Educație

Foto | Voluntarii europeni ajută elevii din şcolile vrâncene 

Janine VADISLAV
25 ian 2021 1904 vizualizări

Pandemia a produs schimbări mari şi în şcoli într-un moment în care nimeni nu se aştepta la aşa ceva. De aproape un an, elevii nu mai vin la clasă şi se întâlnesc cu învăţătorii şi profesorii lor prin intermediul laptop-ului sau al tabletei, dacă au... În Mărăşeşti, unul dintre cele mai sărace oraşe din România, cu familii care trăiesc de pe o zi pe alta, din mila Domnului, nici vorbă (în multe cazuri) de laptop, tabletă, sau internet... Norocul elevilor au fost voluntarii care au venit, prin intermediul Asociaţiei „Voluntariat pentru Viaţă” şi care îi ajută să descifreze tainele comunicării la distanţă. Şcoala Gimnazială nr. 2 din Mărășești este o şcoală de cartier cu un laborator de informatică destul de bun dar care, din păcate, acum nu poate fi folosit... Învăţământul este online până la începutul lui februarie şi nici după această dată nu se ştie sigur cum va fi. 

Clasa este pregătită, doamna învăţător este în faţa laptop-ului aşteptând ora convenită cu elevii săi.

„Este ora 13 şi un minut, am lansat invitaţia copiilor pentru a începe activităţile cu voluntarii din cadrul proiectului, spune doamna învăţător. Suntem toţi? Da... Vă mulţumesc pentru participare”.

Aşa începe întâlnirea elevilor de clasa a IV de la Şcoala Gimnazială nr 2 din Mărăşeşti, cu doamna învăţător şi cu voluntarii de la Asociaţia „Voluntariat pentru Viaţă”. Clasa este bună, elevii atenţi şi dornici să înveţe ceva nou. A fost mai greu cu partea tehnică, dar voluntarii  le-au sărit imediat în ajutor. Acum petrec zilnic 45 min împreună, în faţa laptop-ului sau a tabletei şi se descurcă de minune. 

Primul intră online un băiat care îi răspunde în limba engleză voluntarei aflată în altă locaţie din Mărăşeşti.

Copiii sunt încântaţi, iar doamna învăţător mulţumită de cum decurge pregătirea. Vorbim şi cu elevii.

„Activităţile sunt foarte frumoase şi creative”, spune Iulia. 

- Ce-ţi place cel mai mult? întreb.

„Nu am lucruri pe care să le favorizez, totul îmi place”.

„Pregătirea este performantă (...)”, spune şi Petra.

Copiii nu lipsesc de la nici o oră şi când se întâmplă, nu e din vina lor... 

„Odată n-am putut participa şi mi-a părut rău. Îmi place foarte mult tot ce facem cu voluntarii”, spune şi Larisa.

Şi cadrele didactice sunt mulţumite deoarece aşa ţin mai uşor clasa sub control. 

„Copiii învaţă să fie cetăţeni activi, învaţă să găsească soluţii atunci când au o problemă, atât pentru ei, sau şcoală, cât şi pentru comunitate. Sunt interesaţi de întâlnirile online, învaţă cu plăcere, spune doamna învăţător Alina Munteanu.

În această perioadă, la Şcoala Gimnazială nr 2, din Mărăşeşti lucrează cu copii 4 voluntari din Turcia, Spania, Rusia şi Austria.

Melek Ylmaz vine din Turcia.                                                                

„Toata viaţa mi-a plăcut să lucrez cu copii. Consider că toţi copiii au nevoie de o oportunitate, de încurajare şi de suport şi nu contează de unde vii, contează să pui umărul, să ajuţi. De aceea am venit în Mărăşeşti. Oraşul Mărăşeşti şi oraşul în care locuiesc, se aseamănă foarte mult. Nu ştiu când se termină această pandemie aşa că vreau să ajut copii”.

Amaya Haddock este din Spania, unde a studiat la Facultatea de Sociologie, din Barcelona.

„Sociologia este ştiinţa comportamentelor umane. Am fost întotdeauna interesată să lucrez cu ONG-uri şi am vrut să-mi aduc contribuţia în lume. Aşa am decis că proiectul acesta se potriveşte cu aşteptările mele. Este destul de dificil dar este o experienţă interesantă. Am dobândit multe cunoştinţe digitale şi tehnice. Îmi doresc ca şcolile să se redeschidă curând, dar în acest moment însă trebuie să ne adaptăm la situaţia dată”, spune Amaya.

Madalena Hirn, din Austria: „În echipa noastră avem 2 voluntari români. Cu ajutorul lor este mult mai uşor să comunicăm cu copiii destul de mici, 3 - 6 ani. Încercăm să includem activităţi care nu au nevoie de un nivel înalt de engleză, încercăm să transmitem informaţia prin muzică, desen, educaţie nonformală. Cred că pentru toată lumea este o perioadă grea. De aceea încercăm să facem ceva diferit faţă de şcoală, ca să-i atragem. Singura problemă pe care am observat-o este legată de copii dezavantajaţi, pentru că nu au echipamentele necesare să se conecteze cu noi. Cei care participă alături de noi sunt motivaţi”.

Pentru Mariia Zubkova, din Rusia, România este a 12-a ţară unde face voluntariat. 

„Nu am fost niciodată în Europa. România este o ţară interesantă din punct de vedere cultural şi tradiţional. Am fost impresionată de Maramureş, unde oamenii păstrează tradiţiile şi obiceiurile, am fost impresionată de bisericile de lemn. Foarte important  este contactul personal, pentru  a avea comunicare nonverbală. Copii nu îşi pot arăta toate abilităţile, toate cunoştinţele în on line, dar observ că le place”.

- Ce este proiectul „Community Heroes”, ce implică? întreb. 

„Proiectul  ,,Community Heroes” este  susţinut în România de Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale. Corpul European de Solidaritate urmăreşte să construiască o societate mai incluzivă, să sprijine persoanele vulnerabile şi să caute soluţii la provocările cu care se confruntă comunităţile. În acest sens, reuneşte tineri care vor să înveţe, să ajute şi să se dezvolte, spune domnul Daniel Drăgan, coordonatorul Asociaţiei „Voluntariat pentru Viaţă”.  Asociaţia „Voluntariat Pentru Viaţa” şi-a început activitatea în Mărăşeşti şi în judeţul Vrancea, în anul 2012, cu scopul de a sprijini o dezvoltare locală durabilă. În primul rând, asociaţia a dezvoltat proiecte care s-au adresat tinerilor din regiune, pentru faptul că tinerii sunt ameninţaţi din ce în ce mai mult de dez -ocuparea timpului şi expuşi riscului de a se implica în activităţi ce le pot afecta sănătatea şi dezvoltarea personală. Asociaţia Voluntariat Pentru Viaţă” se implică activ în domeniul educaţiei non-formale, prin dezvoltarea şi implementarea de proiecte pentru tineri, cu scopul de a promova patrimoniul cultural, mediul, sănătatea, educaţia formală şi nonformală şi incluziunea socială”, spune domnul Daniel Drăgan.

Activităţile se desfăşoară pe platforme on line puse la dispoziţie în oraşele Mărăşeşti, Panciu, Focşani, şi în comunele Garoafa, Slobozia Ciorăşti. Unul din obiective este promovarea Corpului European de Solidaritate în localităţi din judeţul Vrancea. 

„Vom organiza o caravană împreună cu voluntarii şi vom merge în comunităţile vrâncene pentru a sprijini organizaţii sau instituţii care îşi doresc să implementeze astfel de proiecte. Vom realiza un sondaj privind nevoile comunităţilor respective şi rezultatele le vom prezenta autorităţilor locale din localităţile respective. După 8 ani de activitate putem să ne mândrim cu peste  40 de proiecte implementate în domeniul educaţiei şi în domeniul social, atât în ţară cât şi în străinătate. Avem peste 80 de parteneri din toate ţările programului cu care colaborăm în cadrul proiectelor Corpului European de Solidaritate dar şi în proiecte finanţate prin programul Erasmus+,  mai spune domnul Daniel Drăgan, coordonatorul Asociaţiei „Voluntariat pentru Viaţă”.

Un obiectiv de suflet, al Asociaţiei şi în acelaşi timp, de mare importanţă pentru comunitate este înfiinţarea unui centru de tineret în oraşul Mărăşeşti, care să ofere copiilor şi tinerilor posibilitatea de a învăţa într-un cadru nonformal, pentru o dezvoltare personală care să-i pregătească pentru provocările societăţii moderne.

Dintre cei 16 voluntari, care se află acum în Vrancea, 4 sunt din România şi 12 din Franţa, Portugalia, Spania, Germania, Belgia, Austria, Polonia, Turcia, Armenia, Rusia, Grecia, Italia. Asociaţia „Voluntariat pentru Viaţă” este certificată de Comisia Europeană ca organizaţie acreditată să implementeze proiecte de voluntariat.( Janine VADISLAV )

 

În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.