Educație

Cum luptă cu abandonul școlar o profesoară din Vrancea. Face vizite acasă și la copiii repetenți: „Și-așa vin degeaba, doamnă”

Ziarul de Vrancea
19 apr 2021 5658 vizualizări
Cristina Ene Bărbosu (40 de ani), profesoară de limba română în comuna Sihlea, județul Vrancea.Foto:scoala9.ro
Cristina Ene Bărbosu (40 de ani), profesoară de limba română în comuna Sihlea, județul Vrancea.Foto:scoala9.ro

O profesoară de limba română dintr-un sat vrâncean duce o luptă continuă cu abandonul școlar. Știe că există două praguri când poate pierde elevii în fața muncilor câmpului sau șantierelor din zonă: clasa a patra și clasa a opta. Așa că merge regulat acasă la copiii care nu vor să continue școala și la cei repetenți și vorbește cu părinții lor. „Profesorul face cât poate, dar este nevoie ca elevul să vadă că și părintele spune aceleași lucruri”, s-a convins Cristina Ene Bărbosu. Pe lângă această muncă suplimentară, profesoara își face orele cât mai creative, prin șotron sau escape rooms.  

Cristina Ene Bărbosu (40 de ani), profesoară de limba română în comuna Sihlea, județul Vrancea, are o experiență la catedră de 12 ani. De mic copil și-a dorit să devină profesor. A cochetat mai întâi cu matematica, apoi cu franceza, iar finalmente a decis că predarea limbii și literaturii române i se potrivește cel mai bine. A urmat Facultatea de Teologie Ortodoxă, cu specializarea Litere, și are un master în Exegeză și Hermeneutică Biblică, disciplină care se ocupă cu interpretarea textelor biblice din Noul Testament. 

După absolvire a predat patru ani religie la Colegiul Tehnic „Edmond Nicolau” și Colegiul „George Călinescu” din București. Nu i-a plăcut agitația din Capitală, așa că a revenit în satul unde s-a născut, iar acum predă la școala unde a învățat când era elevă. Și-a schimbat fundamental tehnicile de predare, după ce a absolvit în 2020 și Academia de Leaderschip și Pedagogie a organizației neguvernamentale Teach for Romania.

De ce renunță copiii la școală după clasa a IV-a

Când s-a întors acasă, s-a izbit de realitatea de la firul ierbii. Localitatea Sihlea are un grad mare de abandon școlar, iar principala cauză este faptul că mulți părinți nu înțeleg importanța educației și își folosesc copiii în gospodărie sau la muncile câmpului. 

Marian, o poveste de succes

Unul din adolescenții pe care Cristina Bărbosu a reușit să îi readucă la școală este Marian, un tânăr provenit dintr-o familie săracă cu mulți copii. A reușit după ce i-a arătat că educația este cel mai bun lucru care i se poate întâmpla. 

Tânărul a absolvit opt clase și a fost admis la o școală profesională de mecanici auto, unde primește și bursă, dar familia este cea care încearcă să-l determine să renunțe. „Familia vede în el un sprijin, care poate să aducă bani. Muncea la o vecină de-a mea care are pământ, iar Marian se ocupa de îngrijitul animalelor. Înțeleg că este greu pentru că are mulți frați, iar el este cel mai mare, dar pe de altă parte școala este singura lui scăpare”, spune profesoara. A constatat de-a lungul anilor că majoritatea părinților care nu vor să-și mai lase copiii la școală au doar patru clase sau nu au fost deloc școlarizați.

„Ei nu rezonează cu ideea asta că școala este cu adevărat importantă. Dacă încerci să-i faci să înțeleagă, primesc răspunsuri de genul «nu am ce să îi fac dacă el sau ea nu vrea». Deci, nu încearcă să se impună în fața copiilor, să le explice că educația îi poate ridica foarte mult”, explică Cristina Bărbosu. 

„Unii copii obișnuiesc să vină la școală până în clasa a IV-a. Trecerea la ciclul gimnazial este o prăpastie unde mulți se pierd, pentru că rămân să muncească alături de părinți. Este o adevărată provocare, să aduci la școală copii care sunt prinși între două lumi”, explică Cristina Bărbosu. 

Profesoara a constatat și un alt fenomen. Elevii care rămân repetenți nu mai vin la școală. Copiii nu pot gestiona emoțional momentul și preferă să renunțe. „«Și așa vin degeaba, doamnă», îmi spun cei care sunt într-o astfel de situație. Mai bine rămân acasă”, sunt câteva dintre scuzele elevilor lăsați repetenți. 

Dascălul se implică activ în readucerea la școală a acestor copii, dar chiar și așa, doar 15% dintre ei acceptă să mai dea o șansă educației. „E necesar să vorbești constant cu familia și să-l faci pe copil să conștientizeze că școala poate să îi schimbe efectiv viitorul”, punctează Cristina Bărbosu. 

Citiți întreg articolul publicat pe site-ul scoala9.ro accesând titlul alăturat:Cum luptă cu abandonul școlar o profesoară din Vrancea. Face vizite acasă și la copiii repetenți: „Și-așa vin degeaba, doamna”


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.