Educație

Când și cu ce prilej a venit în Vrancea Spiru Haret, marele ctitor și reformator al învățământului românesc

Ionel Budescu
17 apr 2022 2040 vizualizări

Anul acesta se împlinesc 100 de ani de la moartea marelui ctitor și reformator al învățământului românesc, Spiru Haret. Aflați din acest articol când și cu ce prilej a ajuns în județul Vrancea primul român care a obținut doctoratul la Paris, cel mai mare reformator al Scolii românești din sec. al XIX -lea. 

Spiru Haret s-a născut la 15 februarie 1851 la Iași și a decedat la 17 decembrie 1912, fiind înmormântat la cimitirul Bellu. A fost un astronom și pedagog român de origine armeană. A învățat la Dorohoi, Iași, apoi din septembrie 1862 a intrat bursier la Colegiul Sf. Sava din București. A absolvit facultatea de matematică și astronomie a Universității din Paris, fiind primul roman care a obținut doctoratul la Paris. Întors în țară în perioada 1878-1910, a predat la Facultatea Stiințe fizico-mtatematice a Universității București. A fost membru titular al Academiei Române. În 1910, a publicat la Paris și București lucrarea Mecanica socială, utilizând pentru prima oară matematica în explicarea înțelegerii fenomenelor sociale. Haret a fost cel mai mare reformator al Școlii românești din sec. al XIX -lea.

Scopul reformelor introduse de Haret era de a asigura un învățământ unitar, armonios de la cel primar, până la cel universitar, debarasat de  „caracterul abstract și pur teoretic.” În concepția sa, învățământul însemna nu numai instrucțiune, ci și educația tinerimii.

Cea dintâi datorie a școlii era „de a forma noi cetățeni”, iar pentru ca cineva să devină un bun cetățean era dator de „de a-și iubi țara fără rezerve”.

La numirea în învățământ, fiecare învățător era obligat să depună un jurământ de credință: „Jurăm în numele Sfintei Treimi că vom servi funcțiunile ce ni se încredințează de învățători comunali cu zel, credință și activitate fără a ne abate de la datoriile prescrise și a respecta instituțiile Patriei noastre, jurăm credință Măriei Sale Domnitorului”.

Școala primară, arăta Haret, are datoria de a forma conștiința naționala a poporului, de a-l face să cunoască trecutul, pentru a-și cunoaște rostul său în prezent și chemarea sa în viitor.

În perioada celor trei mandate, din anii 1877-1910, au fost ridicate peste 1580  de  localuri  școlare, cu 2200 de săli de clasă și s-au înfințat posturI noi de învățători. Astfel, mii de luminițe s-au aprins până în cele mai îndepartate cătune, alungând întunericul si trezind la cultură lumea satelor. După cum însuși mărturisea la încheierea mandatului său: „Am găsit școlile rurale instalate în bordeie, iar elevii ședeau pe pământul gol și ploua prin stuful spart, cu care era presupus că este acoperită școala”.

A fost un apropiat și un bun prieten al a lui Nicolae Săveanu, licențiat în studii universitare la Paris, care și-a dedicat întreaga viață învățământului vrâncean, sprijinind construcția de școli.

În 1903 l-a însoțit pe Haret la ceremonia deschiderii unor localuri de școală la Străoane, Găgești, Colacu, Vizantea, Pâncești și Vulturu.

În cuvântul său, Haret a vorbit despre „foloasele adminstrative de instrucție a tinerimiii”, învățătorii fiind denumiți „luminători ai neamului”.

În același an a venit în Vrancea însoțit de Ion Bratianu și a vizitat întreaga zonă de munte, de la Soveja, mergând pe la cascada Putnei, Bârsești, Nereju, până la Comandău, în Transilvania.

Trei zile a mers Haret călare, însoțit de ariergarda sa de învățători călări, prin frumoșii munți ai Vrancei, pe care vroia să-i cunoască cu ochii săi, interesandu-se de școli, de învățători și de starea generală a țăranilor. Peste tot, a fost întâmpinat cu mare bucurie, ca într-o zi de sărbătoare. La Negrilești, locuitorii satului au participat cu mic, cu mare să-l vadă și să-l asculte pe OMUL școlii. Gheorghe Vâlcan, învățător la Școala Nereju descrie vizita făcută de Spiru Haret în toamna anului 1903 în Vrancea, când împreună cu toți colegii săi, au luat parte la inaugurarea Școlii Vizantea „călări pe cai, vrâncenii au ieșit înaintea părintelui nostru și al școlii însoțit de N. N. Săveanu. L-am însoțit pe Haret de la Vizantea la Bârsești. Omul acesta providențial iubea adânc poporul românesc și pe învățători și era foarte iubit”.

Haret a conferit învățătorului cel mai înalt  rang în lumea satului, a ținut la demnitatea și moralitatea acestuia, pe unii, precum, Zamfira Grăjdeanu, de la școala Mera, oferindu-i chiar el însuși titlul de dascăl de excelență.

A înțeles ca nimeni altul greutățile cu care se confruntau dascălii, luându-le apărarea ca un adevărat Părinte în fața Parlamentului României, în însângerata vară a anului 1907. 

Haret a fost un bun patriot, prezent la marile evenimente din istoria noastră. Iată cum descria Gheorghe Pârcălabu, institutor la Tg. Ocna, participarea lui Spiru Haret la solemnitatea împlinirii a 400 de ani de la moartea lui Ștefan cel Mare. „Și veniră în ziua de 4 iulie 1904 mii și mii de plăieși de pe Oituz și din Vrancea și din tot ținutul Bacăului și din ținuturile învecinate. Și veniră și învățătorii școlilor cu copii și veni însuși Ministru Spiru Haret. Se auzi bubuitul tunurilor, iar ministrul și poporul înghenunchiară acolo unde a înghenunchiat neîntrecutul voievod. Și se auzi vocea ministrului acolo, unde odinioară răsuna glasul lui Ștefan. El vorbea lumii adunate despre Ștefan și cu multă căldură o sfătuia să-și iubească neamul și să păstreze nepătată memoria Domnului ei

Haret era un om  de o modestie fără pereche, nu era omul căruia să-i placă să fie sărbătorit. 

În corespondența pe care o purta cu slujitorii școlii, de fiecare dată încheia cu cuvintele - al dumitale, Spiru Haret.

Epoca haretiană a fost perioada cea mai efervescentă din toată istoria învățământului românesc. Atunci s-au pus bazele solide ale școlii românești, s-au înființat școli, ateliere școlare, cooperative școlare, biblioteci, cantine pentru copii săraci.

În amintirea sa, multe școli si bănci populare îi vor purta numele. Așa cum îl aprecia strălucitul învățător putnean Teodor Corneliu, fiu de răzeși din tată în fiu: „Haret l-a ridicat pe dascăl la înălțimea uriașei lui personalitați, i-a dat căldură și suflet din marele său suflet. Spiru Haret a pus în valoare toate energiile învățătorimii. Nu statuie de bronz, ori alt metal i se cuvine, e infinit prea puțin. În sufletul fiecărui dascăl, din generație în generație, să i se ridice acest monument falnic, uriaș și definitiv: o amintire vie, nepieritoare”

Au trecut 100 de ani, de la moartea lui Haret, ctitor de școală românească, iar în locul său nu s-a mai născut un alt reformator al învățământului,  cum nu s-au mai născut nici un Luceafăr al poeziei românești,  nici un om politic de măreția lui Bratianu.

Profesor Ionel Budescu

Citiți și:Astăzi se împlinesc 170 de ani de la nașterea ”Luceafărului” școlii românești: Spiru Haret (1851-1912)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.