Educație

Liceenii vrânceni sunt chemați să facă revoluție în Consiliul Județean al Elevilor

Silvia Vrînceanu Nichita
13 nov 2018 3131 vizualizări

„Dacă simți că săpunul și hârtia în băile școlare sunt o normalitate, că Statutul Elevului nu este de lecturat, ci de respectat, că elevul este într-adevăr beneficiarul principal al sistemului educațional și tocmai de aceea ar trebui să-i fie ascultate nevoile și dorințele, dacă vrei să lucrezi într-o echipă de adolescenți motivați să implementeze proiecte de tineret și că nu ești o prioritate pentru decidenții din județul Vrancea, dar vrei să schimbi asta, vino la Alegerile pentru Consiliul Județean al Elevilor Vrancea și candidează pe una dintre funcțiile vacante!” – așa sună mesajul prin care liceenii vrânceni sunt încurajați să se implice în alegerile pentru Consiliul Județean al Elevilor (CJE) Vrancea, structură ce reprezintă interesele și apără drepturile elevilor în relația cu autoritățile și administrația școlară. Pentru cele zece poziții disponibile candidează peste 20 de tineri vrânceni, un număr recod pentru ultimii ani, după cum spune Marian Ignat, președintele în exercițiu al CJE Vrancea.

Trei cerințe pentru candidatul ideal

Luni, 12 noiembrie, a fost ziua în care  au rămas definitive candidaturile, iar candidații sunt invitați să își susțină discursurile pe baza cărora vor primi voturile colegilor. Alegerile au loc în aula Inspectoratului Școlar Județean Vrancea, Adunarea Generală fiind o bună ocazie pentru conducerea învățământului vrâncean de a afla ce părere au tinerii din “generația hashtag” despre sistemul de învățământ.

Elevii pot candida pentru una dintre funcțiile din Biroul Executiv, respectiv președinte, trei vicepreședinți și secretar, dar și pentru patru poziții de director de department, respectiv Comunicare şi relaţii publice, Învățământ profesional, tehnic și vocational, Învățământ gimnazial și teoretic și Departamentul de cultură, educație și programe școlare. De asemnenea, se va alege și Avocatul elevului. Pentru fiecare dintre aceste poziții sunt cel puțin doi candidați. Elevii trebuie să aibă acordul parental pentru a candida și să nu fie implicați în strucutri și organizații politice. “Credem că spiritul civic, dorința de lucru în echipă și schimbarea sau îmbunătățirea sistemului preuniversitar sunt cele trei lucruri pe care candidatul ideal ar trebui să le aibă”, spun cei de la CJE.

#amreușit

În ultimii ani, consiliile școlare au devenit mai vizibile iar elevii au reușit, e drept cu pași mici, să dea glas problemelor care îi privesc în relația cu școala și nu numai. De exemplu, CJE a avut o campanie prin care a chestionat autoritățile, repectiv Consiliul Județean Vrancea și Direcția pentru Tineret și Sport, cu privire la sumele de bani acordate programelor pentru tineret. Sumele sunt neglijabile așa că liceenii cer în scris autorităților să aloce mai mulți bani în bugetul pe anul viitor proiectelor de tineret. “Mesajul-concluzie pentru noi ca echipă în acest mandat ar fi: #amreușit. Am reușit să facem structura mai vizibilă, prin campania de schimbare a Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP), ce a beneficiat de atenția presei și a elevilor deopotrivă, împreună cu alte inițiative ce țin de social media, cum ar fi actualizarea site-ului CJE Vrancea. Am reușit să fim mai aproape de elevi, prin echipa de voluntari pe care am reușit s-o implicăm în activitățile structurii elevilor și care astăzi sunt în poziția de candidați, prin cursurile de formare și vizitele în licee. Am reușit să fim mai conștienți de nevoile elevilor și de cum funcționează instituțiile statului, prin consultările și dezbaterile pe care le-am desfășurat, dar mai ales prin cererile trimise care ne-au arătat cât de superficial este tratat segmentul de tineret în județul nostru. Am reușit să fim relevanți și diferiți – prin strângerea a aproximativ 3.000 de semnături pentru schimbarea planurilor-cadru pentru învățământ, dar și prin implementarea unor inițiative noi, de care au nevoie elevii (precum Focșani Mixt Team Open – competiția de dezbateri academice, și proiecțiile de film documentar One World Romania la Școală), dar mai ales prin ambiția de a ne opune vehement în fața unor proiecte ce nu sunt relevante scopului nostru. Am experimentat mult și am reușit să aducem către structură un număr record de candidați și o perspectivă mult mai amplă pentru viitorul mandat, ceea ce ne validează efortul, realizările și mai ales provocările pentru dezvoltarea singurei structuri de reprezentare a elevilor vrânceni, Consiliului Județean al Elevilor Vrancea”, ne-a declarat președintele CJE, Marian Ignat. Liderii liceenilor spun că vor preda mandatul 2017-2018 cu convingerea că numai prin implicare de jos în sus pot schimba ceva. Ei speră ca noul consiliu să continue “deranjarea” autorităților cu întrebări despre proiectele de încurajare a implicării tinerilor în comunitate și le cer să militeze pentru obținerea unui spațiu în care să își desfășoare activitatea și să pună “țara la cale”, fapt pe care ei îl trec la categoria nerealizărilor din acest mandat. (Silvia Vrînceanu)

.

Biroul Executiv al CJE Vrancea în mandatul 2017-2018 a fost format din:

1. Ignat Marian – Colegiul Național ”Unirea” – președinte;

2. Păun Andreea – Colegiul Național „Al. I. Cuza” – vicepreședinte;

3. Moldoveanu Ioana –Colegiul National „Al. I. Cuza”– vicepreședinte;

4. Virgolici Miruna-Cristina – Colegiul National „Unirea” – secretar;

5. Soare Ioana – Colegiul Național „Unirea” – Departamentul de comunicare şi relaţii publice;

6. Stoica George-Cosmin – Liceul cu Program Sportiv – Departamentul pentru învățământ profesional, tehnic și vocațional;

7. Serban Iulia-Maria– Colegiul Național ”Al. I. Cuza” – Departamentul pentru învățământ gimnazial și teoretic;

8. Damian Ioana– Colegiul Tehnic „Ion Mincu” – Departamentul de cultură, activitati sportive și programe școlare;

9. Mocanu Emilian – Colegiul Național ”Unirea” – Departamentul de marketing

Text  + foto:romaniacurata.ro

Citiți și:Consiliile școlare din județul Vrancea vor școli curate: „nu mai fiți smiley face-uri și jucării ale directorilor!”

Peste 50 de elevi vrânceni au obținut funcții de președinte, vicepreședinte și secretar în cadrul consiliilor școlare ale elevilor din 20 de licee vrâncene cu misiunea de a se organiza și de a lupta pentru a fi parte la deciziile care se iau la nivelul unităților școlare în care studiază. Potrivit reglementărilor legale, Consiliul Elevilor este o formă de organizare a elevilor şi reprezintă un factor important al democratizării şcolii şi al relaţiilor profesor-elev. Acum provocarea elevilor este să fie capabili să se impună în fața conducerilor școlilor, care încă sunt reticente cu privire la implicarea elevilor în actul de decizie. Față de mandatele trecute, alegerile din acest an școlar au adus mai mulți candidați pe posturi, peste o sută, inclusiv câte trei pe loc, dar și elevi mai implicați care vor să vadă schimbări reale la nivelul școlii, după cum ne-a declarat Marian Ignat, președintele Consiliului Județean al Elevilor (CJE) Vrancea. Cu două excepții, un liceu din orașul Panciu, și Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă “Elena Doamna”, unde studiază elevi cu cerințe educative speciale, toate liceele din județul Vrancea și-au ales structuri ale elevilor care ar trebui să lupte pentru școli curate.

“Avem dreptul de a fi parte la deciziile care se iau la nivelul școlii”

Consiliul Județean al Elevilor Vrancea, structura ce apără drepturile elevilor vrânceni, încearcă acum să îi instruiască pe cei nou aleși așa încât să nu fie “jucăriile directorilor”, ci să lupte cu adevărat pentru transparentizarea și buna guvernare a școlilor. Așa se face că liderii din școli au fost invitați la un curs de formare susținut de colegii din conducerea CJE, care le-au trasat și provocări care să facă din consiliile elevilor structuri funcționale. Reprezentații aleși au învățat cum cum se completează documentele și ce trebuie să facă pentru a fi eficienți în munca lor.

“Colegii nou aleși mi s-au părut mai motivați de dorința de a rezolva problemele școlii, de a fi mai vizibili și de a-și mobiliza colegii pentru binele comun. CȘE are dreptul de a fi observator în Consiliul de administrare al școlii, de a fi parte la deciziile care se iau la nivelul școlii. Ei văd cum decurg lucrurile și pot înțelege ceea ce se îmtâmplă în școală, cum se iau deciziile și cum pot fi schimbate atitudini, ceea ce reprezintă un real imbold motivațional. Aceștia pot începe prin a discuta problemele cu conducerea școlii pentru că au responsabilitate față de colegi odată cu titlul pe care le-au obținut”, ne-a mai declarat Marian Ignat, președintele CJE Vrancea.

Totul începe cu “Biblia elevilor”

Până la următoarea ședință de la sfârșitul lunii octombie, noii lideri din școli trebuie să organizeze Adunarea Generală, departamentele CȘE și să își delege oamenii în comisiile școlare, repectiv Comisia de evaluare și asigurare a calității (un elev numit de CȘE) si Comisia de combatere și prevenire a violenței (între doi și patru elevi delegați de CȘE). De asemenea, trebuie să ceară regulamentul de organizare și funcționare al școlii – un secret bine păzit în multe unități – și să se pună la curent cu celealalte legi și regulamente școlare. “Dacă știu Statutul elevilor, care este Biblia noastră, și Regulamentul de Organizare și Funcționare al CNE , care este aprobat de Ministerul Educației, vor cunoaște minimul necesar pentru a face lucruri la nivelul școlilor. Regulamentul școlii ar trebui să fie pe site-ul liceului însă, din păcate, putem număra pe degete școlile din Vrancea care au postat aceste informații pe paginile lor web. În epoca internetului este un gol imens pe site-urile școlilor, fapt care poate fi schimbat și prin implicarea consiliilor școlare”, ne-a mai declarat liderul Consiliului Județean al Elevilor din Vrancea.

“Ar trebui ca reprezentanții elevilor să fie mult mai înțepați”

Simpla alegere în structurile de conducere din școli nu este suficientă pentru a vorbi despre implicare și schimbare. Din experiența elevilor care au deja vechime în CJE, elevii nu sunt obișnuiți să își asume responsabilități pe termen lung și să lucreze constant, atât din lipsa unei culturi organizaționale cât și a presiunilor puse de școală și familie. “Din punctul meu de vedere, una dintre cele mai stringente probleme pe care le-am sesizat în structură este legată de consecvență. Mi-ar plăcea să văd o dedicare pentru consiliul elevilor. Dacă ar fi acea consecvență pe care ne-o dorim, cu siguranță am rezolva multe probleme la nivelul școlilor. Apoi mai este acea lipsă de mentorship, de mentalitate a celor care încă nu știu ce trebuie să facă un reprezentant al elevilor. Ar trebui ca reprezentanții elevilor să fie mult mai înțepați. De multe ori elevii reprezentanți sunt smiley face-uri, jucării ale directorilor, ca să zic așa, în loc să lupte cu adevărat. Tot ce ne dorim este să fie obiectivi, corecți și implicați, și să nu primeze puterea directorilor în fața scopurilor lor”, subliniază președintele Consiliului Județean al Elevilor. Acesta a dat exemplul unui liceu unde a remarcat că lipsea săpunul și hârtia igienică și unde reprentantul elevilor a aprobat docil spusele directorului unității care dădea vina “pe lipsa de creștere a elevilor care înfundă toaletele”. “Când o sa fie copii educati de acasă o sa le pun tot ce le trebuie!“, ar fi spus oficialul școlii. De altel, lipsa markerelor, a cretei, a săpunului și hârtiei igienice este o problemă întâlnită la nivelul tuturor școlilor și pe care aleșii elevilor încearcă să o rezolve, alături de alte aspecte mai serioase ce țin de calitatea educației, dotările din unitățile școlare sau condițiile de navetă.

Ce este Consiliul Şcolar al Elevilor

Consiliul Şcolar al Elevilor (CŞE) este o organizaţie informală a elevilor din sistemul de învăţământ preuniversitar prin intermediul căreia aceștia îşi pot alege reprezentanţii pe baza principiului reprezentativităţii, pot formula puncte de vedere specifice lor şi pot elabora propuneri pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii şcolare. Consiliul Elevilor se organizează ierarhic la nivel de şcoală, judeţ şi țară. CŞE este format din liderii elevilor de la fiecare clasă, aleşi în mod democratic, prin vot deschis. Membrul CȘE reprezintă nu doar interesele clasei din care provine, ci interesele tuturor elevilor din şcoală. CŞE îşi desemnează reprezentantul pentru a participa ca membru de drept la şedinţele Consiliului de Administraţie al unităţii, cu drept de contrasemnare în probleme care îi privesc pe elevi. La începutul anului şcolar, directorul adjunct din unitatea de învăţământ va asigura suportul informativ diriginţilor cu privire la procesul de desfăşurare a alegerilor reprezentaţilor claselor, însă în multe școli acest lucru nu se întâmplă.

Consilul Național al Elevilor este membru în alianța națională pentru Școli Curate care militează pentru finanțarea adecvată și transparenta școlilor și liceelor din România.

Text  + foto:romaniacurata.ro














 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.