite cetatenilor. Pentru moment, aceasta functie are un caracter optional, asa cum se intimpla si cu managerii de orase, care sa-i asiste pe primari. Candidatul ideal la aceasta functie trebuie sa aiba studii economice sau tehnice, experienta in administratie si performante recunoscute la locul de munca. Salariul administratorului public se va stabili tot de catre presedinte, cel care va avea puterea de a-l elibera din functie pentru neindeplinirea obligatiilor asumate prin contract. Cu alte cuvinte, raspunderea pentru eventualele "inginerii" administrative realizate cu documente si semnatura va reveni managerului de judet si nu "presedintelui de judet", alias baronul. (D. GANEA, M. BESLEAGA)