Educație

Punguța cu 2 cărți,proiect-pilot pentru încurajarea lecturii cu copiii, începând de la naștere desfășurat și la Sihlea, județul Vrancea

Ziarul de Vrancea
4 dec 2019 1841 vizualizări

Asociația OvidiuRo a susținut miercuri, 04 decembrie 2019  în Vrancea, primul eveniment de lansare a proiectului-pilot pentru încurajarea lecturii cu copiii,începând de la naștere- Punguța cu 2 cărți -cu scopul de a-i expune pe părinții din zone defavorizate la mesaje despre importanța cititului împreună cu cei mici.

300 de familii din mai multe județe din țară - inclusiv Vrancea - și din Republica Moldova vor participa luna aceasta la ateliere de literație susținute în comunitatea lor și vor primi câte un kit de lectură - 2 cărți ilustrate, potrivite vârstei mici, pentru acasă.Proiectul este implementat cu suportul Kaufland România, iar obiectivul OvidiuRo este ca în 2020 să aducă Punguța cu 2 cărți în casele cât mai multor familii sărace, la nivel național.

Miercuri 04 decembrie 2019 , la Grădinița cu Program Normal Sihlea, OvidiuRo  a susținut o sesiune de formare pentru profesori de învățământ preșcolar din maimulte județe, cei care vor coordona ei înșiși în perioada următoare întâlnirile cu părinții și cu copiii mici, în comunitatea lor - și le vor oferi kitul de 2 cărți ilustrate.Formarea este precedată de o sesiune de lectură cu părinții și copiii.

Prin lansarea proiectului-pilot Punguța cu 2 cărți, OvidiuRo extinde intervențiile pe care le aduce începând cu 2016 în zone defavorizate- centrate pe literație și pe dezvoltarea vocabularului -de la preșcolari (3-6 ani) la copiii mici (0-3 ani), astfel încât copiii aflați în situație de risc să înceapă grădinița - și apoi școala - mai bine pregătiți, reducând astfel riscul de abandon școlar timpuriu.Potrivit rezultatelor testelor PISA 2018 făcute publice zilele acestea, România are cele mai slabe rezultate din ultimii ani, scorul obținut  - o medie de 44% analfabetism funcțional - fiind în scădere față de ultimele două testări la care țara noastră a participat (2012 și 2015), la toate cele trei domenii testate: citire, matematică și științe.

*De ce este important să le citim copiilor,chiar de la naștere?

Dezvoltarea optimă a creierului uman depinde de limbaj.Cuvintele pe care un copil le aude sau numărul lor au o importanță majoră pentru dezvoltarea cognitivă, mai ales în primii 5 ani, când se formează majoritatea legăturilor neuronale. Copiii din familii defavorizate aud de trei ori mai puține cuvinte noi decât colegii lor, în primii ani de viață. De aici, un decalaj educațional greu de surmontat și care de cele mai multe ori se traduce, mai târziu, în rate mai mici de promovabilitate, abandon școlar sau analfabetism funcțional. De cele mai multe ori, părinții săraci nu cunosc beneficiile cititului pentru copiii lor, nu își permit să cumpere cărți și nici nu au acces direct  la acestea.

*Citiți-le copiilor cel puțin 20 de minute în fiecare zi!

De ce? Pentru că cititul împreună cu cei mici le îmbogățește vocabularul prin expunerea la cuvinte noi, le dezvoltă imaginația, le antrenează memoria și concentrarea și le stârnește pofta de cunoaștere.

*Mesajele de mai sus sunt extrase dintr-un ghid scris de Jim Trelease (www.trelease-on-reading.com) și dezvoltate cu sprijinul Citim Împreună România.

Despre Asociația OvidiuRo

Misiunea Asociației OvidiuRo este ca fiecare copil sărac să beneficieze de educație timpurie de calitate și să devină, astfel, un membru activ al societății românești. 

Odată cu intrarea în vigoare a Legii Fiecare Copil în Grădiniță, în februarie 2016 - inspirată din programul pilotat de asociație în perioada 2010 – 2015 - FCG - OvidiuRo a continuat să fie prezent la firul ierbii, în cele mai sărace comunități, unde una din cele mai întâlnite probleme identificate a fost lipsa cărților și a resurselor educaționale de calitate din grădinițele rurale. Au urmat o serie de proiecte care au adus cărțile și literația mai aproape de copii, părinți și profesori: caravane de citit (Caravana Fiecare Copil în Grădiniță 2016, Caravana Poftă de Carte 2017, Caravana Fiecare Copil Merită o Poveste 2018), Ateliere de Vară sau centre de lectură și științe Povești sub Lupă, toate susținute de formări pentru profesorii - voluntari participanți la proiecte.

Înseptembrie 2018, OvidiuRo a lansat Fiecare copil merită o poveste– un program pilot de stimulare a lecturii în grădinițe și acasă și de dezvoltare a vocabularului, ce aduce în fiecare din județele țării o serie de intervenții ce au ca scop îmbogățirea vocabularului preșcolarilor și dezvoltarea competențelor de comunicare, astfel încât copiii din medii rurale și urbane defavorizate să aibă șansa unui start corect la școală. În total, până la finalul acestui an, 1500 de educatoare au beneficiat de formări intensive, iar alte 25.000 au primit kituri de lectură; 450 de Grădi Biblioteci au fost donate pentru tot atâtea săli de grupă, în grădinițe – reprezentând un raft și un kit de minim 15 cărți ilustrate.

Vara aceasta, în perioada iulie – august, OvidiuRo a desfășurat Atelierele de Vară Șotron 2019, un modul educațional de care au beneficiat, în total, 6000 de copii din 37 de județe, cu susținerea voluntară a 1200 de profesori care au susținut modulul de 12 zile, cu un total de 480 de Ateliere desfășurate, la nivel național.

În total, prin proiectele OvidiuRo,aproximativ 100.000 de cărți ilustrate de ficțiune și non-ficțiune au ajuns în grădinițe și acasă la copii, în perioada septemberi 2018 – decembrie 2019.

Raportul anual al OvidiuRo, 2018 – 2019: AICI.

Mai multe detalii despre proiectele noastrere găsiți pe www.ovid.ro.

Despre Kaufland România


Kaufland se numără printre cele mai mari companii de retail din Europa, cu peste 1.270 de magazine în 8 țări și o rețea de 126 de magazine în România. Asumarea responsabilității ecologice și socialeeste un aspect esențial al politicii corporative Kaufland. Crezul companiei constă în ideea că lumea poate fi un loc mai bun prin implicarea fiecăruia, de aceea, în 2018, Kaufland a dezvoltat platforma „Implicarea face diferența”, sub umbrela căreia sunt comunicate toate acțiunile de responsabilitate socială. Cea mai mare parte a proiectelor CSR ale companiei sunt desfășurate în parteneriat cu asociații nonguvernamentale regionale sau naționale și urmăresc implementarea de programe sociale complexe ce se adresează unor grupuri mari de beneficiari.

Pentru mai multe informații vizitați www.kaufland.ro.

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.