Afacere de 33 milioane euro cu drumurile nationale
Actuala putere pregateste una dintre cele mai mari afaceri cu drumurile, prin CNADN. Practic, tot ceea ce inseamna lucrari de intretinere si reparatii la drumurile nationale, atit pe timp de vara, cit si pe timp de iarna, vor fi executate de firme private. Contractele se vor derula pe o perioada de patru ani, iar primele licitatii pentru incredintarea lor vor avea loc in 2008. Numai la DRDP Iasi, in care este cuprinsa si Sectia Drumuri Nationale Vrancea, este vorba de o suma de 1,37 miliarde de lei, adica peste 380 milioane de euro. Contractul va fi impartit in noua loturi, pentru cele opt judete din zona Moldovei, plus sucursala din Cimpulung Moldovenesc, care va primi 96 de milioane de lei. Pentru intretinerea drumurilor din Vrancea a fost repartizata suma de 119 milioane lei, adica aproape 25,5 milioane de lei pentru fiecare din cei 4 ani de derulare a contractului. Pentru preluarea administrarii drumurilor nationale se vor bate numai firmele importante, deoarece cifra de afaceri trebuie sa fie de 516 milioane de lei, adica 143 de milioane de euro. Termenul de depunere a ofertelor pentru drumurile nationale administrate de DRDP Iasi este 20 februarie. In licitatiile pentru drumuri sint cuprinse si proiectele pentru executarea lucrarilor.
Doua firme se bat deja pentru drumuri
Pentru licitatia privind intretinerea drumurilor nationale s-au inscris deja in cursa doi oameni de afaceri, dupa cum a anuntat ieri cotidianul "Evenimentul Zilei". Este vorbat de Dorinel Umbrarescu, patronul Spedition UMB si ieseanul Maricel Popa, care detine firma ALDP. Cele doua firme au cistigat in ultimii ani cei mai multi bani in urma contractelor obtinute de la DRDP Iasi. Doar in 2005, Dorinel Umbrarescu a semnat cu DRDP Iasi, intr-o singura zi, opt contracte, a caror valoare a fost de 17,4 milioane lei, fara TVA. Anul trecut, firma lui Maricel Popa a intretinut drumurile din Botosani, iar in 2006 a cistigat 17 contracte de lucrari la drumurile nationale, plus unul pentru inchirierea utilajelor pentru deszapezire. Cistigurile s-au ridicat la 64,6 milioane lei, fara TVA. Contractele pentru inchirierea de utilaje de catre DRDP Iasi pentru deszapezire au fost o sursa importanta de bani pentru anumite firme. In aceasta iarna, contractul, in valoare de 7 milioane de euro, a fost cistigat de firmele UMB Spedition sI Athos SRL Salaj.
Drumurile Nationale ramin doar cu supravegherea
Corneliu Stoian, seful Sectiei Drumuri Nationale Vrancea, ne-a spus ca renuntarea la lucrarile executate la drumurile nationale face parte dintr-un plan de restructurare a companiei, care a inceput in anul 1996. Astfel, pina in 2001 s-au comercializat circa 80% din lucrarile de intretinere periodice, CNADN raminind doar cu lucrarile de intretinere curenta. "Noi o sa raminem cu activitati pe domeniul reviziei drumurilor si urmaririi lucrarilor", ne-a declarat Corneliu Stoian. Firma care va prelua in administrare drumurile nationale din Vrancea va executa inclusiv lucrari de curatare a vegetatiei, reparatii izolate, curatare santuri sau semnalizare. "Contractele se vor intocmi pe criterii de performanta, in functie de nivelul de viabilitate al unui drum. Criteriul de performanta stabileste pentru fiecare categorie de lucrari timpul de interventie, calitatea interventiei, in functie de viabilitatea si de importanta lucrarii. Primordiala este siguranta lucrarii. Daca nu se respecta calitatea lucrarilor, atunci se aplica penalitati", a explicat Corneliu Stoian. De exemplu, semnalizarea drumului E 85 este prioritara, in timp ce pe drumul national care duce spre comuna Vintileasca interventiile pot astepta citeva zile.
Avem 520 km drumuri nationale
Vrancea este pe locul II pe tara in ceea ce priveste lungimea retelei de drumuri nationale, cu 520 de km. Din aceasta retea, 303 km de drumuri au fost preluati in perioada 2004 - 2005 de la Consiliul Judetean Vrancea, intr-o stare dezastruoasa. "Din drumurile preluate de la Consiliul Judetean am reusit sa facem lucrari pe o distanta de 258 km", a afirmat Corneliu Stoian. Din cauza starii precare a acestor drumuri, dar si a calamitatilor din anul 2005, Vrancea a primit anul trecut jumatate din bugetul DRDP Iasi. Diferenta de pina la 303 km pe care mai trebuie executate lucrari se afla intre Andreiasu - Nereju, Soveja - Lepsa si Jitia - Bisoca - limita judetului Buzau. (Mihai BOICU)