PNTCD a incercat sa dezbata criza din invatamint
Conducerea filialei judetene a PNTCD a incercat sa dezbata problemele cu care se confrunta invatamintul romanesc, in cadrul unui simpozion ce a avut loc simbata la Casa de Cultura a Sindicatelor. Intilnirea l-a avut ca invitat pe prof. univ. Virgil Petrescu, fost ministru al Educatiei Nationale in perioada \'96 - \'97, acum vicepresedinte al PNTCD. Din pacate, discutiile s-au axat
mai mult pe chestiuni generale legate de structura sistemului de invatamint si a tendintelor din Uniunea Europeana, fara a aborda criza din sistem si a cauta solutii la probleme, asa cum si-au dorit organizatorii, pentru a le lega de initiativele de viitor PNTCD. Si aceasta pentru ca Virgil Petrescu si-a privit interlocuitorii ca si pe proprii studenti si a dorit sa-si tina prezentarea pe care o pregatise. "Criza invatamintului reflecta criza societatii", a spus profesoara Carmina Corbeanu, presedintele PNTCD Vrancea, incercind sa canalizeze discutia pe situatia cadrelor didactice din invatamintul
preuniversitar care au foarte multe hirtii de facut, pe criza examenelor nationale etc. Insa unul din aspectele abordate a fost tendinta de masificare in invatamintul universitar, care a fost prost aplicata in Romania. "Inainte de \'89, erau 8 - 15 mii de studenti dmisi la facultate. Erau absolventi putini si s-a incercat o recuperare a decalajului. Acum sint 180 de mii de liceeni, din care 160 de mii iau bacalaureatul din prima. Oferta la facultati este insa mai mare decit cererea, fiind circa 100 de mii de locuri in
universitatile de stat si 60-70 de mii la cele particulare. Este cu circa 30% mai mare, pentru ca nu toti absolventii de liceu doresc sa urmeze o facultate. Tendinta de masificare e corecta, aceasta e
tendinta in UE, dar panta de crestere a fost exagerata pentru Romania", a afirmat prof. univ. Virgil Petrescu. Carmina Corbeanu a reprosat faptul ca toti ministrii s-au axat mai mult pe invatamintul universitar si ca, de fapt, calitate nu prea exista. Pe de alta parte, presedintele PNTCD Vrancea a aratat ca probleme sint si in invatamintul preuniversitar, din cauza ca se pune prea mult accent pe informatie. "Am o perceptie buna asupra invatamintului preuniversitar, pentru ca inca mai sint profesori care au intrat in facultate printr-o selectie riguroasa, din vocatie. Dar educatia elevilor nu este foarte bine urmarita. Accentul se pune mai mult pe informatie decit pe educatie si aceasta stare se manifesta in cele mai simple lucruri, cum ar fi limbajul stradal, spre exemplu", a afirmat Carmina Corbeanu. Si Virgil Petrescu a recunoscut ca nu exista nici o corelare intre discipline, iar cunostintele de baza nu
pot fi trecute de la o disciplina la alta. Acesta a vorbit si de modul de transmitere a informatiei, in zilele noastre cea vizuala avind un mai mare impact. In plus, fostul ministru in Guvernul CDR a recunoscut si faptul ca multe din diplomele de absolvire a unei facultati sint dorite pentru rang social, si nu pentru dezvoltare profesionala. (Camelia STANILA)