Educație

Recenzia romanului „Frica vine din adâncuri” scris de profesorul vrâncean Vasile Lefter

6 ian 2020 2195 vizualizări

Recenzie de Georgică Manole: Fața regeneratoare a focului

Vasile Lefter adaugă registrului literar naţional o nouă apariţie: „Frica vine din adâncuri” (roman, Editura „ATEC”, Focşani, 2019, cu un cuvânt înainte al autorului). Ataşat până la ultimul atom spaţiului vrâncean, Vasile Lefter are ştiinţa ieşirii din cerc, atât ca spaţiu cât şi ca specii literare. Cochetează cu toate genurile însă, din punctul meu de vedere, îl vor consacra publicistica (este şi membru al Uniunii Ziariştilor Profesionişti din România) şi proza. Despre ultima carte de tablete/opinii, „Cu ochii în patru”(Editura „ATEC”, Focşani, 2014), alcătuită din articolele apărute în diferite publicaţii spuneam, printre altele: 1. „ Raportul dintre EU şi lume la acest autor pune tableta în situaţia de a fi unul de monitorizare a factorilor decizionali din această ţară, de a „contabiliza” atitudinile negative ale apropiaţilor noştri ca, în final, să le supună unui proces de respingere”; 2. „Vasile Lefter îşi concepe astfel textele încât informativul şi deformativul fiind abandonate, dă cale liberă formativului”; 3. „Nu ezită să-şi pună artileria ironismului său fin în poziţie permanentă de tragere, ochind balcanismul românesc. Nu spre balcanismul ca realitate geografică şi etnică sau ca formă de libertate interioară în condiţii de regim autocratic îşi îndreaptă săgeţile, ci spre acea latură ce vine dinspre mentalitatea de a găsi orice formă de supravieţuire, spre acea „calitate” a românului de „a se descurca”, de „a se adapta”.Am simţit nevoia să reiau aceste aserţiuni pentru că ele se regăsesc şi în proza acestui autor.

Romanul în discuţie pune în faţa cititorului o poveste ce se croşetează cu multe elemente autobiografice. Pensionarul Leonte Burlacu, după o ceartă cu soţia sa, Emilia Burlacu, pleacă de acasă („…a început să se îmbrace liniştit ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat. A intrat în debara de unde şi-a luat cortul din vremea studenţiei, un palton mai vechi, nişte încălţări ponosite puse deoparte pentru a fi date sărmanilor. A băut un pahar de apă, a lăsat cheile de la casă şi de la maşină, a spus noapte bună şi a ieşit”). Ajunge pe cărările muntelui pe care le străbătuse în tinereţe, devenite acum veritabile  căi de iniţiere.Vârsta îi  provoacă greutăţi dar, ca în basmele româneşti, mereu apare un salvator (cei zece turişti, căţeluşul Pribeag, refugiul de vânătoare,  cei doi vânători,  un pădurar etc.) care îl vor ajuta să-şi continue drumul. La un moment dat i se vor întâmpla două lucruri fericite. Ajuns la cabana  Mălăişte, întâlneşte în patronul acesteia un fost prieten bun din tinereţe (Mircea Tudor), iar mai târziu primeşte un pachet de la fiul său din Spania (Aleco Burlacu de Santos). Acesta îi comunică dorinţa de a construi un club / stabiliment pentru pensionari cu ceva stare, o construcţie atipică pentru acele locuri, ce se va numi „Aproape de stele”. Fiul din Spania, asigurând toată finanţarea, a pus şi câteva condiţii: pe cel mai înalt punct al stabilimentului să se facă un mic observator astronomic, o capelă pentru închinăciune, iar selecţia celor ce vor beneficia de binefacerile clubului să se facă după nişte criterii impuse tot de el.  Totul decurge normal, stabilimentul va fi populat, iar la un an  de la inaugurare s-a organizat şi o sărbătoare mai specială. La finalul acestui eveniment, o mână criminală va pune foc stabilimentului, beneficiarii murind toţi.  Piromanii sunt dovediţi, iar Leonte Burlacu se întoarce  în locurile de unde a hotărât să evadeze.

Cu cât înaintam în lectură, Leonte Burlacu mi se părea un corespondent al lui Axel Munthe. Povestea inventată de Vasile Lefter mă ducea la o alta citită în tinereţe, „Cartea de la San Michele”. Lăsând la o parte toposul ales şi finalul imprevizibil propus de  autor, actele de voinţă  ce stau la baza aventurii personajelor sunt izbitoare. Fiind un reflexiv autentic, Vasile Lefter a creat un roman despre condiţia umană. Scris într-un ritm alert, autorul supune rezolvării problemele create celor ajunşi la bătrâneţe de trinomul anxietate – furie – frică. Personajele, deşi aflate în destul de multe momente în toposuri diferite, sunt „obligate” de autor să încerce toate căile ieşirii din labirint printr-o luptă continuă cu mediul social. O fluidizare a distanţelor, o rezolvare pozitivă a relaţiilor, conduc spre un text mulat pe o ţesătură de idei şi sentimente rezultând un suav melanj de clasicism şi romantism. Întreaga poveste, una destul de verosimilă în zilele noastre, dă carnea acestui roman care rezolvă butada Bertrand Russel: „Învingerea fricii este începutul înţelepciunii”.

Dar, după opinia mea, nu numai  frica, în toate ipostazele ei, reprezintă  încărcătura acestui roman. Focul este cheia. E ca o monedă care are pe o parte faţa distrugătoare şi pe cealaltă faţa regeneratoare. Un final cu un stabiliment rămas în picioare nu ar fi impresionat cu nimic, aşa cum nici o ardere controlată nu ar fi rezolvat ceva. Focul trebuia să fie un semn al mântuirii şi purificării. E semnul regenerării lui Leonte Burlacu, al reîntoarcerii lui  la starea iniţială pentru a se reîncarna într-un nou personaj. Umberto Eco spunea că „focul purifică nu doar păcatele făpturilor omeneşti, ci şi pe cele ale cărţilor”. În acelaşi timp cu stabilimentul a ars şi această carte, căci ce altceva este stabilimentul dacă nu chinul şi arderile interioare ale scriitorului Vasile Lefter  ce-şi găsesc echivalenţe în „Frica vine din adâncuri”.

Citiți și:FRICA VINE DIN ADÂNCURI –un nou roman scris de domnul profesor Vasile Lefter;

VIDEO | Lansarea cărţii „Frica vine din adâncuri” a profesorului Vasile Lefter