Legea Educatiei Nationale aprobata in 2011 prevede introducerea a trei noi evaluari: la finalul claselor a II-a (scris-citit si matematica), a IV-a (evaluare prin esantionare la limba romana/ limba materna - intelegerea textului scris si matematica) si a VI-a (doua probe transdisciplinare: limba romana si limba moderna I, matematica si stiinte). Pana in prezent, aceste evaluari s-au facut in sistem pilot, pe un esantion de scoli. Ministerul Educatiei Nationale a anuntat ca incepand cu anul scolar 2013-2014, evaluarile de la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a vor avea loc la nivel national, cu subiecte unice.
Ministrul Remus Pricopie a declarat in aprilie ca notele primite de elevi la aceste evaluari nu vor fi trecute in catalog, decat "daca se doreste bonificarea elevului, adica elevul care a avut un rezultat foarte bun sa primeasca o nota maxima in catalog" (Sursa).
Fostul ministru al Educatiei Daniel Funeriu scrie pe blogul sau ca "este grav ca nici pana acum parintii nu au fost informati despre aceste evaluari. Stiu ca niciun partid nu are experti in educatie de nivelul celor de la Fundatia Miscarea Populara (cateva ONG-uri au!). De aceea, dragi deputati si senatori, nu ezitati sa faceti un bine copiilor din colegiul dumneavoastra si distribuiti aceste pliante! Atentie dr. Victor Viorel Ponta: materialul este protejat prin copyright!"
"Conform recomandarilor comisiei Miclea am introdus in Legea educatiei o serie de evaluari ale copiilor. Ele se vor aplica in acest an scolar", precizeaza Daniel Funeriu, membru-fondator al Fundatiei Miscarea Populara.
Obiectivul acestor evaluari:
- evaluare la finalul clasei a II-a: are rolul de a identifica si corecta eventualele deficiente pana la finalul clasei a IV-a (sfarsitul ciclului primar);
- evaluare la finalul clasei a IV-a: pentru a avea un diagnostic al sistemului de invatamant primar;
- evaluare la finalul clasei a VI-a: cu rol de preorientare, astfel incat in ultimii ani de gimnaziu elevii sa poata sa se orienteze mai bine catre filiera potrivita: invatamant profesional, liceu tehnologic sau liceu teoretic.
Evaluarea de la clasa a II-a - Brosura pentru parinti
Toti copiii de clasa a II-a din Romania vor parcurge aceasta evaluare. Aceasta evaluare NU este un examen si NU este un concurs.
Scopul evaluarii este dublu:
- sa stie, atat parintii, cat si invatatoarea, in ce masura copilul si-a insusit elementele de baza specifice varstei: scris, citit, socotit;
- sa se poata corecta eventualele dificultati ale copilului pe parcursul celor doi ani care mai raman la dispozitia invatatoarei (clasa a III-a si a IV-a).
Disciplinele la care va fi evaluat copilul: Scris/citit si socotit
Subiectele sunt elaborate de catre experti din cadrul ministerului. "Evaluarea se va insera firesc in programul copiilor si este constructiv ca parintii sa nu induca teama copilului pe aceasta tema. Milioane de copii din Uniunea Europeana dau acest tip de testari de multi ani", se arata in brosura realizata de Fundatia Miscarea Populara.
Este Exclus sa se realizeze ierarhii in functie de rezultatele copiilor, iar reorganizarea claselor este de asemenea exclusa, se arata in brosura. "Segregarea copiilor in functie de aceste rezultate ar fi o abatere extrem de grava din partea invatatoarei si a directorului si ar trebui sanctionata exemplar. Cadrele didactice din Romania au fost instruite in acest sens".
Evaluarea de la clasa a IV-a - Brosura pentru parinti
"Nu toti copiii vor fi evaluati. Vor fi evaluati elevii din scoli desemnate de catre minister intr-un esantion national reprezentativ", se arata in brosura. Scopul acestei evaluari: sa avem o imagine clara asupra modului in care copiii care au finalizat ciclul primar au dobandit cunostintele si competentele necesare inceperii cu succes a gimnaziului. "Astfel, ministerul va avea o imagine clara asupra modului in care anumite politici specifice dau rezultate sau nu".
Disciplinele la care va fi evaluat copilul: Matematica si limba romana. Subiectele sunt concepute de catre experti la nivelul ministerului.
"Aceasta evaluare nu influenteaza in niciun fel parcursul elevului. Obiectivul acestei evaluari este realizarea unei diagnoze a sistemului de invatamant primar", informeaza expertii Fundatiei Miscarea Populara, care precizeaza ca "este exclus" sa fie realizate ierarhii in functie de rezultate sau reorganizari ale claselor. Datele nu vor fi publice.
Evaluarea de la clasa a VI-a - Brosura pentru parinti