Patru candidaţi au promovat Definitivatul după contestaţii
Rezolvarea contestaţiilor la examenul de Definitivat în învăţămant a fost surprinzătoare pentru mulţi candidaţi. În timp ce la unele discipline evaluatorii le-au dat în plus candidaţilor chiar mai mult de un punct, la religie, de exemplu, profesorii care au recorectat lucrările au fost zgarciţi cu fiecare sutime. Profesorul Nicolae Gheba mai avea nevoie de 5 sutimi pentru a promova, însă evaluatorii au considerat ca nota iniţială - 7,95, să rămană neschimbată şi după contestaţii. În schimb, la limba franceză comisia de evaluare a dat în plus unei lucrări mai bine de 1,20 puncte, insuficient totuşi pentru ca autoarea acesteia să promoveze. Este cazul profesoarei Diana Maria Panaite care obţinuse iniţial 6,10, iar după reevaluare 7,35. La engleză o profesoară a avut surpriza să constate că nota finală a acestui examen este 4,94, deşi iniţial obţinuse 6,12. Doi candidaţi cu note de 3 au contestat modul în care au fost evaluate lucrările în prima fază, fără sorţi de izbandă, în timp ce alţi patru au fost norocoşi. Aceştia sunt: profesoara de biologie Alina Gagu care a constat nota de 7,10 şi a obţinut 8,15; profesoara de geografie Ana Maria Ciobotaru –nota sa a crescut de la 7,10 la 8; profesorul de matematică Gheorghiţă Florea – de la 7,35 la 8 şi profesoara de comerţ Doina Stratton Andrieş a cărei notă a crescut de la 7,50 la 8,40. După reevaluarea celor 27 de lucrări pentru care s-au depus contestaţii, 16 dintre acestea au fost admise, iar 11 au fost respinse. Dintre cele 16 contestaţii admise, 7 lucrări au obţinut o notă mai mare şi 9 – o notă mai mică decât cea iniţială. Din statisticile finale, rezultă că, în Vrancea, 44 de candidaţi au obţinut note peste 8, dobândind astfel dreptul de practică în învăţământul preuniversitar. Promovabilitatea la nivelul judeţului Vrancea a crescut de la 48,78% la 53,65%. Promovabilitatea este în realitate mult mai mică, dacă avem în vedere că alţi 34 de candidaţi au părăsit sala de examen după ce au văzut subiectele.
Pentru aşa salarii în învăţământ, aşa rezultate
Federația Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI) consideră că rezultatele la examenul de definitivat sunt cele previzibile având în vedere politica pe care au dus-o guvernele în ultimii 20 de ani. Principala cauză a acestor rezultate, spun sindicaliştii, o reprezintă lipsa atractivităţii acestui domeniu pentru tinerii bine pregătiţi. „Salariile foarte mici din acest domeniu au făcut ca, an de an, numărul tinerilor cu vocaţie pentru meseria de dascăl, care să se îndrepte către învăţământ, să scadă şi astfel au pătruns în sistem oameni care nu au nicio tangenţă cu această nobilă profesie, pentru aceştia domeniul fiind o simplă soluţie de moment pentru un câştig mizer”, se arată într-un comunicat al FSLI. Sindicaliştii critică şi modalitatea de a pregăti viitorii profesori, facultăţile de profil nepunand accent pe materiile fundamentale de care au nevoie viitoarele cadre didactice, cu referire la metodica predării disciplinelor fundamentale. „Majoritatea au eliminat practica pedagogică, iar acolo unde încă există este făcută formal. Precizăm faptul că în subiectele de la examenul de defintivat o pondere importantă o ocupă cel de metodică, astfel rezultatele slabe sunt o consecinţă a faptului că cei care au susținut examenul trebuie să rezolve subiecte pe care nu le-au studiat în facultate aproape deloc”, se mai arată în comunicatul FSLI. Sindicaliştii cer încă o dată guvernanţilor să adopte o lege a salarizarii personalului din educaţie, astfel încat salariile să devină motivante, ca singură soluţie pentru a avea profesori bine pregătiţi. (M. VLĂDESCU)
Fisiere atasate