Politică

A început campania electorală pentru alegerile parlamentare

Mihai Boicu
10 nov 2016 1998 vizualizări
Campania electorală a început la miezul nopţii şi durează pană pe 10 decembrie, ora 7.00 u în Vrancea candidează 13 partide, 16 organizaţii ale minorităţilor naţionale şi un candidat independent u regulile de finanţare ale campanie sunt stricte: contribuţiile şi cheltuielile sunt plafonate u propagandă se poate face doar în anumite condiţii şi nu cu maşini, găleţi sau pixuri

Astăzi, la miezul nopţii, s-a dat startul campaniei electorale pentru alegerile parlamentare din 11 decembrie, timp în care candidaţii îşi pot face în mod legal propagandă. Campania se încheie cu o zi înainte de scrutin, adică pe 10 decembrie, la ora 7.00. În cursa electorală au intrat 13 formaţiuni politice, 16 organizaţii  ale cetăţenilor reprezentand minorităţile naţionale şi un candidat independent pentru Camera Deputaţilor. Vrancea va avea în viitorul Parlament cinci deputaţi şi doi senatori, iar pentru alegerea lor se va vota în 358 de secţii de votare. Candidaţii au furat însă de mult startul campaniei electorale, printr-un fel de acţiuni denumite ”de informare preelectorală”, dar care au ajuns pană la afişe electorale. La fel ca la alegerile locale, candidaţii  vor  avea de respectat o legislaţie strictă privind finanţarea şi propaganda. Operaţiunile financiare vor fi coordonate de un  mandat la nivel central şi mandatari la nivelul fiecărei circumscripţii (judeţe). De asemenea, în fiecare judeţ se va deschide un cont bancar. ”Alimentarea contului se face de regulă numai din transferuri de fonduri obţinute de partidele politice şi organizaţiile cetăţenilor  aparţinand minorităţilor naţionale în afara campaniei electorale, începand cu data depunerii propunerilor de candidaturi şi pană la data începerii campaniei electorale”, se arată în Ghidul elaborat de Autoritatea Electorală Permanentă. Fondurile din afara campaniei electorale pot fi cotizaţii, donaţii, venituri din activităţi proprii, împrumuturi în bani de la persoane fizice şi juridice. Un partid poate transfera în contul de la nivel central pană la 6.720.000 lei, în cazul în care are numărul maxim de candidaţi pentru Camera Deputaţilor şi Senatului, adică 640. Numărul se înmuleşte cu 10 salarii minime brute pe ţară şi cu valoarea acestora, 1050 lei, rezultatand suma de 6.720.000 lei. Contul bancar de la nivel de circumscripţie poate fi  alimentat cu fonduri de la data depunerii propunerilor de candidaţi şi pană la data de 10 decembrie. Fondurile pot proveni numai din contribuţii  electorale ale candidaţilor din circumscripţia respectivă, transferul din contul de la nivel central din fonduri care provin din afara campaniei electorale. Fiecare candidat poate vira cel mult 63.000 de lei, adică 60 de salarii de bază minime brute pe ţară (1050 lei). Contribuţiile candidaţilor pot proveni doar din venituri proprii, donaţii de la persoanele fizice, împrumuturi de la persoane şi de la instituţiile de credit. Donaţiile şi împrumuturile de la persoane fizice trebuie să fie de pană la 200 de salarii de bază minime brute pe ţară, adică 210.000 lei. împrumuturile de la instituţiile de credit sunt limitate la 500 de salarii, adică 525.000 lei.

Ce cheltuieli sunt considerate eligibile

Cheltuielile efectuate în perioada campaniei electorale nu pot fi mai mari decat contribuţiile electorale depuse şi pot fi efectuate numai prin virament bancar. Pentru a fi considerate eligibile, cheltuielile privind realizarea şi difuzarea materialilor de propagandă electorală trebuie să aibă ca obiect numai materialele care nu contravin legii şi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii: se referă în mod direct la un candidat sau partid politic, care participă la alegeri, clar identificat; sunt utlizate în perioada campaniei electorale; au obiectiv electoral şi se adresează publicului larg; depăşesc limitele activităţii jurnalistice de informare a publicului. Competitorii au plafoane pentru fiecare din tipul de cheltuieli pe care le fac. Pentru cheltuieli pentru producţia şi difuzarea materialelor de propagandă electorală la radio, televiziune şi în presa scrisă – 40%, cheltuieli pentru producţia şi difuzarea materialelor de propagandă electorală online – 30%, cheltulieli pentru cercetări sociologice – 30%, cheltuieli pentru afişe electorale – 20%, cheltuieli pentru broşuri, pliante şi alte materiale de propagandă electorală tipărite – 50%, cheltuieli pentru închirierea de spaţii şi echipamente şi cheltuieli de protocol destinate organizării de evenimente cu tematică politică, economică, culturală sau socială, pentru transport şi cazare, pentru asistenţă juridică şi alte tipuri de consultantă, precum şi pentru plata serviciilor mandatarilor financiari – 30%. ”Este considerat material de propagandă electorală orice material scris, audio sau video, care îndeplineşte următoarele condiţii: se referă în mod direct la un candidat sau partid politic care partică la alegeri, clar identificat; este utilizat în perioada 11 noiembrie, ora 00.00 – 10 decembrie 2016, ora 7.00; are obiectiv electoral şi se adresează publicului larg, depăşeşte limitele activităţii jurnalistice de informare a publicului”, se aragă în Ghidul de finanţare al campaniei electorale.

Orice alt tip de propagandă este interzis

Competitorii electorali nu au voie să îşi facă reclamă în alte moduri. Sunt interzise vehiculele care sunt inscripţionate cu sloganuri de campanie sau care difuzează materiale audio, în mers sau staţionar. Spectacolele, serbările, focurile de artificii etc sunt interzise şi ele. De asemenea, partidele şi ceilalţi candidaţi au interdicţie la bannere, mesh-uri, panouri publicitate mobile, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcţionale, structuri de publicitate autoportante, mijloace de publicitate, panouri publicitare, panouri publicitare mobile, proiecte publicitare speciale, publicitate luminoasă, publicitate stradală (outdoor), publicitate pe vehicule – definite prin Legea 185/2013 privind amplasarea şi autorizarea mijloacelor de publicitate. Candidaţii nu au voie să dea alegătorilor pixuri, căni, ceasuri, tricouri, jachete, veste, şepci, sacoşe, găleţi, brichete, alimente etc. Ofeririea de „cadouri” pentru influenţarea alegătorilor se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani. Încălcările legislaţiei electorale privind finanţarea se sancţionează cu avertisment sau amenzi, care pleacă, de regulă, de la 10.000 lei şi ajung pană la 50.000 lei. De exemplu, utilizarea altor  tipuri de propagandă electorală decat cele prevăzute de lege se sancţionează cu avertisment sau cu amendă de la 10.000 de lei sau 25.000 lei. Aceeaşi sancţiune se aplică şi în cazul în care pe materialele de propagandă electorală nu sunt imprimate menţiunile obligatorii prevăzute de lege. (Mihai BOICU)
















În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 2

Adaugă comentariu
lars, acum 2695 zile, 2 ore, 15 minute, 48 secunde
doaaamnelor si domniloor!astazi s-a dat startul concursului MINCIUNA LUI PACALA!cei inscrisi,partidele politice vor avea program zilnic la radio si tv unde vor incerca din rasputeri sa va convinga ca citeste integral
gigi PNL-istu, acum 2695 zile, 3 ore, 58 minute, 46 secunde
Deci nu e voie cu autocare inscriptionate ? Pai si cu autocarul sorosistilor de la USR ce facem, ca de-abia l-au decorat si vroiau sa colinde tara cu el ? Sau ei au voie ca sunt de-ai escrocului citeste integral
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.