CJ proiectează poduri de milioane de euro, dar le lasă baltă pe cele începute
Consiliul Judeţean are în plan realizarea a patru poduri peste Ramnicu-Sărat, la Dumitreşti, peste Ramna, la Gura Caliţei, un alt pod peste Zăbala, la Năruja, şi peste păraul Zeletin, la Bogheşti, şi a unui drum, DJ 205 R Poiana Cristei, în valoare de aproape 5 milioane de euro u lucrările începute în anii trecuţi sunt însă abandonate, iar bugetul pentru infrastructură din acest an este de doar 1,5 milioane euro, bani care nu ajung nici pentru finalizarea lucrărilor începute în anii trecuţi
Consiliul Judeţean (CJ) Vrancea face documentaţii pentru drumuri şi poduri, dar nu are bani să le termine pe cele începute. La ultima şedinţă a legislativului judeţean s-au aprobat documentaţiile tehnice pentru patru poduri şi un drum, evaluate de la 21,2 milioane lei. Pentru investiţiile de la Dumitreşti, Gura Caliţei, Năruja, Bogheşti şi Poiana Cristei nu există un orizont de timp privind realizarea, în timp ce lucrările începute în anii trecuţi sunt abandonate din lipsă de fonduri. Deşi aflat la putere, social-democratul Marian Oprişan a pus la bătaie pentru drumuri şi poduri un buget de doar 6,7 milioane lei, mai mic chiar şi decat cel de pe vremea “dezastruoasei guvernări Boc”.
Consilierii judeţeni au votat, la şedinţa care a avut loc vineri, documentaţiile tehnice şi indicatorii economici, pentru nu mai puţin de patru poduri şi un drum din rural. Valoarea totală a investiţiilor este considerabilă: 21,2 milioane de lei, adică circa 4,7 milioane de euro. Doar partea de construcţii montaj a fost estimată la 17,4 milioane de euro. Consiliul Judeţean a făcut aceste calcule fără a preciza însă şi eventuale surse de finanţare pentru aceste investiţii, care se derulează pe durata a caţiva ani. Deşi USL mai are puţin şi împlineşte doi ani de cand se află la putere, nu a finalizat nicio lucrare de infrastructă importantă în Vrancea, iar bugetul pentru drumuri a fost mai mic decat în timpul guvernării Boc. Pentru acest an, suma prevăzută pentru drumuri şi poduri este de doar 6,7 milioane de lei, bani care nu ajung nici pentru finalizarea lucrărilor începute în anii trecuţi. De exemplu, podul de pe raul Putna, care face legătura dintre comunele Boloteşti şi Ţifeşti este numai gropi deoarece investiţia a fost realizată doar parţial. De asemenea, şi lucrările la podul de la Doaga au fost amanate pentru cand va avea CJ bani. Toate documentaţiile tehnice au fost întocmite de aceeaşi firmă, SC Rutier Conex XXI SRL Bacău, care a primit contractele prin încredinţare directă, deoarece nu aveau o valoare foarte mare. Valoarea celor cinci contracte se ridică la 305.540 lei.
Podul de la Dumitreşti are cea mai mare valoare
Podul de la Dumitreşti are cea mai mare valoare dintre cele pe care CJ intenţionează să le facă, valoarea lucrărilor care trebuie executate fiind estimată la 11,3 milioane lei. Potrivit proiectului de hotărare, investiţia prevede construirea unui pod din beton armat pe DJ 203 H peste raul Rîmnicu Sărat, km 27^700. Lungimea podului este de 152,2 metri, iar lăţimea părţii carosabile este de 7,8 metri. Durata de execuţie este de 28 de luni. La Gura Caliţei, Consiliul Judeţean vrea să realizeze “lucrări de consolidare şi reabilitare a podului din beton armat peste raul Rîmna, apărare de mal şi lucrări la albie, pe DJ 204 P, km 15^567”. Investiţia a fost evaluată la 2,9 milioane lei. Podul are o lungime de 69,57 metri şi o lăţime de 7,61 metru, fiind prevăzut a fi reparat pe durata unei perioade de doi ani. CJ are în plan la Năruja construirea unui pod pe DJ 205 D, pe raul Peţic, km 8^ 350. Investiţia se ridcă la valoarea de 2,3 milioane lei. Podul are o lungime de 12 metri şi o lăţime de 7,8 metri, urmand a fi construit în 27 de luni. Şi la Bogheşti, satul Plăcinţeni, ar trebui construit un pod din beton armat peste paraul Zeletin, situat pe DJ 241 F. Suma necesară pentru investiţie este de 2,7 milioane lei. Lungimea proiectată a podului este de 25,1 metri, iar lăţimea de 7, 8 metri. Singurul drum inclus în planurile de viitor al CJ este DJ 205 R Poiana Cristei. La km 28^ 130 trebuie refăcut şi consolidat corpul drumului, o lucrare evaluată la 1,7 milioane lei.
Podurile începute au fost abandonate din lipsa banilor
În timp ce la CJ se proiectează poduri şi drumuri, cele începute în anii trecuţi sunt abandonate. Mai mult, bugetul pentru infrastructură este de la an la an mai mic, iar anul aceste sunt prevăzute doar 6,7 milioane lei. Unul dintre podurile care este, practic, abandonat în acest moment este cel de peste raul Putna, de pe DJ 205 B Boloteşti - Ţifeşti – Satu Nou. Deşi drumul a fost asfaltat, podurile nu au fost incluse în proiectul de modernizare. Podul de pe raul Putna a fost avariat la inundaţiile din 2005, iar pentru reabilitarea lui sunt necesare 4,4 milioane lei. Lucrările au început pe 27 septembrie 2011 şi ar trebui să fie finalizate în acest an. “Pană la această dată, constructorul a executat lucrări în valoare de 1.666.358,38 lei (inclusiv TVA, în limita fondurilor disponibile de la bugetul local al Consiliului Judeţean Vrancea”, se arată într-un răspuns al CJ de anul trecut. Constructorul este firma Vega 93 Galaţi. În aceste condiţii sunt puţine şanse ca investiţia să fie finalizată în acest an, iar şoferii circulă pe pod peste gropi astupate din cand în cand cu balast. Nici podul de la Doaga, peste raul Şuşiţa nu are mare şanse să fie finalizat prea curand. Constructorul, tot Vega 93 Galaţi, a executat lucrări de circa 1 milion de lei, din valoarea licitată de 1,4 miloane lei. CJ susţine că suma este acoperită de lucrările existente în teren şi că întreruperea lor în 2010 nu s-a datorat unor greşeli de proiectare, aşa cum s-a spus, ci a lipsei fondurilor. “Lucrările vor fi reluate în regim de urgenţă în momentul în care vor fi disponibilizate sumele necesare de la bugetul local al Consiliului Judeţean Vrancea", se arată într-un răspuns al autorităţilor. (M. BOICU)