Cine ii invata pe politicieni cum sa ne ia votul
Partidele politice de pe scena vrinceana au ales sa se lase pe mina consultantilor sau a firmelor de PR pentru a le creiona directiile prin care sa isi atraga electoratul. Cistigarea alegerilor locale programate pe 1 iunie este, din umbra, si idealul sfatuitorilor in materie de zimbete, imagine, discursuri sau actiuni de convingere a maselor din partea oamenilor politici. Partidele mari beneficiaza de strategii bine gindite, care sa transforme bannerele si afisele cu fete zimbitoare de prin municipiu si judet in lozuri cistigatoare. Iar pentru asta platesc sume mari de bani, care ramin insa la secret. PSD-ul, in speta Marian Oprisan, candidatul pentru functia de presedinte de Consiliu Judetean este sfatuit indeaproape de Ron Werber, proprietarul firmei de consultanta politica Werber Public Affairs (WPA), cu sediul la Tel-Aviv, Israel. De sfaturile si expertiza acestuia a beneficiat si presedintele PSD, Mircea Geoana. Surse din cadrul partidului recunosc ca "unul dintre putinii oameni de care asculta Oprisan este Werber", cunoscut fiind caracterul impulsiv al baronului. Oprisan pariaza pe o carte cistigatoare, daca este sa ne luam dupa reusitele lui Ron Werber. Strateg politic si media, acesta a fost consultant in mai multe campanii, inclusiv cea a primului ministru maghiar Peter Medgeyssy, in 2002, cind a obtinut o victorie dramatica, dar si pentru cea a presedintelui Ion Iliescu si a premierului Adrian Nastase, in victoria din 2000. Werber i-a sfatuit bine si pe premierul lituanian Algirdas Brazanskas in 2004, dar si pe premierul israelian I. Rabin, in 1992. "The Economist" scrie despre Ron Werber ca este lider in relatii publice, contributia sa fiind recunoscuta pe plan mondial, fiind vazut ca un expert in strategii, campanii de imagine, aparitii media si managementul crizelor media. La rindul lor, cei din PD-L, in speta candidatul pentru Primaria Focsani, Alin Trasculescu este "invatat" ce sa spuna, cum sa zimbeasca si pe ce sa puna accentul pentru a convinge populatia cu drept de vot de Felix Tataru, strategul care a gestionat in favoarea clientului sau si campania de la referendumul de demitere a presedintelui Traian Basescu, dar nu numai. Acesta s-a ocupat practic de toate alegerile cistigate de Basescu. Felix Tataru este directorul firmei GMP Advertising, preferata pentru metodele sale avangardiste de promovare a politicienilor democrati in campanii. Surse din PD-L ne-au declarat ca Felix Tataru va veni personal la Focsani daca Trasculescu reuseste pe spezele lui sa intre in turul doi, dat fiind ca acesta se ocupa acum si de strategiile altor candidati din PD-L. Pina atunci il consiliaza pe junele democrat-liberal mai mult prin telefon. Cit despre Jan Vraciu, candidatul pentru sefia CJ, acesta are un staff local care se ocupa de mesajele sale electorale, principala sa colaboratoare fiind sociologul Monica Chitiga.
Liberalii primesc sfaturi generale de la firme de PR
Daca Marian Oprisan - PSD si Alin Trasculescu - PDL sint "prelucrati" indeaproape de Werber si Tataru, la PNL, al treilea partid mare de pe scena politica, situatia este putin diferita. In campanie, «galbenii» de la Vrancea se bucura numai de citeva directii generale impuse de la Bucuresti, aceleasi pentru candidatii din toata tara. De strategii cistigatoare se ocupa un fost ziarist, Dan Andronic, actual consultant politic, alaturi de Arthur Finkelstein, Tal Silberstein si Dorin Marian. Trebuie mentionat ca Dan Andronic a fost consultant si al fostului premier PSD Adrian Nastase. Arthur Finkelstein este fost consultant al presedintelui american Richard Nixon, dar si al companiilor omului de afaceri Donald Trump. Acesta a mai fost angrenat in campaniile de imagine a PNL si a lui Calin Popescu-Tariceanu pentru alegerile europarlamentare. Strategul american si-a creat reputatia pe doua dimensiuni: campanii negative si discretie. Metoda folosita de acesta este suprasaturarea electoratului prin afise, spoturi, mesaje verbale, care, repetate frecvent, discrediteaza si dezarmeaza adversarii clientelei sale. Tal Silberstein a lucrat pentru campania lui Adrian Nastase din 2004. Un alt important strateg de a carui expertiza poate beneficia PNL este si Dorin Marian, care nu demult a fost numit seful cancelariei primului ministru Calin Popescu Tariceanu. Insa Postelnicu, candidatul pentru Primaria Focsani, si Sapunaru, candidatul pentru CJ, nu se bucura de atentia exclusiva a unui consultant politic, ci doar de sfaturile unei firme de PR de la Bucuresti si a unui staff de campanie format din consilieri locali si membri PNL. Pentru victorie in alegeri isi ofera sfaturile Doina Fodoreanu, Vasile Dobre, Gicu Vrincianu, Manole Merchea si Catalin Popescu, nici unul insa nu este specialist in consultanta politica, toti fiind la prima experienta de acest gen. Lucru care se simte de altfel. Cit despre Dan Andronic si Tal Silberstein, anul trecut, la o sedinta PNL, au fost dati afara pentru ca i-au sfatuit pe liberali sa dea mesaje anti-PSD si nu anti-PD si sa refaca alianta. La auzul acestor sfaturi, Ludovic Orban, Mihai Voicu si Cristian David au avut iesiri nervoase, declarind ca "PNL nu poate sa redevina ciuca batailor pentru PD si Basescu". Se pare ca nu toate sfaturile consultantilor, chiar daca sint scumpe, pot fi puse in practica. Uneori, candidatii merg pe propria intuitie si se pare ca o mai dau si in bara. Ramine de vazut pe 15 iunie rezultatul alegerilor. (Iulia CRETU)
Mina care le face pe toate
In timp ce marile partide platesc pentru strategi, consilieri de imagine si fotografi care recurg si la mici retusuri a ridurilor in PhotoShop, "juniorii" de pe scena politica nu au nici macar un ajutor care sa le faca poze decente pentru afise. Dupa cum se poate vedea din posterul Uniunii Pensionarilor si Solidaritatii Sociale, candidatul lor le face pe toate. Promisiuni, intilniri cu electoratul si chiar si poze. Florin Lucian Manolescu vrea presedintia Consiliului Judetean si isi ia viitorul in propriile miini. Priveste fix, serios si apasa pe buton. Daca ne este permisa o rautate, situatia la Pensionari este de inteles din moment ce numara cam putini membri, carora le tremura mina de la batrinete si le este cam greu cu tehnologia moderna. Ar fi fost mai usor daca faceau o poza cu un aparat de pe vremea lui Lumiere.