Politică

Uninominalul: Base contra Tariceanu

Mihai Boicu
21 nov 2007 850 vizualizări
Votul de duminica desparte apele in politica romaneasca u votul uninominal in varianta presedintelui Traian Basescu conduce la polarizarea clasei politice u proiectul Guvernului Tariceanu ofera mai multa reprezentativitate cetatenilor in Parlament, dupa cum sustin analistii politici u Ziarul de Vrancea va prezinta o analiza a tipurilor de vot pentru a alege duminica in cunostinta de cauza

Miza referendumului pentru votul uninominal pare a o fi depasit pe aceea a alegerilor pentru Parlamentul European. Exista trei tabere politice, fiecare cu varianta ei de vot. PD, PLD si PSD sustin votul uninominal majoritar, PNL si PC vor vot uninominal mixt, iar PRM vrea sa nu se schimbe nimic. Daca adoptam varianta propusa de presedintele Traian Basescu vom avea un sistem electoral unic in Europa. Dintr-o analiza realizata de mai multi specialisti pentru site-ul www.Hotnews.ro reiese ca votul uninominal majoritar exista in doar 19 tari din intreaga lume, majoritatea in Africa, din care jumatate sint dictaturi, iar celelalte nu sint recunoscute ca democratii. In Uniunea Europeana, doar Franta are un sistem asemanator in Adunarea Nationala, care nu prea mai este agreat in prezent din cauza polarizarii puternice a clasei politce. Pe de alta parte, avantajul ar fi ca parlamentarul ar raspunde direct in fata alegatorului, la fel ca un primar. Varianta mixta propusa de Guvern are dezavantajul ca doar jumatate dintre parlamentari sint alesi direct, iar restul ajung in Parlament prin distribuirea mandatelor catre pierdanti. Avantajul este ca in legislativ va exista o reprezentare mult mai larga a cetatenilor. In UE, votul uninominal majoritar exista in doar doua tari, la fel ca si cel mixt, in 23 de tari existind vot proportional. Mai mult, Consiliul Europei a recomandat statelor membre UE sa adopte sistemul electoral proportional.


Invingatorul ia totul


Traian Basescu propune duminica alegatorilor o varianta de scrutin majoritar uninominal, practic parlamentarul urmind sa fie ales in acelasi mod ca primarul. In cazul in care nici unul dintre candidatii dintr-o circumscriptie nu obtine majoritatea voturilor alegatorilor, atunci va avea loc un al doilea tur de scrutin, in urma caruia va fi trimis in Parlament candidatul care obtine cele mai multe voturi. Astfel, fiecare circumscriptie va avea cite un singur deputat si senator. Avantajul principal al acestui sistem de votare este responsabilizarea parlamentarului fata de cetatean. La final de mandat, alegatorul poate evalua activitatea reprezentantului sau in Parlament si decide daca il va vota pentru un nou mandat. Unul din efectele acestui tip de vot este acela ca partidele au mai putin controlul in teritoriu, deoarece responsabilitatea apartine unei persoane si nu unui partid. Sistemul incurajeaza bipartidismul si guvernele monocolore, astfel incit cetatenii vor sti precis cine poarta responsabilitatea guvernarii. De asemenea, partidele vor fi interesate sa atraga in rindurile lor personalitati cu imagine buna in rindul populatiei. Trecind la dezantajele sistemului de vot uninominal majoritar, se poate observa excluderea pe termen lung din Parlament a unor clase sociale si etnice sau a unor partide noi. Cetatenii care vor sustine partidele mici vor avea sentimentul ca votul lor nu este important pentru ca sistemul avantajeaza partidele puternice. Astfel, o formatiune care va avea 40% din voturi va avea majoritatea in Parlament, existind posibilitatea ca un partid cu 15% din optiunile electoratului sa ramina in afara legislativului.


Modelul francez


Sistemul de vot propus de presedintele Traian Basescu este cel mai bine ilustrat in Franta, la alegerea deputatilor din Adunarea Nationala, camera inferioara a Parlamentului. Astfel, pentru a ajunge deputat trebuie sa obtii majoritatea voturilor in primul tur de scrutin sau cele mai multe voturi in turul doi. In comparatie cu propunerea facuta de presedintele Romaniei, in Franta nu intra in al doilea tur numai primii doi candidati, in ordinea voturilor obtinute, ci toti cei care au depasit un prag de 12,5% dintre alegatorii inscrisi in circumscriptie. Acest tip de scrutin a dus la o puternica bipolizare a alegatorilor francezi, dupa cum arata rezultatele ultimului scrutin din Adunarea Nationala a Frantei. Uniunea pentru o Miscare Populara, partidul presedintelui Nicolas Sarkozy, a obtinut 39,5% din primul tur la ultimele alegeri, un scor suficient pentru a-si asigura majoritatea absoluta in Adunarea Nationala. De altfel, exemplificator este faptul ca primele doua partide din Adunarea Nationala au obtinut in realitate 64% din totalul voturilor, insa detin in legislativ nu mai putin de 86% dintre mandate.


Mai multa reprezentativitate


Varianta Guvernului Tariceanu a fost propusa de Asociatia Pro Democratia si sustinuta de majoritatea partidelor din Parlament, inclusiv de PD. Este vorba este un vot mixt, in care jumatate dintre parlamentari sint alesi prin vot majoritar uninominal, iar jumatate prin distribuirea mandatelor la perdanti. Practic, in fiecare circumscriptie este ales cite un deputat si cite un senator, dupa care urmeaza redistribuirea mandatelor. Conditia ca un partid sa intre in Parlament este sa depaseasca pragul pe tara de 5%, fie prin insumarea tuturor voturilor primite de candidatii sai in colegiile uninominale, fie prin obtinerea a cel putin doua mandate de senator sau patru mandate de deputat in colegiile uninominale. Aceasta inseamna ca un partid poate intra in Parlament chiar daca nu intruneste 5% din optiunile electoratului la nivel national, dar a iesit invingator in cel putin doua colegii uninominale la Senat sau in patru colegii uninominale la Camera Deputatilor. Pentru ca un candidat independent sa ajunga in Parlament, el trebuie sa obtina majoritatea absoluta in colegiul in care candideaza. In caz contrar, chiar daca obtine primul loc, mandatul sau se atribuie urmatorului clasat, care candideaza din partea unui partid care intruneste conditiile necesare pentru a fi reprezentat. Luind in calcul o populatie de 21,5 milioane de locuitori, vom avea 126 de senatori si 272 de deputati, la care se adauga reprezentantii minoritatilor natonale. In colegiile uninominale vor fi alesi 63 de senatori si 136 deputati, adica jumatate din numarul parlamentarilor.


Un vot# un candidat si un partid


Avantajul votului uninominal mixt propus de Guvernul Tariceanu este faptul ca in Parlament pot intra si partidele mici ori partidele cu o dispersie mare a voturilor. De asemenea, acest sistem asigura un grad de reprezentativitate mai mare a opiniilor politice. Dezavantajul major al acestui tip de vot este ca alegatorul va putea da doar un vot candidatului pe care il voteaza uninominal, in timp ce lista de partid, controlata de liderii politici, nu se voteaza. Astfel, jumatate dintre cei care vor ajunge in Parlament nu vor avea votul alegatorilor si, de asemenea, vor actiona fara teama de a fi trasi la raspundere de electorat. O alta critica adusa acestui sistem este ca dupa redistribuirea mandatelor obtinute la nivel national de partid exista o posibilitate foarte mare ca in Parlament sa intre primii doi competitori dintr-un colegiu uninominal, ceea ce i-ar putea determina pe alegatori sa nu mai aiba incredere in acest tip de scrutin. Procedura complicata de redistribuire a mandatelor este o alta critica adusa propunerii facuta de Guvernul Tariceanu. Cel mai bine se aseamana cu aceasta varianta votul pentru camera inferioara a parlamentului german, Bundestagul. Numai ca acolo, spre deosebire de varianta Executivului, se utilizeaza doua voturi, unul pentru colegiile uninominale si unul pentru listele de partid. Astfel, componenta Bundestagului este data de insumarea pe tara a votului dat la lista de partid. La alegerile din 2005 s-a constatat ca sustinatorii partidelor mici au votat in colegiile uninominale pentru candidatii partidelor mari, stiind ca acestea au sanse de victorie. Guvernul Tariceanu nu ofera aceasta optiune alegatorilor romani, care cu un singur vot trebuie sa aleaga si un candidat in colegiu si un partid.


De ce urim votul pe lista


In mod paradoxal, romanii au ajuns sa urasca votul proportional, in timp ce tarile cu democratii vechi din UE au optat pentru acest tip de scrutin, dupa ce testul timpului a aratat ca votul uninominal majoritar ofera posibilitatea aparitiei unor dictaturi. Romanii voteaza acum pe baza unui sistem proportional pe lista inchisa, care a atras nemultumirea majoritatii alegatorilor din cauza slabei performante a clasei politice. In primul rind, sistemul electoral in vigoare se bazeaza pe principiul reprezentarii proportionale. Acest principiu spune ca toate preferintele cetatenilor, toate grupurile sociale trebuie sa fie reprezentate in Parlament. In al doilea rind, modul de alegere al reprezentantilor este votul pe lista de partid, unde ordinea este stabilita la centru. Din acest motiv, sistemul incurajeaza partidele sa devina mai centralizate. Liderilor le este mai usor sa isi pastreze locurile in Parlament deoarece au libertatea de a-si alege circumscriptii electorale in care partidul de care apartin va obtine mai multe mandate. In momentul alegerilor, prima sansa de a fi ales o are candidatul de pe locul intii de pe lista. Sistemul este criticat deoarece incurajeaza populismul, migratia candidatilor de la un judet la altul, puterea liderilor este mult mai mare, iar parlamentarii nu dau socoteala in fata alegatorilor pentru activitatea lor.


Romania pe dos


Cu toate ca majoritatea romanilor are impresia ca adoptarea votului uninominal are ca efect subordonarea clasei politice in folosul cetatenilor, ceea ce s-a intimplat in Europa dupa 1989 arata ca tara noastra este pe sensul invers al evolutiei istoriei. Alegerile post - comuniste au aratat ca majoritatea tarilor din Europa Centrala si de Est au ales sistemele de vot proportionale sau mixte, in timp ce tarile ex-sovietice au preferat sistemele de vot majoritare, precum cel propus de Traian Basescu. Reforma sistemului electoral a insemnat pentru tarile din jurul nostru o evolutie in directia votului proportional sau mixt, care a avut efecte pozitive in general. In aceste conditii, este foarte posibil ca asteptarile romanilor de la votul uninominal sa fie mult mai mari decit beneficiile pe care le-ar aduce acest sistem de vot. Pur si simplu s-ar putea ajunge in situatia ca parlamentarii sa nu mai fie controlati de liderii partidelor din partea carora au candidat, ci sa fie subordonati intereselor locale din regiunile pe care le reprezinta in Parlament. (Mihai BOICU)



Unde puteti obtine informatii


Cu toate ca foarte multi acuza lipsa de informare atit pentru referendum, cit si pentru alegerile pentru Parlamentul European, numai cine nu vrea nu voteaza in cunostinta de cauza. O simpla cautare pe internet ofera posibilitatea unei informari detaliate despre sistemele de vot propuse de Basescu si Tariceanu. Astfel, pe www.hotnews.ro puteti citi o analiza pertinenta facuta de cinci cercetatori de la Facultatea de Stiinte Politice - Universitatea Babes - Bolyai. De asemenea, pe site-ul BBC Romania aveti posibilitatea sa aflati o analiza foarte interesanta facuta de Mircea Cleja. Alte informatii sint oferite si pe www.politicanoastra.blogspot.com sau http://alegeri.resurse-pentru-democratie.org/legislatie_electorala.php. Pe adresa http://www.apd.ro/files/html/mesaj_uninominal.htm, Asociatia Pro Democratia va ofera mai multe informatii despre alegerile de duminica. (M. B.)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 10

Adaugă comentariu
, acum 739371 zile, 11 ore, 51 minute, 59 secunde
proiectul lui basescu e proiectul lui geoana.nu mai exista nicaieri in europa.important ar fi ca liderii de partid sa fie responsabili.dar tot ei tipa ca nu se mai poate..miza sint banii u.e.. citeste integral
, acum 739371 zile, 11 ore, 51 minute, 59 secunde
Deocamdata Romania nu este in rindul lumii . Pina cind se va aseza alaturi de tarile europene ( daca va fi vreodata ! ) trebuie luate masuri adecvate . De la socialism am invatat un lucru ingrozitor : citeste integral
, acum 739371 zile, 11 ore, 51 minute, 59 secunde
Deocamdata Romania nu este in rindul lumii . Pina cind se va aseza alaturi de tarile europene ( daca va fi vreodata ! ) trebuie luate masuri adecvate . De la socialism am invatat un lucru ingrozitor : citeste integral
, acum 739371 zile, 11 ore, 51 minute, 59 secunde
cel mai nenorocit guvern exista acum in romania!avem niste ministri de doi bani alesi de unul care nici nu trbuia sa se nasca !uitati-va la ei oameni buni,unu mai oligofren ca altul!ce declaratii dau citeste integral
, acum 739371 zile, 11 ore, 51 minute, 59 secunde
Dupa cum am constatat si cu ocazia referendumului din vara interesele parlamentarilor si senatorilor nu au nimic de-a face cu interesele cetatenilor. Deci in momentul actual romanii nu snt citeste integral
, acum 739371 zile, 11 ore, 51 minute, 59 secunde
Singura solutie: demisia celor doi! Circul basesciano - taricienesc a distru tara!
, acum 739371 zile, 11 ore, 51 minute, 59 secunde
VAI DA CHIAR CA ASA E CE SE ANTAMPLA ADICA DE ATATEA ALEGERI CRED CA SAU SATURAT SI ROMANII NOSTRI de alegare
, acum 739371 zile, 11 ore, 51 minute, 59 secunde
Oamenii sufera de foame, de frig, romanii sunt umiliti in Europa iar motocicleanu si marinarul isi continua imperturbabili reprezentatia... POLITICIENII DE DREAPTA AU DUS TARA LA FALIMENT!
, acum 739371 zile, 11 ore, 51 minute, 59 secunde
Mi-e greu sa cred ca votul uninominal ne va lasa cu gura cascata, indiferent care va fi modelul implementat. Personal nu vad nici o diferenta intre votul pe liste si votul uninominal la alegerile citeste integral
, acum 739371 zile, 11 ore, 51 minute, 59 secunde
Undeva trebuie sa incepem. Varianta PSD si a lui Basescu ar fi un bun inceput. Mai tirziu putem organiza alegeri uninominale si pentru sef de scara. Stai ca astea deja sunt.
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.