Educație

Focşăneanul Mădălin Blidaru, autor de programe de educație pentru Europa și Africa

Ziarul de Vrancea
4 dec 2017 2096 vizualizări

Focşăneanul, absolvent al Colegiului Naţional Unirea, s-a făcut remarcat, prin implicarea în diverse activităţi civice, din timpul liceului

Focşăneanul Mădălin Blidaru face programe de educație pentru Europa și Africa. Acesta a trecut de o selecţie realizată, prin intermediul Serviciului European de Acțiune Externă, printre tinerii europeni. De selecţie au trecut 120 de tineri care au participat la un summit de tineret în Abidjan în luna octombrie a acestui an, din cei peste 7.000 de tineri care au aplicat. Din Centrul și Estul Europei au fost aleși doar focşăneanul Mădălin Blidaru și un alt tânăr din Bulgaria. Sub titlul “Mădălin Blidaru, românul care dă o șansă la educație miilor de tineri din Africa și Europa”, Libertatea publică un articol despre focşăneanul care face programe de educație pentru Europa și Africa. Acesta vrea ca prin proiectele lui să ajute câteva mii de elevi, dar pentru asta are nevoie de aprobarea liderilor africani și europeni. Iată ce scrie Libertatea:

Are 23 de ani, este masterand la Școala Națională de Studii Politice și Administative București, specializat în studii de muncă, iar în timpul liber este blogger. Vorbește cu emoție despre proiectele lui și, chiar și în timpul interviului pentru Libertatea, ideile îi fugeau la pregătirea proiectului și prezentarea lui în fața liderilor euro-africani. Mădălin Blidaru a ajuns să facă programe de educație pentru Europa și Africa după ce s-a făcut o selecție printre tinerii europeni, prin Serviciul European de Acțiune Externă. ”În urma acestui proces au fost sectați 120 de tineri care au participat la un summit de tineret în Abidjan, în octombrie. Au fost circa 7.000 – 8.000 de aplicații, iar din Centrul și Estul Europei am fost aleși doar eu și încă un coleg din Bulgaria”, spune tânărul. A aplicat pentru program în lunile iulie-august și a fost selectat în septembrie, iar de atunci face drumuri dus-întors între București și Bruxelles, pentru a pune la cale proiectul pe care l-a propus. Așa a ajuns să lucreze la proiect cu 18 tineri din Europa și alți 18 din Africa.

Digitalizare pentru tinerii africani

Eu am dezvoltat o idee ce ține de centrele care să se ocupe de promovarea competențelor digitale atât în Europa cât și în Africa, cu condiția ca acestea să fie administrate printr-o serie de parteneriate publice-private. Există mai multe linii de finanțare prin care ar putea fi dezvoltate la nivel european, iar noi venim cu aceste propuneri. Am avut întâlniri cu o serie de Direcții din Comisia Europeană și vedem cât sunt de viabile”, mai spune Mădălin Blidaru. Acesta este unul dintre proiecte. Specificul lui este că se adresează elevilor din ciclul secundar, adică celor din gimnaziu și liceu. „Pentru acest proiect am primit și feedback negativ, în sensul că ar putea fi prea ambițios, și asta pentru că mediul de expunere diferă foarte mult, de la politic și economic, până la administrativ”, ne-a mai spus tânărul. El speră, totuși, ca prin intermediul acestui proiect să reușească să atragă atenția liderilor africani și europeni.

Ridică educația din mediul rural, prin pregătirea profesorilor și elevilor

O altă idee ține de o acțiune de educație în mediu rural, care ar include o latură pe pregătirea profesorilor, iar o alta pentru dezvoltarea infrastructurii școlare, incluzând și o latură pentru pregătirea elevilor din această zonă. „Acest proiect vrem să-l aplicăm și în Uniunea Africană, și în cea Europeană, pentru că situațiile diferă, dar sunt anumite probleme comune. Chiar discutam cu colegii problema cu abandonul școlar din mediul rural, după ciclul primar, care este asemănătoare pe ambele continente. Iar cel mai dificil lucru a fost că trebuie să ne punem în ambele perspective, și africană și europeană, pentru a vedea ce se poate aplica în ambele părți”, explică Mădălin Blidaru. Potrivit lui, și colegii din Africa sunt interesați de acest proiect, pentru că vor să își formeze tinerii și apoi să-i păstreze acolo, ca să nu se ajungă la un exod al creierelor, așa cum s-a întâmplat în România sau în alte state mai sărace al Uniunii Europene.

Vrea să ajute mii de elevi

Tot prin acest proiect se încurajează și mobilitatea tinerilor, așa cum se întâmplă în Europa, prin programul Erasmus. Mădălin Blidaru spune că se încearcă același lucru, dar la nivel intercontinental.  Pe partea de digitalizare, vrea să ajungă cu proiectul său la câteva mii de elevi, atât din Europa, cât și din Africa. „Asta este ținta mea personală pentru a ajuta elevii să învețe cod, să programeze, să folosească tot felul de instrumente electronice, să creeze un site și așa mai departe. Dar toate acestea vor depinde și de interesul care există din zona privată”, mai spuse tânărul. Pe partea privată există un foarte mare interes pentru proiect, numai că acesta scade când vine vorba să facă parteneriate cu administrațiile centrale publice, pentru că aici procesul este greoi și corupt. Iar când vorbim de companii interesate, ne referim la giganții din IT precum Google, Facebook și multe alte astfel de companii. „Depinde foarte mult de resursele pe care le vor aloca pe partea aceasta. Să dau un exemplu strict pe cifre: există o săptămână a programării, iar Comisia Europeană a reușit să ofere cursuri de programare pentru 200.000 de beneficiari în Africa, Google a ajuns la 2 milioane de beneficiari. De asta spun că depinde foarte mult de ce parteneri și companii se implică în acest proiect”, explică Mădălin Blidaru.

Probleme comune Europa – Africa

Tânărul susține că sunt probleme comune pe dezvoltarea economică, dar marele avantaj al Africii este că are 65-70% din populație tânără. În plus, o altă problemă comună ține de dorința de a nu-și pierde resursa umană în detrimentul țărilor mai dezvoltate. Și ei, ca și noi, au problema locurilor de muncă. „În România, unul din patru tineri sub 25 de ani nu are loc de muncă sau nu vrea să aibă un loc de muncă. La fel și în Spania, dacă ne uităm pe datele Eurostat vom vedea că unu din doi tineri nu are loc de muncă”, spune Mădălin Blidaru. Așa că această problemă nu este una numai est-europeană, ci mai degrabă a statelor periferice Uniunii Europene, care sunt apropiate ca dezvoltare de unele africane.

Mădălin Blidaru a absolvit Colegiul Naţional Unirea, din perioada liceului remarcându-se prin implicarea în numeroase activităţi civice. Acesta are şi un blog pe care este foarte activ.

Articol preluat din Libertatea

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.