Vintileasca: Cunoașterea și păstrarea obiceiurilor, tradițiilor și meșteșugurilor strămoșești, un mod de viață pentru locuitori
Pentru Vintileasca, pentru locuitorii ei, cunoașterea, cercetarea și păstrarea obiceiurilor, tradițiilor și meșteșugurilor strămoșești trebuie să fie un mod de viață
Pentru că acestea, pe lângă frumusețile, monumentele naturale și cele construite de mâna omului, cum ar fi vechea Biserică a Parohiei Neculele, fac legătura dintre cei ce au fost, cei ce sunt și cei care vor fi pe aceste meleaguri. Pentru că dau mărturie despre imaginația, talentul oamenilor, despre interesul lor față de frumosul care împodobește utilul. Pentru a conștientiza că a fi român nu e o întâmplare, nu e o alegere ci un dar de care trebuie sa fim mândri.
Școala Vintileasca este o instituție de cultură care își asumă în permanență misiunea de grijitor al acestor valori. Proiectul „Primăvara în ochi de copil„ este unul care se supune și acestei misiuni. De curând a avut loc a patra activitate a proiectului, susținută de elevii clasei a V-a. Au participat activ și mame, bunicuțe, angajați ai Școlii în afară de profesori și elevii claselor a VI-a, a VII-a și a VIII-a.
„Obiceiuri de Lăsata Secului” a fost tema activității și a constat în :
-
vizionarea și comentarea unei prezentări Power Point (întoarcerea acasă a celor plecați la muncă prin țară sau pentru satisfacerea serviciului militar); Au fost lămuriți de catre bunicuțe arhaisme precum „câșlegi”, „sec” , „cărăușie” , „militărie„ și altele.
-
sublinierea importanței horelor pentru viața comunității în trecutul îndepărtat sau nu prea îndepărtat al acesteia, ca instituție de socializare, de schimburi culturale, de înfiripare a noilor căsnicii, etc.
-
Prezentarea de către elevii clasei a V-a a unor cântece despre jocul popular românesc, a unei suite de jocuri populare locale; au chiuit, au recitat strigături vechi prinși în horă reconstituind atmosfera horei de altădată.
A fost o activitate captivantă și emoționantă pentru toți participanții, una care promite să fie continuată cu alta în care sa se dezbată mai profund obiceiul horelor satului.
În primele zile de după vacanța de Paști proiectul „Primăvara în suflet de copil” se va finaliza cu un concurs gen „cine știe câștigă”. Se vor testa cunoștințele însușite de elevi în urma participării la cele patru activități susținute de fiecare dintre clasele gimnaziale.