Ce găsesc consilierii şcolari în şcolile din judeţ:Elevi depresivi, bolnavi, abuzaţi şi cu deviaţii comportamentale
Documentul a fost elaborat, iar în perioada următoare acesta va fi înaintat şcolilor, urmand ca în prima şedinţă cu directorii pe care o va organiza Inspectoratul Şcolar Judeţean, prevederile acestui document să fie discutate. “Prin acest parteneriat ne dorim promovarea activităţii instituţiei noastre, iar şcoala ne asigură un spaţiu în care noi să ne desfăşurăm activitatea. Ne dorim, de asemenea, ca şcolile să se implice în proiectele noastre”, ne-a declarat directorul CJRAE, Liliana Jeny Mihai. Reprezentanţii acestei instituţii speră ca prin acest document conducerile unităţilor de învăţămant să devină mai cooperante şi să pună, în primul rand, la dispoziţia profesorilor consilieri şcolari spaţii pentru ca aceştia să poată acorda consilierea de care elevii au, se pare, tot mai multă nevoie. În prezent, în judeţ sunt 25 de profesori consilieri şcolari, cărora le sunt arondaţi 30.231 de elevi şi preşcolari. Potrivit unei situaţii statistice a CJRAE, pe categorii de învăţămant aceştia sunt: preşcolari – 2.855, elevi în ciclul primar – 8.348, elevi în ciclul gimnaziu – 7.390, iar liceeni – 11.638. Alţi 20.000 de elevi din mediul rural nu beneficiază de serviciile consilierilor şcolari, decat în situaţii extreme, la solicitarea cadrelor didactice. Consilierii şcolari au acordat, în anul şcolar trecut, consiliere unui număr de aproape 20 de mii de elevi. Cei mai mulţi elevi cu astfel de nevoi sunt în randul liceenilor şi elevilor de gimnaziu, mai multe de 13.000 dintre aceştia fiind consiliaţi în anul trecut şcolar.
Abuzuri emoţionale şi problemele de comportament
Consilierea oferită şcolarilor a fost mai mult de grup, dar mulţi elevi au trecut pragul cosilierilor pentru situaţii diverse şi grave în acealaşi timp. “Unii vin pentru informare, cum ar fi cele de sănătate, cu probleme de comunicare, cu eşec şcolar, probleme de comportament, tulburări emoţionale, sunt anxioşi, depresivi, sau sunt unele situaţii de criză, cum ar fi divorţul părinţilor. Am avut, de semenea, situaţii de elevi abuzaţi emoţional, adică au fost ameninţaţi, şantajaţi, li s-a vorbit urat, sau unii sunt abuzaţi fizic de către părinţi care îi muncesc foarte mult. Pe mulţi dintre ei noi îi vedem şi încercăm să discutăm cu ei, să le facilităm o comunicare uşoară cu profesorii. Rolul nostru este de a preveni unele situaţii, iar în ceea ce facem suntem limitaţi. De aceea există o colaborare cu Serviciul de Probaţiune pentru cazurile care nu mai ţin de noi şi sunt foarte grave”, ne-a declarat consilierul şcolar Laura Bicoiu, din cadrul Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională. Pentru ca părinţii să fie mai deschişi şi pentru ca aceştia să înţeleagă rolul real al consilierilor şcolari, aceştia din urmă au mers la începutul anului şcolar la şedinţele cu părinţii îndeosebi la liceele tehnice, unde şi numărul elevilor cu probleme de comportament este mai crescut. “Dacă părinţii înţeleg statutul nostru, este mult mai bine. Noi nu facem terapii, nu punem diagnostic, ci facem numai consiliere. Părinţii care au înţeles rolul nostru au început să fie mult mai deschişi faţă de ceea ce înseamnă de fapt consilierea şcolară”, ne-a mai declarat Laura Bicoiu, consilier şcolar cu expertiză în domeniu. (Mihaela VLĂDESCU)