Educație

Balbaiţi şi raraiţi: tot mai mulţi şcolari cu probleme de vorbire

Ziarul de Vrancea
15 nov 2013 6950 vizualizări
In judeţul nostru sunt numai nouă logopezi în cabinetele interşcolare, ceea ce determină la aceştia să lucreze doar cu cazurile grave u grădiniţele sunt private de serviciile acestor specialişti, ajungandu-se în situaţia ca la clasele I şi pregătitoare majoritatea copiilor să aibă probleme de pronunţie u specialiştii sunt de părere că problemele de vorbire ale elevilor sunt de fapt reflectarea problemelor din familiile acestora

Tot mai mulţi elevi de la clasele pregătitoare şi I prezintă probleme de vorbire. Specialiştii spun că acestea nu sunt altceva decat reflectarea problemelor din familie. Vrancea are numai nouă logopezi care acordă asistenţa în cadrul cabinetelor logopedice interşcolare, insuficienţi pentru numărul tot mai mare de copii cu astfel de probleme.

Gabriela Călinoiu consideră că numărul logopezilopr este prea mic pentru numărul prea mare al elevilor cu probleme de vorbire

 

“În mod normal un logoped ar trebui să lucreze într-o săptămana cu un numar de copii situat între 15 şi 40, ori fiecare dintre noi are 80”, ne-a declarat logopedul Gabriela Călinoiu, coordonatorul cabinetelor logopedice interşcolare din judeţ. Din cauza volumului mare de muncă, specialiştii nu coboară mai jos de grupa mare la grădiniţă, axandu-se în special pe vasta şcolară mică. “Cei mai mulţi copii cu probleme de vorbire sunt la clasa pregătitoare şi la clasa I, iar aici trebuie intervenit deoarece problemele de pronunţie se pot reflecta în scriere”, mai spune specialistul.
 

Atenţie la copiii bâlbâiţi
 

Datorita intervenţiei la timp a acestor oameni, cazurile de elevi cu dislexii (tulburare la citit manifestată prin modificarea cuvintelor, prin greşeli de lectură – n.r.) şi disgrafii (perturbare patologică a scrisului, care se deformează devenind neciteţ - n.r.) la clasa a II-a sunt foarte puţine. Cazuri care trec de aceasta varsta sunt grave, pe fond emoţional, ceea ce face ca aproape de fiecare data rezolvarea problemei sa fie doar temporară. “Este cazul balbismului care la clasele a VI-a VII-a poate conduce la tulburări de personalitate şi în aceste situaţii trebuie lucrat împreună cu domnii consilieri şcolari. Aceasta este şi cel mai greu de reparat deoarece apare pe fond emoţional şi reapare în cazul unui şoc sau a unei emoţii puternice”, mai spune Gabriela Călinoiu. Balbuţia sau bâlbâiala, spun specialiştii, este o tulburare de articulare a cuvintelor caracterizată prin repetarea sunetelor sau silabelor şi folosirea unor pauze care întrerup vorbirea.

Logopezii caută elevii cu probleme

Problemele în primul an de şcoală ţin mai mult de inversarea sunetelor, iar elevii sunt observaţi de logopezi care îi aduc apoi în cabinetele interşcolare unde se lucrează o şedinţă pe săptămană. În cele mai multe cazuri problemele se rezolvă în numai un an. “La clasa I poate pentru un parinte nu este suparator ca fiul sau fiica nu-l pronuntă pe “r” dar eu îl observ si îl aduc la cabinet pentru că această problemă se poate reflecta în scris”, spune specialistul logoped. La începutul fiecarui an şcolar logopezii, care au arondate tot mai multe unităţi şcolare, fac evaluări la clasele mici pentru a depista problemele existente. “Avem şi cate şase şcoli arondate, ceea ce înseamnă că mergem şi două şcoli într-o singură zi. Ori sunt clase în care depistăm foarte mulţi copii cu probleme”, ne-a mai spus logopedul Gabriela Călinoiu. Specialiştii vranceni în corectarea vorbirii spun ca sunt singurii din ţară care merg în şcoli şi caută copii cu probleme de pronunţie, în restul judeţelor părinţii fiind cei care le trec pragul cabinetelor pentru a-i ajuta.

Grădiniţe fără logopezi, viitori elevi cu probleme de vorbire

Din cauza numărului mic de logopezi vranceni şi a numarului tot mai mare de elevi cu probleme de vorbire, preşcolarii sunt privaţi de serviciilor acestor specialişti. Doar cazurile grave sunt preluate, dacă preşcolarul se află în grupa mare. Aşa că intervenţia logopedului este necesară numai atunci cand copilul prezintă dislalie polimorfă severă (tulburările sunt extinse asupra mai multor sunete sau chiar a tuturor sunetelor). Cum numărul preşcolarilor care beneficiază de acest serviciu este mic,  aşa se explică de ce avem şcolari în primele clase cu astfel de probleme.

Problemele de limbaj, reflectarea problemelor din familie

Specialiştii spun că pană la varsta de 4 ani dislaliile de evoluţie sunt normale. După această varstă părinţii trebuie să constientizeze dacă există o problemă de vorbire a copilului. După varsta de 4 ani, dacă sunt multe sunete afectate, atunci se impune intervenţia logopedică. “Logopedul îl vede pe copil şi îşi dă seama cat de gravă este situaţia. În cele mai multe cazuri logopedul poate veni şi cu recomandări pentru părinţi pentru ca ei să lucreze acasă cu preşcolarii. Nu le arătăm tehnici complexe, dar sunt exerciţii care se pot face. În cazurile grave copilul este programat la cabinet pentru a beneficia de terapie logopedică”, spune Gabriela Călinoiu. Pentru a avea copii sănătoşi şi care se exprimă corect, specialişii ne recomandă să vorbim cat mai mult şi corect cu ei. “Familia are un rol deosebit în dezvolatrea limbajului. Părinţii trebuie să discute cu copilul, să-l antreneze în activităţi cotidiene. Mama nu trebuie să citească o carte despre psihologie ca să ştie cum să se poarte în casă. Este vorba despre psihologiea simţului comun”, a conclzionat logopedul Gabriela Călinoiu, coordonatorul cabinetelor logopedice interşcolare. (M. VLĂDESCU)

Unde găsim logopezii

În Vrancea funcţionează numai nouă logopezi în cadrul cabinetelor interşcolare, aflate în subordinea Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională. Cinci dintre aceştia sunt în Focşani, iar cate unul la Mărăşeşti, Adjud, Panciu şi Odobeşti. Cei din Focşani pot fi găsiţi la Şcoala “Ion Basgan” (Ana Vasile şi Cristina Cherciu), Şcoala “Ştefan cel Mare” (Gheorghe Voinea şi Gabriela Călinoiu) şi la Şcoala “Nicolae Iorga” (Daniela Bucur). Fiecare dintre aceştia are arondate mai multe unităţi şcolare, iar evaluarea şi terapia logopedică sunt gratuite. (M. V.)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 2

Adaugă comentariu
auras, acum 3806 zile, 12 ore, 51 minute, 38 secunde
Daca sunt asa de ocupati,dupa cum afirma ,de ce isi deschid unii dintre ei si cabinete particulare ,neglijand activitatea din scoli si gradinite?
un parinte, acum 3807 zile, 1 ora, 51 minute, 7 secunde
Am dori sa stim ce logoped are in arondare Gradinita Nr.3 Focsani? Pana in prezent nu s-a prezentat nimeni! Anul trecut a fost d-na Rubin Mariana dar a iesit la pensie!
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.