Educație

Disciplinele şcolii primare din Focşaniul anilor ’30 - cetirea, cantul, exerciţiile de intuiţiune

Sorin Tudose
4 oct 2013 3427 vizualizări
“nu este permis şcolarilor a vizita nici chiar cu părinţii lor localurile de distracţiuni primejdioase din punctul de vedere al educaţiunii şi al varstei lor fragede”, era una din prevederile regulamentului şcolar interbelic

De cele mai multe ori carnetul şcolar oglindeşte modul în care un elev se raportează la şcoală, dacă acesta învaţă bine, dacă frecventează cursurile sau dimpotrivă. Totuşi, o dată cu trecerea anilor acesta poate ajunge un barometru al unor timpuri de mult apuse. Aşa este şi în cazul carnetului pe care vi-l prezentăm azi şi care, în Focşaniul anilor 1935-1936, se numea “Livret personal”. Notele Lizetei S., elevă în clasa a II-a, sunt mai puţin importante, ceea ce contează fiind disciplinele studiate, respectiv datoriile şcolarilor extrase din regulament. Prima datorie a elevilor consta, în anul 1935, în “a veni regulat la şcoală cu un sfert de oră înainte de începerea lecţiunilor, curaţi, cu veşmintele în ordine, cu lecţiunile învăţate, cu lucrările înscris făcute, cu cărţile şi toate cele necesare lecţiunilor”. Următorele două reguli prevedeau ca elevii să se poarte cu respect faţă de fiecare dintre institutorii şcolii, respectiv păstrarea liniştii perfecte şi atenţie maximă la ore. Prevederea numărul 4 vorbea despre un lucru despre care nu credem să mai fie specificat pe undeva în zilele noastre. Şcolarii trebuie “a avea o conduită frăţească faţă de camarazii lor”. O altă obligaţie a elevilor focşăneni în perioada interbelică era aceea de a avea o… purtare înţeleaptă, vrednică de iubirea părinţilor şi stima tuturor oamenilor în general. Spre deosebire de zilele noastre, cand elevii mai mari îşi vand cărţile elevilor mai mici, în deceniul 3 al secolului trecut acest lucru era interzis cu desăvarşire. În regulament mai era stipulat şi interzicerea jocurilor de noroc. “Nu este permis şcolarilor a vizita nici chiar cu părinţii lor localurile de distracţiuni primejdioase din punctul de vedere al educaţiunii şi al varstei lor fragede”.
 

Exerciţii de memorie, intuiţiune şi corporale

Carnetul şcolar era denumit livret personal în perioada interbelică

 

Elevii de clasa a doua din acea vreme învăţau nu mai puţin de 15 materii. Scrierea şi exerciţiile gramaticale, cetirea, exerciţiile de memorie şi reproducere, exerciţiile de intuiţiune, exerciţiile de compunere erau disciplinele la care Lizeta avea medii de 8 şi 9. În acei ani se mai învăţa matematică, religie, istorie, geografie, ştiinţe fizico-naturale, caligrafie. Ultimele patru materii erau “desemnul”, cantul, exerciţiile corporale şi lucrul manual. O pagină din livretul personal era dedicată însemnărilor cadrelor didactice cu privire la purtare, curăţenie corporală, curăţenia caietelor şi a cărţilor, frecvenţa participării la ore. Un paragraf menţionat pe ultimele pagini ale livretului aminteşte despre contribuţiile benevole ale cetăţenilor din circumscripţia şcolară ale părinţilor elevilor, ale foştilor elevi. Adică un fel de fond al şcolii doar că ceva mai transparent decat cel din zilele noastre. (S. TUDOSE)


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.