Educație

10 întrebări şi răspunsuri despre NOILE EXAMENE pe care Ministerul Educaţiei le introduce începând din anul şcolar 2013/2014

Ziarul de Vrancea
21 aug 2013 2354 vizualizări
Evaluările după model internaţional, cu testări obligatorii ale elevilor de clasa a II-a, a IV-a şi a VI-a, intră în şcoala românească începând cu anul şcolar 2013/2014. Anunţul a fost făcut, marţi, de către ministrul Educaţiei, Remus Pricopie.

 

În mod normal, aceste evaluări din doi în doi ani trebuiau să intre în vigoare începând cu anul 2011/2012, aşa cum prevede Legea Educaţiei Naţionale. Oficialii de la Educaţie au ales, însă, să organizeze evaluări pilot în ultimii doi ani.

Testări pilot în ultimii doi ani

Anul acesta, evalările pilot au avut loc în luna mai, în  86 de şcoli pentru clasa a II-a, 136 pentru clasa a IV-a şi 86 de şcoli pentru clasa a VI-a. Elevii care au participat la aceste testări nu au primit note, rezultatele trecându-se într-un „portofoliu” al elevului în care este trecută situaţia şcolară.

Rezultatele de la aceste evaluări pilot nu au fost încă făcute publice, oficialii de la Ministerul Educaţiei explicând că se vor anunţa în luna septembrie.

Pentru examenele care se vor da obligatoriu în anul şcolar următor nu s-au publicat încă metodologiile de organizare, dar învăţătorii şi profesorii afirmă că ştiu la ce să se aştepte. Anul acesta, evaluarea a avut loc în sala de clasă în care au învăţat elevii. 

La clasa a II-a, elevii au primit  exerciţii simple care le evaluau cunoştinţele de citire şi scriere, dar şi capacitatea lor de a face socoteli.  Rezultatele obţinute la clasa a II-a nu au fost puse  în catalog. Sunt folosite, însă, la nivelul şcolii de către învăţători pentru realizarea unui plan individual de învăţare pentru copii, în funcţie de ceea ce ştie copilul. Părinţii sunt şi ei informaţi cu privire la stadiul de pregătire al copilului.

Evaluarea de la finalul clasei a IV-a a inclus disciplinele limba română, limba maternă - pentru elevii care studiază în limbile minorităţilor naţionale şi matematică. Nici la finalul ciclului primar elevii nu au primit note, ci un calificativ. 

Testare transdisciplinară la clasa a VI-a

La clasa a VI-a, evaluarea cuprinde testele transdisciplinare din limbă şi comunicare, respectiv matematică şi ştiinţe.

Gabriela Noveanu, expert în educaţie şi coordonatoare a programelor TIMSS şi PILRS în România, în care se evaluează capacitatea elevilor de a citi şi socoti, spune că testărea de la vârste fragede este importantă pentru mobilizarea procesului şcolar.

”Aceste evaluări de la vârste mici se fac în sisteme de educaţie din toată lumea şi au un scop reglator. Pregătirea, atât a copiilor, cât şi a profesorilor, va fi focalizată pe examene. Aceste teste îi ajută de fapt pe profesori să apropie evaluarea de predare, şi nu invers, aşa cum se întâmpla până acum”, a spus pentru gândul Gabriela Noveanu.

Expertul susţine că pentru clasa a II-a avantajul unui test de citire este că îl determină pe învăţător să vadă nivelul de înţelegere al unui text. „La clasa a IV-a se dă un text de o mărime considerabilă la citire, iar la matematică primesc itemi din matematică şi ştiinţe”, mai adaugă expertul.

La clasa a VI-a testele vor fi inovatoare în materie de evaluare, pentru că vor fi transdisciplinare: limbă şi comunicare, matematică şi ştiinţe. Proba de limbă şi comunicare va cuprinde limba română şi limba modernă I, iar pentru elevii din clasele cu predare în limbile minorităţilor naţionale şi limba maternă.

Pentru clasa a IV-a, rezultatele evaluărilor sunt utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de învăţare ale elevilor şi pentru preorientarea şcolară către un anumit tip de liceu.

De asemenea,  rezultatele evaluării şi planurile individualizate de învăţare se comunică părinţilor elevilor şi sunt trecute în portofoliul educaţional al elevului.

Evaluările, binevenite şi pentru dascăli, nu numai pentru elevi

Profesorii spun că evaluarea ar trebui să şi-o facă fiecare şcoală în parte. „Dacă îi evaluăm pe cei de la clasa a IV-a la modul cel mai serios, atunci vom avea rezultate mai bune la clasa a VIII-a. Evaluarea de la clasa a IV-a e foarte importantă pentru că este vârsta la care copilul are maximă capacitate de absorbţie”, spune profesorul  Radu Gologan, coordonatorul lotului olimpic de matematică.

Învăţătorii spun că evaluările sunt binevenite şi pentru ei, nu numai pentru elevi. „Sunt făcute cu scopul de a identifica problemele învăţării. Îi pot ajuta şi pe învăţători să vadă ce metode ar trebui să folosească. Dar rezultatele trebuie analizate foarte bine şi apoi trebuie să tragem nişte concluzii şi despre profesori”, a spus Viorel Dolha, preşedintele Asociaţiei Învăţătorilor din România. „Însă dacă nu se folosesc învăţătorii de aceste evaluări, atunci se fac degeaba”, a spus învăţătăorul.

Reprezentanţii părinţilor spun că orice evaluare este bună dacă este făcută corect. ”Pe de altă parte şi copiii se obişnuiesc cu evaluările. Însă, noi am ridicat o problemă privind luarea în considerare a notelor de la clasa a II-a şi a VI-a, clase intermediare. Nu ştim dacă e bine să punem aceste note în catalog. Pe de altă parte, dacă nu luăm în considerare notele, atunci copiii nu le mai dau importanţă”, a spus Mihaela Gună, preşedinta Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi.

Remus Pricopie: Până la clasa a VIII-a nu avem nicio evaluare de sistem

Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a anunţat, marţi, la Eforie, că începând din anul şcolar 2013/2014 vor exista evaluări naţionale şi la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a. Remus Procopie a spus că este necesară o astfel de măsură în condiţiile în care până la clasa a VIII-a nu există nicio evaluare.

„Este vorba de sistemul de evaluare periodică, evaluarea la clasa a II-a, la clasa a IV-a şi la clasa a VI-a. Este o idee veche, nu am venit eu cu ea la Ministerul Educaţiei, este o idee pe care instituţiile specializate în ştiinţele educaţiei din ţară şi din străinătate o studiază de ani de zile, iar principalul motiv pentru care trebuie să introducem această evaluare este acela că noi, în sistemul nostru de educaţie, până la clasa a VIII-a nu avem nicio evaluare de sistem”, a precizat Pricopie.

Ministrul Educaţiei a spus că prin introducerea evaluărilor naţionale şi la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a se poate urmări mai bine cum evoluează fiecare elev, dar şi dacă şi unde sunt probleme la nivel de şcoală, de clasă sau de elev.

"Acest sistem va deveni standard începând cu anul şcolar 2013/2014. Prin urmare, după câţiva ani de grădiniţă, după clasa pregătitoare, după clasa I, ajungem în clasa a II-a şi putem să vedem care este nivelul elevilor, iar informaţiile respective le putem folosi pentru a vedea unde avem vulnerabilităţi, unde sunt probleme, la nivel de şcoli, la nivel clase, chiar la nivel de elev în raport cu ceilalţi elevi", a explicat Remus Pricopie.

Q/A

1. Subiectele la testarile pentru clasa a II-a, a IV-a şi a VI-a sunt unice pe ţară?

DA, ele sunt formulate de Ministerul Educaţiei şi trimise tuturor şcolilor din ţară.

2. Elevii primesc note sau calificative?

- la clasa a II-a - elevii primesc un calificativ care reflectă competenţele de bază la citit şi scris

- la clasa a IV-a -  elevii primesc un calificativ care reflectă competenţele de bază la citit şi scris; elevii care studiază în limbile minorităţilor naţionale vor avea un examen suplimentar la limba maternă.

- la clasa a VI-a - elevii primesc note care nu se pun în catalog; ele reflectă cât de bine se descurcă elevul la discipline transdisciplinare la limbă şi comunicare/matematică-ştiinte.

3. Rezultatele se pun în catalog?

NU, toate rezultatele de la clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a se pun in portofoliul elevului cu care iese din şcoală.

4. Rezultatele la testări se iau în considerare la media finală de absolvire a şcolii?

NU

5. Rezultatele sunt disponibile online pentru părinţi?

NU, dar părinţii vor fi invitaţi la şcoală pentru analizarea rezultatelor obţinute de copiii lor.

6. Unde se ţin examenele?

Testările se ţin la şcoală, în clasa unde învaţă elevul.

7. Cât durează testarea?

 Testarea durează 50 de minute.

8. Cine supraveghează?

Testarea are loc sub supravegherea învăţătorului/profesorului de la clasă. Nu vor fi camere video.

9. Cum se face corectarea?

 Corectarea se face dupa grile standard.

10. Examenul de evaluare naţională de la sfârşitul clasei a VIII-a rămâne în vigoare?

Testările nou introduse nu schimbă cu nimic examenul de evaluare naţională de la terminarea şcolii. Ele vin ca o formă de a sprijini elevul şi de a-l pregăti în vederea examenului foarte important din clasa a VIII-a.


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.