Educație

Cuzistul Tudor Dodoiu, printre învingătorii de la Olimpiada Națională de Lingvistică

Ziarul de Vrancea
15 mai 2018 2263 vizualizări

În perioada 11 – 13 mai 2018, la Vaslui, s-a desfășurat etapa națională a Olimpiadei de lingvistică Solomon Marcus. Vrancea a fost reprezentată de 5 elevi: cuziștii Vidrașc Maria și Dodoiu Tudor, îndrumați de d-na profesor Silvia Chelariu, respectiv Năstasă Andra Ionelia, coordonată de d-na profesoară Livia Marcu și uniriștii Ariton Alexandru-Constantin și Stancu Andreea, coordonați de d-na profesoară Maria Zgăbărdici.

Festivitatea, ce a deschis olimpiada, s-a desfășurat la Casa de cultură Constantin Tănase din Vaslui, iar elevii vrânceni au participat, în continuare, la conferința susținută de către prof. univ. dr. Liviu P. Dinu, de la Universitatea din București, despre Human Language Technologies Research. Proba scrisă, care a durat 3 ore, a reprezentat momentul cel mai tensionat al competiției,  dar emoțiile au fost constructive, iar olimpicii din echipa noastră au reușit să înfrunte, cu succes, provocarea reprezentată de subiectele foarte dificile, a afirmat profesorul însoțitor al lotului, d-na Livia Marcu de la CNAIC.

La festivitatea de premiere, olimpicul prin excelență Tudor Dodoiu, premiat și în anii anteriori la această competiție, a reușit să se numere printre învingători, obținând mențiune.

Subiectele de la Olimpiada de lingvistică sunt unele originale, nu numai prin conținut, dar și prin volumul de muncă pe care acestea le presupun. Sunt făcute în așa fel, încât calea de rezolvare să nu fie aproape niciodată evidentă. Nu poți începe un subiect și să încerci să îl rezolvi în totalitate pentru a trece la următorul, deoarece timpul nu este suficient, mai ales dacă trebuie să cauți o idee nouă. Din acest motiv, subiectele trebuie abordate in paralel, dacă nu există o cale sigură de a le rezolva. Acest fapt face ca prima oră a probei să se scurgă alarmant de rapid și, în același timp, este și cea mai memorabilă, fiindcă cerințele se imprimă în subconștient, bine delimitate una de alta, cu o avalanșă de piste, pe care poți porni în vederea rezolvării. Pentru mine, subiectele sunt atât de captivante,încât, în prima oră, realitatea aproape ca se oprește din a exista în jurul propriei persoane, părând că în sală există doar limbile ale căror reguli trebuie deslușite. Această detașare este atât de puternică,încât scopul nu mai este neapărat rezolvarea cerințelor, ci, mai degrabă,înțelegerea mecanismului limbii, universul materializându-se în jurul înțelegerii idiomurilor din subiect . Concentrarea acestei realități, într-un singur punct, duce la pierderea noțiunii timpului, acesta trecând parcă într-o clipă. Trezirea la realitate vine odată cu scurgerea primei ore, moment în care cerințele nu mai sunt doar cu rol de ghidaj al firului gândirii, ci capătă calitatea de scop final, restul timpului fiind alocat rezolvării itemilor. Alt aspect interesant este atmosfera din sala de concurs, mult diferită de alte concursuri sau olimpiade.  Exista unele momente în care este necesar să te deconectezi de la subiecte pentru a putea avea idei noi, chiar dacă nu duci lipsă de acestea. Astfel de clipe le folosesc pentru a observa lumea din jur. La început se conturează un fel de univers haotic, fiecare părând să facă ceva total diferit, de la a murmura cuvinte în barbă pentru a analiza pronunția, până la a umple pagina cu subiecte de culori. Cu toate acestea, din acest haos indescifrabil inițial, se nasc repede tipare care sfârșesc în a se coagula, formând idei concrete, născându-se astfel ordine, ceea ce este evident spre sfârșitul examenului. Astfel, atmosfera probei este total diferită față de alte concursuri. Toate acestea cer aplicarea înțelegerii lingvistice a unei zone din nenumăratele colțuri ale lumii, fie că este receptată din perspectiva literaturii, fie din cea a biologiei sau chimiei, dar, obligatoriu, ținându-se cont de o lungă perioadă de timp. La lingvistică, totuși, trebuie dezvoltată o înțelegere a universului cuvântului în doar câteva ore, și, mai apoi, aplicată, pentru a rezolva cerințele. Pentru mine, acesta este aspectul definitoriu al olimpiadei de lingvistică a declarat Tudor Dodoiu, elev în clasa a XII-a la Colegiul Național Al I Cuza din Focșani, descriind experiențele sale de neuitat.

 


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.