Educație

FOTO | Profesori vrânceni, timp de o săptămână la Praga într-un proiect Erasmus+ 

Janine VADISLAV
27 mai 2022 2905 vizualizări

Erasmus+ este programul Uniunii Europene în domeniile educaţie, formare profesională, tineret şi sport pentru perioada 2021-2027. Acesta oferă oportunităţi de mobilitate şi cooperare pentru toţi cei implicaţi activ în domeniile menţionate, fie ca persoane sau ca instituţii, sau organizaţii. Programul este un instrument-cheie care sprijină îndeplinirea obiectivelor la nivel european prin: Spaţiul european al educaţiei, Planul de acţiune pentru educaţia digitală (2021-2027), Strategia UE pentru tineret, Agenda pentru competenţe în Europa şi Planul de lucru al Uniunii Europene pentru sport. Priorităţile generale pentru perioada 2021-2027 sunt includerea şi diversitatea, transformarea digitală, mediul şi combaterea schimbărilor climatice şi în cazul sectorului de tineret, participarea la viaţa democratică.  Erasmus+ finanţează proiecte de mobilitate a persoanelor în scopul învăţării şi proiecte de cooperare între organizaţii şi instituţii. De asemenea, programul oferă sprijin pentru cooperare în domeniul politicilor la nivelul UE.

Doamna prof. înv. prim. Gabriela Melu - Butu este unul dintre cadrele didactice care a petrecut un stagiu de o săptămână într-o ţară străină, în cazul domniei sale Republica Cehă, unde a trăit o experienţă de neuitat, care a inspirat-o foarte mult.

-  Ce ştiaţi despre acest proiect înainte de plecare?

„Aflasem despre proiectele Erasmus,  de la colegele care participaseră deja. Eram tentată, îmi doream, să particip dar, din cauza programului zilnic foarte încărcat, nu mai reuşeam să-mi depun candidatura. Când nu mai speram, o colegă, Gabriela  Bîndar prof. inv. prim. la Şcoala Gimnazială ”Anghel Saligny” Focşani, a  înfiinţat Asociaţia Şcoala Fără Frontiere „Alberto”.  Cum ne ştiam de ceva vreme datorită colaborărilor pe care le-am avut în alte proiecte locale, ne înţelegeam bine, împărtăşeam aceleaşi valori, mai mult, eram preocupate de formarea noastra profesională continuă, am zis să merg pe mâna ei. Şi am avut dreptate. A reuşit să aplice pe aceste proiecte şi să câştige, în calitate de beneficiar, proiectul cu  numărul 2021-1-RO01-KA122-ADU-000018347, DEZVOLTARE ORGANIZAŢIONALĂ ÎN MEDIUL RURAL PRIN PROIECTE EUROPENE, finanţat prin Programul Erasmus+, Acţiunea cheie K1-Proiecte de mobilitate în domeniul - Educaţia adulţilor cu sprijinul Agenţiei  Naţionale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale Europene.  A fost o mare bucurie să aflu că am fost selectată să fac parte din echipa ei. Am devenit profesor formator în cadrul echipei şi am început să lucrăm la un alt nivel.

- Cu ce gând aţi plecat la drum? Aţi avut emoţii?

„Au fost şi emoţii, chiar dacă eşti un adult în toata firea. Îţi iei inima în dinţi şi porneşti la drum, într-o ţară străină şi te întrebi cum te vei descurca. Şi te descurci pentru că atmosfera de lucru este prietenoasă şi destul de relaxată. Dintr-o dată realizezi că totul devine posibil. Şi acest posibil extraordinar a venit odată cu înfiinţarea programului Erasmus+ de către Comisia Europeană. „De la Europa la întreaga lume”, aşa ar putea suna sloganul, dacă ar exista unul”, spune doamna prof. Gabriela Melu - Butu.

Din anul 1997, programul Erasmus, aşa cum este cunoscut de mulţi dintre noi, oferă mobilităţi educaţionale într-o formă largă de învăţământ, comunicare eficientă şi creativă. 

„Comunicarea din interiorul unui proiect, dintre participanţii care nu se cunosc, nu poate fi decât benefică deoarece, cu fiecare moment pe care-l petreci acolo, îţi dai seama că scopul care i-a adus în acel loc este mai important decât credinţele personale... 

Ce poţi descoperi într-un proiect Erasmus? 

Pe lângă zecile de teme abordate, informaţii şi experienţe, Erasmus+ este locul potrivit în care ajungi să te cunoşti mai bine, să îţi pui întrebări: Cât de dispuşi suntem să acceptăm ceva ce nu rezonează cu credinţele noastre?  Cât de uşor ne-ar fi să  acceptăm în viaţa noastră o persoană de altă culoare, sau altă religie? Cât de toleranţi am fi? Pe moment poţi ezita... În acest caz poate fi vorba de teama de necunoscut, sau poate că educaţia primita de-a lungul anilor conform căreia „cine nu e ca noi, nu e cu noi?...,  să fie de vină?  Ei bine, aceasta este realitatea care ţi se dezvăluie fără menajamente în proiectele Erasmus+, despre care nu învăţăm la şcoală, fiindcă ele nu se învaţă, ci se experimentează pe propria piele”,  mai spune doamna prof. invt. prim. Gabriela Melu- Butu.

- Vă aşteptaţi să vă impresioneze?

„Surprizele plăcute au apărut încă de la plecare, organizarea a fost foarte bună datorită colegei noastre, prof. Gabriela Bîndar, care s-a ocupat în detaliu de toate, de la plecarea din Focşani, la aeroport -transportul  la hotel şi la cursuri, pentru care îi mulţumesc din suflet şi o felicit. A avut grijă să avem chiar şi un ghid, o persoană extrem de amabilă, care lucrează de ani buni la Praga.    

Am fost foarte bine primiţi  de către colegii din Republica Cehă şi mi-a plăcut în mod deosebit faptul că totul a fost spontan, parcă ne-am fi cunoscut din totdeauna. A fost o plăcere să cooperăm, să facem schimb de experienţe, mi-a plăcut în mod deosebit  spiritul de echipă. 

Cursul la care am participat, s-a numit  „Abordări inovatoare pentru predare”, este un ghid practic conceput să ajute la îmbunătăţirea calităţii şi a eficacităţii procesului educaţional. Activităţile didactice au avut ca scop încurajarea creativităţii, organizarea de proiecte, utilizarea TIC ca instrument pentru dezvoltarea gândirii critice. Formatoarea, indianca Smriti Vasistha a fost o profesoară talentată şi cu simţul umorului, care a ştiut să creeze o atmosferă armonioasă, de cooperare între profesorii cursanţi, veniţi din Italia, Turcia, Spania, Franţa. Temele abordate au fost de impact: competenţele din secolul XXI, dezvoltarea gândirii critice şi creative; învăţarea bazată pe cercetare, jocuri didactice, utilizarea instrumentelor TIC pentru evaluare, pentru dezvoltarea creativităţii şi a gândirii critice; abordarea claselor multiculturale; adaptarea materialelor didactice la nevoile claselor diferenţiate, metacogniţia. Astfel, profesorii au găsit foarte utile şi atrăgătoare platformele educaţionale prezentate în cadrul cursului. La final, am prezentat locul de unde am venit Vrancea - România, îmbrăcată fiind într-un frumos costum popular pe de Valea Milcovului, vechi de peste 150 de ani şi am vorbit despre tradiţiile şi  frumoasele noastre obiceiuri populare”. 

- Ce mai aveţi de făcut? întreb

„Voi face diseminare. Diseminarea  s-a realizat continuu atât la nivelul instituţiei şcolare cât şi la nivelul comunităţii locale prin prezentări Power Point a obiectivelor şi rezultatelor proiectului, prezentarea proiectului în cadrul Consiliului profesoral din şcoală , rezultatele şi impactul acestuia către Inspectoratul Şcolar Judeţean Vrancea prin prezentarea unui proiect interjudeţean. Au fost realizate postere cu imagini din locurile desfăşurării activităţilor zilnice precum şi din vizitele de monitorizare şi cele culturale: Proiect Educaţional Interjudeţean, „Abordări inovatoare ale predării, în colaborare cu ISJ Galaţi, ISJ Bucureşti , ISJ Vrancea şi 12 şcoli partenere; realizarea unui parteneriat şi implicit a unui schimb de experienţă între instituţii; stimularea potenţialului, încurajarea schimbul de informaţii şi de experienţe pedagogice în contexte multiculturale pentru a dezvolta practici de predare reflexive.

Îmi place să cred că sunt un profesor tradiţional, spune doamna prof. Gabriela Melu- Butu dar, în acelaşi timp şi unul modern  care doreşte să imprime şi să dezvolte  în activităţile şcolii tot ce a acumulat pe platformele TIC . Copii sunt atraşi de tehnologie şi eu voi veni în întâmpinarea lor cu lecţii cât mai atractive”. 

Doamna prof. inv. prim. Gabriela Melu - Butu  îşi desfăşoară activitatea la Şcoala Primară din Haret, unde are o clasă formată din elevi activi la ore, atenţi, interesaţi de ceea ce se întâmplă la clasă, iar şcoala, reabilitată în totalitate, este o bijuterie unde vii de drag. Dacă ar fi să dau un calificativ, aş spune că este o şcoală de poveste. Şi dacă nu exagerez, şi nu cred, profesoara lor este „zâna cea bună”. Următoarea surpriză pe care o pregăteşte elevilor săi este „Şcoala de vară-educaţie alternativă pentru toţi”, care se va desfăşura în perioada iulie-august 2022. ( Janine VADISLAV )

 

În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.