Educație

Profesorul vrâncean Costică Neagu pentru Ziua Internațională a Educației : Imaginea școlii românești în perioada interbelică

Costică NEAGU
7 oct 2022 1932 vizualizări

De fiecare dată când se apropie Ziua Învățătorului (5 iunie) și Ziua Internațională a Educației (5 octombrie), ca dascăl cu vechi state de plată, ca cel care nu mă văd într-o altă postură, chiar dacă aș avea mai multe vieți, trăiesc cele mai controversate momente din existența mea.

În mod involuntar îmi vin în minte cel puțin trei proverbe de o mare încărcătură: ,,Școala face omul om și altoiul pomul pom.”; ,,Cine are carte are patru ochi.” sau ,,Cine are carte are parte.”, deși văd că în ultimul timp, mai multă ,,parte” are cine nu are ,,carte”, iar de aici ,,rugăciunea” nemărturisită, de care facem haz cu toții: ,,Fă-mă, Doamne, prost!”

Mă veți întreba sau vă veți întreba, oare de ce trăiesc aceste momente de insatisfacție, nu merită dascălii o zi a lor? Ba merită cu prisosință, dar Ziua Învățătorului a fost adusă de pe data de 30 iunie când se încheie anul școlar, când ,,se numără bobocii”, când este un moment de sărbătoare sau de reflecție.

Pe cinci iunie, socotelile nu-s încheiate, e ca și cum te-ai distra în mijlocul săptămânii (,,joia tineretului”) sau cum te-ai odihni la mijlocul priporului. Motivul că e ziua de naștere a lui Gheorghe Lazăr ne aruncă și mai mult în derizoriu, deoarece foarte mulți dascăli nu știu cine a fost Gheorghe Lazăr, când și unde s-a născut.

În privința Zilei Internaționale a Educației, aceasta ne amintește de alte zile... internaționale. Atunci se ridicau osanale, acum ,,este zi liberă și pentru toți elevii, de la grădiniță și până la clasa a XII-a” și atât elevii cât și profesorii ,,nu fac nimic”, adică pierdere de timp.

Oare n-ar trebui să vedem ce fac alte state...! sau să se negocieze la UNESCO stabilirea unei ,,duminici” din luna octombrie și aceasta să fie destinată unor activități educative și extrașcolare, pentru elevi, părinți, cât și pentru dascăli...?!

Două sunt motivele care m-au făcut să dau glas acestor insatisfacții oarecum sufletești: descoperirea unei știri în Ziarul ,,Universul” din 4 II 1943, pe care am găsit-o în arhiva Simion Mehedinți și bâlciul de la ,,vârful Statului român”, care ne-a adus la educație al 29-lea ministru în 32 de ani de la ,,brambureala” din 1989.  

Despre bâlciul de la Ministerul Educației (jalnică educație), vom reveni cu altă ocazie, când se vor mai lămuri lucrurile și când profesorul Sorin Câmpeanu va recunoaște sau va dovedi că nu a plagiat.

Știrea din Ziarul ,,Universul” ne arată care era statutul școlii românești în perioada interbelică, cine urca pe scaunul ministerial la instrucțiune și ce imagine avea școala în toată lumea!

Costică NEAGU

*   *   *

Universul, 19. II. 1943

UN TIMBRU CU IMAGINEA LUI TITU MAIORESCU, emis de Biroul Internațional de Educație[1] de la Geneva

În scopul ,,Ajutorului intelectual al prizonierilor de război”, Biroul Internațional pentru Educație de la Geneva a emis anii trecuți două timbre fără valoare poștală: ,,Pestalozzi” și ,,Père Girard”.

Biroul Internațional de Educație a lansat apoi, de curând, de acord cu Direcția Poștelor Române, un al treilea timbru, destinat aceluiași serviciu de ,,Ajutor intelectual prizonierilor de război”, de rândul acesta cu valoare poștală, cu imaginea lui Titu Maiorescu, timbru cu care Biroul de la Geneva inaugurează ,,Colecția Marilor Educatori”.

Timbrul Maiorescu  a fost emis în trei valori diferite: 9+11 lei (violet); 20+20 lei (maron) și 20+30 albastru, precum și un bloc, cuprinzând toate aceste trei valori nedetașabile, valorând 200 lei.

După cum se poate constata Biroul de la Geneva a înțeles a rezerva primul loc timbrului românesc, ceea ce constituie o atenție deosebită pentru România.

*

 În prezența dlor Jean Piaget, directorul Secretariatului Biroului Internațional de Educație și a lui Gabriel Bădărău, delegat permanent al B. I. E., a membrilor comitetului de gestiune, domnii profesori Yepes, delegat al Columbiei și vicepreședintele comitetului; A. Gastelu, delegat al Ecuadorului; prof. dr. M. Fahmy, delegat al Egiptului; prof. dr. M. Vakil, delegat al Iranului și Robert Dottrens (Elveția), a personalului secretariatului, în frunte cu directorul adjunct, dl Rossello, a avut loc la Geneva, punerea în vânzare a timbrului ,,Maiorescu” de către serviciile Biroului Internațional de Educație.

Au participat la această ceremonie domnii: Grandjean, secretarul general al Departamentului instrucției publice, reprezentând pe d. Ad. Lachenal, președinte al Consiliului de Stat și al comitetului de gestiune al B. I. E.-ului, prof. E. Pittard, fost rector al Universității Geneva, cu d-na  Nöel Roger; prof. E. Bujard, rector al Universității; Ed. Chapulsat, Graffenried, Blonet, profesori ai Universității, membri ai coloniei române de la Geneva.

Dl ministru al României la Berna a fost reprezentat prin dl consilier de presă Haralamb.

Au vorbit cu acest prilej, dnii consilieri G. Bădărău și prof. Jean Piaget.  

[1]Biroul Internațional al Educației, este o organizație sub egida UNESCO, specializată în dezvoltarea conținutului, a metodei și a structurii actului pedagogic. Organizația a fost fondată în 1925, la Geneva (Elveția) Misiunea inițială era colecția de documente referitoare la învățământul public și privat, de cercetare științifică și de coordonare a instituțiilor și asociațiilor care sunt interesate de educație, în general. Printre directorii săi a figurat bine-cunoscutul pedagog Jean Piaget. În 1969, Biroul a devenit parte din patrimoniul UNESCO


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.