ZICI 2019 | Ziua Internaţională a Cititului Împreună, la Școala Gimnazială „Nicolae Iorga” Focșani
Pe data de 1 Februarie 2019, am celebrat Ziua Internaţională a Cititului Împreună (ZICI), în cadrul parteneriatului cu Citim Împreună România (CIR). Evenimentele s-au desfășurat la C.D.I. de la Școala Gimnazială „Nicolae Iorga”Focșani. Ziua Internațională a Cititului Împreună este o campanie de promovare a bucuriei, frumuseții și beneficiilor lecturii. Aflată la a treia ediție națională, ZICI România este parte a unui eveniment global organizat de către LitWorld și marcat anual de milioane de oameni în peste 100 de țări, pentru a semnala importanța cititului împreună cu copiii, a nevoii copilului de a i se citi timp de 20 de minute pe zi, din prima sa zi de viață și până cu mult după ce poate citi deja și singur.
Organizatorii acestui eveniment au fost: bibliotecar Măciucă Adriana, prof. Galoiu Ecaterina, prof. Nițu Liliana, prof. învățământ primar Axente Mihaela, prof. învățământ primar Angheluță Nicoleta. De Ziua Internaţională a Cititului Împreună, ne-am unit și am citit cu voce tare împreună și am împărtășit povești pentru a promova cititul ca pe un drept care aparține tuturor oamenilor.
Ce înseamnă „Citim Împreună”? Când o carte aleasă cu grijă este citită cu voce tare pentru mai mulți ascultători de către un cititor pregătit, într-un mod captivant, care îi implică pe toţi în poveste.
În acest an, care în România este declarat și Anul Cărții, Ziua Internațională a Cititului Împreună este nu doar o bucurie care aduce în prim plan copiii și cartea ci, prin popularizarea temelor ȘTIM. În cadrul activităților desfășurate, au fost abordate subiecte și întrebări legate de știință, tehnologie, informatică şi matematică (ŞTIM) şi urmate de activități practice sau jocuri de cunoaștere. In această zi, copiii au lucrat asemănător oamenilor de știință: observând, adresând întrebări, formulând idei, ipoteze, experimentând, punând în practică ceea ce au descoperit și transmițând concluziile la care au ajuns. Atelierele au urmărit dezvoltarea limbajului, lărgirea ariei de cunoaștere, stimularea și dezvoltarea creativității și a gândirii libere, având ca punct de pornire un set de cărți pentru copii cu tematica ŞTIM adecvată vârstei.
Pornind cu o lectură interactivă, întrebând și căutând explicații, copiii au descoperit noțiuni elementare despre lucrurile și fenomenele din jurul lor. Prin exemple practice și experiențe, au putut învăța despre fenomele din natură, despre culorile din curcubeu, despre cum cresc plantele și animale și de ce au nevoie sau despre microbi și importanța igienei, și au făcut incursiuni în lumea simțurilor, a culorilor, a numerelor sau a formelor geometrice. Au aflat mult mai multe despre om și viață, despre magie, prietenie și toleranță și despre puterea de a face lucruri împreună.
Coordonatorii activităților și-au dorit să ofere copiilor o alternativă plăcută la modul tradițional de învățare, să petreacă timp de calitate în bibliotecă, în sălile de clasă, prin experienţe noi, pozitive și memorabile. Este important să le arătăm copiilor câtă bucurie ne produce cititul. Citind împreună cu copiii, acasă, la bibliotecă sau la școală, le putem transmite această bucurie. Multe studii arată că persoanele care citesc frecvent sunt în măsură să-i înțeleagă mai bine pe ceilalți, să empatizeze cu ei și fie mai toleranți și să aibă o stare de bine. Astfel, ne-am propus desfășurarea de ateliere de citire împreună săptămânale bazate pe metodologia ȘTIM, în cadrul bibliotecii școlii(profesor Galoiu Ecaterina).
Când citim împreună, schimbăm lumea!