Educație

​Cronica educațională vrânceană | Cum s-a desfășurat concursul județean de geografie ,,Simion Mehedinți”, ediția a VI-a

Costică NEAGU
19 iun 2021 1614 vizualizări

,,Dezghețul pandemic”, ne-a adus și un dezgheț cultural în Ținutul Putnei, cu toate că în mediul politico-social este o dihonie și o temperatură care se apropie de zero absolut (-273°) – nimeni nu mai înțelege de nimeni, fiecare face de capul lui. Legea, începând cu Constituția, a ajuns o cârpă de călcat în picioare, ,,de la vlădică până la opincă”.

Din această perspectivă, pot spune că am avut ,,emoții” atunci când colegul nostru prof. dr. Răzvan Săcrieru, mi-a spus că în luna iunie se va desfășura Concursul Județean de Geografie ,,Simion Mehedinți”, ediția a VI-a, cu tema: ,,Aspecte din viața și activitatea geografului Simion Mehedinți”.

Emoțiile mele, nemărturisite, veneau din situația confuză a educației, din lipsa de perspectivă pe care o oferă școala de azi și din teama lipsei de interes a generației tinere față de școală.

Mă gândeam în sinea mea: oare cum receptează generația internetului, valorile pe care le-a promovat Simion Mehedinți aproape un veac, într-o viață care a traversat trei perioade istorice importante a României: perioada antebelică (1877-1918) cu Marea Unire; perioada interbelică (1918-1944) și perioada postbelică (1944-1962), când a plecat la cele veșnice.

Toate temerile mele au fost spulberate de eseurile pe care le-au prezentat participanții la concurs, șase la număr, împreună cu ,,antrenorii” lor – profesorii coordonatori: Drăgan Eduard Nicolae, cls. a X-a G, C.N.U., tema: Simion Mehedinți, prof. coordonator – Octavian Dragomir; Tănase Nicoleta, Arghire Alina, Colegiul Tehnic „Ion Mincu” Focșani, tema: Simion Mehedinți între geografie și literatură, prof. coordonator – Ioana Cojocaru; Nedelcu Marius-Andrei, Liceul de Arte ,,Gh. Tattarescu”, Focșani, tema: Activitatea didactică a lui Simion Mehedinți (1900 – 1938), Prof. coordonator – Răzvan Săcrieru; Manolache Andreea-Gabriela, cls. a X-a, Colegiul Național Pedagogic ,,Spiru Haret”, Focșani, tema: Viața și activitatea geografului Simion Mehedinți, prof coordonator – Dănuț Săcrieru; Mocanu Robert Marius, clasa a XI a B, Cârjică Florin, clasa a XI-a B, Colegiul Tehnic ,,Gh. Longinescu”, Focșani, tema: Arc peste timp: aforismele lui Simion Mehedinți și sistemul de educație actual,  prof. coordonator Florin-Marian Cristea; Teodora Mirică Colegiul Național Unirea Focșani, tema: Rolul lui Simion Mehedinți în modernizarea sistemul de învățământ românesc, prof. coordonator – Iuliu-Octavian Dragomir.

Organizatorii au gândit acest concurs în doi pași: pasul 1 = 70 p. pentru evaluarea eseului; pasul 2 = 30 p. pentru prezentarea orală a eseului.

Concurenții au prezentat eseuri foarte apropiate ca valoare științifică și comunicare scrisă (ortografie, punctuație, așezare în pagină, referințe etc.) și organizare ideatică a textului. Atunci când ai concurenți care abordează teme de sinteză din opera și activitatea savantului sau de interes general: Simion Mehedinți între geografie și literatură; Activitatea didactică a lui Simion Mehedinți (1900-1938); Arc peste timp: aforismele lui Simion Mehedinți și sistemul de educație actual; Rolul lui Simion Mehedinți în modernizarea sistemului de învățământ românesc, tratate cu siguranță și maturitate, ai satisfacția că țara aceasta are viitor pe care îl ,,citim” în cel puțin două afirmații: ,,Cheia unui viitor rezonabil pentru nația noastră, este ca tinerii de azi să dovedească și ei, ca generație, că le pasă de România, așa cum a făcut-o generația lui Mehedinți” (Robert-Marius Mocanu, Florin Cârjică) și ,,Dacă Simion Mehedinți a avut puterea, după o trecere violentă prin comunism, după ce și-a pierdut casa și impresionanta sa bibliotecă, să se reapuce de muncă, la aproape 90 de ani, și noi putem ridica învățământul din groapa în care este și în care se adâncește cu fiecare zi mai mult” (Tudora Mirică).

Mai trebuie precizat faptul că prezentarea orală a eseului (structurarea informațiilor în prezentare; modalitatea de prezentare) a dus la câștigarea sau pierderea de puncte de către concurent. Acest lucru are la bază talentul oratoric, de cultură, spontaneitate și de imaginația vorbitorului etc., iar rezultatele Concursului ,,Simion Mehedinți” au fost următoarele:

Premiul I: - Teodora Mirică;

Premiul II: Manolache Andreea Gabriela, Nedelcu Marius Andrei;

Premiul III: Mocanu Robert Marius, Cârjică Florin Mențiune: Nicoleta Tănase, Alina Arghire.

Odată cu felicitările pe care le adresăm Filialei Vrancea a Societății Geografice Române, profesorilor coordonatori și elevilor, sugerăm celorlalte filiale științifice (istorie, filologie, biologie, matematică etc.) să se reorganizeze și să-și creeze prilejuri pentru a organiza asemenea activități extracurriculare și extrașcolare prin care să coaguleze interesul elevilor, al părinților și comunităților, cultivând valori culturale și științifice (patronii școlilor, mari personalități locale sau naționale, un obicei local etc.), creând în felul acesta perspective de viitor generației tinere.

Cred că dascălii ar trebui să meargă la drum însoțiți de vorba lui Mehedinți: ,,Școala este unitatea de măsură a valorii relative a statelor și a popoarelor”.

Costică NEAGU


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.