Educație

EVALUAREA NAŢIONALĂ `2013, a absolvenţilor clasei a VIII-a

Ziarul de Vrancea
24 iun 2013 7396 vizualizări
SUBIECTELE la proba de limba română

 

Găsirea unor antonime, rolul virgulei într-un fragment de text, două compuneri şi construirea unei fraze cu subordonată predicativă se numără printre cerinţele subiectelor probei de limba română din cadrul examenului de evaluare naţională.

EVALUAREA NAŢIONALĂ: SUBIECTELE la proba de limba română (Imagine: Liviu Chirica/Mediafax Foto)

La subiectul 1, elevii au primit un fragment din Alexandru Vlahuţă - "Din durerile lumii", pornind de la care au avut de îndeplinit mai multe cerinţe.

Prima dintre acestea a constat în găsirea de antonime pentru cuvintele "sărac", "mari" şi "bucurie". Apoi, elevii au trebuit să explice rolul virgulei în secvenţa de text "cu inima plină de dor, de bucurie şi de nerăbdare".

Cerinţa a treia a constatat în transcrierea din text a două cuvinte sau grupuri de cuvinte care se referă la timpul în care se petrece acţiunea.

La a patra cerinţă, elevii au avut de menţionat două trăsături ale genului epic prezente în text, iar apoi au trebuit să prezinte în trei-cinci rânduri semnificaţia unei secvenţe din text.

Tot la subiectul 1, elevilor li s-a cerut să redacteze o compunere de 15-25 de rânduri în care să evidenţieze trăsăturile unui personaj din fragmentul dat.

La al doilea subiect, cerinţele au avut ca punct de plecare un text de 12 rânduri de pe site-ul www.eucitesc.ro.

Cerinţele au presupus, printre altele, formularea unor enunţuri legate de acest text, menţionarea valorii morfologice a unor cuvinte şi a funcţiei sintactice a altora şi construirea unei fraze alcătuite din două propoziţi dintre care una să fie o predicativă introdusă prin adverbul relativ "cum".

Subiectul 2 a avut şi o cerinţă constând în redactarea unei compuneri de 10-15 rânduri în care să se prezinte o întâmplare reală sau imaginară petrecută în timpul unui concurs.

Peste 190.000 de elevi de clasa a VIII-a susţin marţi, sub supraveghere video, proba de limba română din cadrul evaluării naţionale - examen ale cărui note vor conta la admitere în liceu.

Subiectele de la evaluarea naţională sunt elaborate de către Centrul Naţional pentru Evaluare şi Examinare (CNEE).

Proba de limba română, care este scrisă, a început la ora 9.00, după extragerea plicului cu varianta de subiecte, şi are durata de două ore.

Sălile în care se susţine examenul au fost, în prealabil, adaptate astfel încât elevii să fie aşezaţi câte unul în bancă, în ordine alfabetică. Pe uşa fiecărei săli a fost afişată lista nominală cu elevii, dar şi avertismentul prin care se anunţă că este strict interzis accesul cu materiale ajutătoare, mijloace electronice de calcul sau de comunicare.

Evaluarea lucrărilor este făcută de către doi profesori din unitatea respectivă de învăţământ, de regulă unitate şcolară cu personalitate juridică. În cazul în care nu există câte doi profesori la disciplinele la care se susţine evaluarea naţională, va fi solicitat un cadru didactic din cea mai apropiată unitate de învăţământ. Evaluarea lucrărilor se face cu respectarea strictă a baremului unic de evaluare şi de notare, pe baza unui punctaj pe scara 1-100, acordându-se 90 de puncte pentru răspunsurile corecte şi complete şi 10 puncte din oficiu. După evaluare, fiecare profesor stabileşte nota prin împărţirea la 10 a punctajului obţinut de elev, fără rotunjire şi o trece pe lucrare. În cazul în care diferenţa dintre notele celor doi evaluatori este de cel mult un punct, se calculează şi se trece pe lucrare nota finală, calculată ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor acordate de cei doi profesori evaluatori.

Anul trecut, proba de limba română din cadrul evaluării a generat un veritabil scandal public din cauza unui subiect la care elevii au trebuit să spună felul propoziţiei subordonate (atributivă, predicatică sau subiectivă) din fraza "Ceea ce mă jenează este dificultatea răsfoirii". Această cerinţă a împărţit elevii şi părinţii în două tabere, unii susţinând că răspunsul corect este propoziţie subiectivă, iar ceilalţi, predicativă.

Examenul de evaluare naţională la clasa a VIII-a va continua miercuri, 26 iunie, cu proba la limba şi literatura maternă, şi joi, 27 iunie, cu proba de matematică. Afişarea rezultatelor este programată sâmbătă, 29 iunie (până la ora 16.00). În aceeaşi zi, în intervalul 16.00 - 20.00, pot fi depuse contestaţiile, care vor fi soluţionate în zilele de 30 iunie, 1 şi 2 iulie. Rezultatele finale, după contestaţii, vor fi afişate în 3 iulie.

Media de admitere în liceu va fi calculată ca medie artimetică dintre media notelor de la evaluare şi media generală a anilor de gimnaziu.

www.mediafax.ro

 



Evaluarea Nationala 2013 Subiectele la examenul de Limba si literatura romana

 

 

Subiecte Limba romana

Foto: Hotnews

  Subiectele de la examenul scris de Limba si literatura romana, din cadrul Evaluarii Nationale 2013, contin doua mari cerinte, cu mai multe sub-puncte. La examenul de astazi a fost extrasa varianta de subiecte numarul 10. Prima cerinta porneste de la un fragment din "Din durerile lumii" de Alexandru Vlahuta, la a doua cerinta absolventii au de raspuns mai multor intrebari pe baza unui text de pe www.eucitesc.ro, iar la ultimul subiect elevii au de redactat o compunere de 10 - 15 randuri in care sa prezinte "o intamplare, reala sau imaginara, petrecuta in timpul unui concurs".

Amintim ca astazi, 25 iunie, absolventii de clasa a VIII-a sustin primul examen din cadrul Evaluarii Nationale: proba de Limba si literatura romana. Examenul a inceput la ora 9:00, cand s-au deschis plicurile sigilate care contin varianta de subiecte multiplicata, in fiecare sala in care se sustine proba, si dureaza 2 ore. Acesta este al doilea an in care elevii sunt supravegheati cu camere video.

Subiectele de marti, 25 iunie, de la examenul de Limba si literatura romana - Evaluarea Nationala 2013





"Limba si literatura romana
Varianta 10

* Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu.
* Timpul de lucru efectiv este de 2 ore.

SUBIECTUL I     (42 de puncte)
Citeste, cu atentie, textul:

Fusese scolar bun. Clasele primare le invatase la Domnu Ghervescu, in sat la el. D. Ghervescu l-a vazut asa cuminte si cu dragoste de carte si i s-a facut oaresicum mila. El avea un frate, popa la Bucuresti - i-a scris un ravas lung, in care-i spunea c-a descoperit un talent grozav intr-un baiat de acolo din sat si, cum baiatul e sarac si ar vrea sa invete mai departe, ar fi bine […] sa-l ia pe langa dansul si sa-l dea acolo la gimnaziu. Mai tarziu - cine stie ce va putea iesi din aceasta binefacere…
Frate-sau i-a raspuns si el, printr-o scrisoare lunga, ca-l primeste bucuros […].
Asa ca lucrurile s-au pus iute la cale. Biata Ilinca Vaduva i-a pregatit baiatului in pripa ce-a putut, a mai imprumutat cate o bucatica de panza de prin sat, de i-a facut si ea ce s-a priceput, ca o mama - si pe la parguitul strugurilor s-a despartit, cu lacramile pe obraz, de singura odrasla a casei si singura ei mangaiere.
- Radule, mama, vezi de nu ne uita, sa ne mai scrii de pe acolo…
Si s-a deprins Radu cu toate, pentru ca era baiat bun, supus si rabdator. Cateva zile, la inceput, il cam zapacise orasul acesta mare, in care el venise pentru intaia oara. Podoabele pravaliilor cu geamuri cat usa, zgomotul trasurilor, invalmaseala lumii, casele mari cu cate patru randuri ii atatau curiozitatea lui de copil neobisnuit cu astfel de lucruri, il opreau in loc cateodata, iar feluritele impresii ii navaleau in cap valvartej si-i tarau gandurile si mirarea ca intr-un suvoi naprasnic. […]
Vara, la vacanta cea mare, indata dupa impartirea premiilor, isi strangea lucrusoarele, saruta frumos mana parintelui si mamei preotese, isi lua legatura la subtioara si pleca pe jos acasa, cu inima plina de dor, de bucurie si de nerabdare.
Iar mama Ilinca, in toti anii, la ziua aceea, deretica mai frumos prin casa, gatea toate pentru de-ale mancarii […].
Si cat ii ea de trecuta, de slaba si batuta de necazuri, dar fata ii intinereste cand vede pe Radu viind*; […] se repede in cale-i si intr-un suflet e la poarta tarinei*.

(Alexandru Vlahuta, Din durerile lumii)

*viind - venind
*tarina, s.f. - camp cultivat; ogor, aratura

A. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul pentru fiecare dintre cerintele de mai jos:
1. Noteaza cate un antonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: sarac, mari, bucurie.     6 puncte
2. Explica rolul virgulei in secventa cu inima plina de dor, de bucurie si de nerabdare.     6 puncte
3. Transcrie, din text, doua cuvinte/grupuri de cuvinte care se refera la timpul in care se petrece actiunea.     6 puncte
4. Mentioneaza doua trasaturi ale genului epic prezente in textul dat.     6 puncte
5. Prezinta, in 30-50 de cuvinte (3-5 randuri), semnificatia secventei: Biata Ilinca Vaduva i-a pregatit baiatului in pripa ce-a putut, a mai imprumutat cate o bucatica de panza de prin sat, de i-a facut si ea ce s-a priceput, ca o mama - si pe la parguitul strugurilor s-a despartit, cu lacramile pe obraz, de singura odrasla a casei si singura ei mangaiere.     6 puncte

B. Redacteaza o compunere de 150-250 de cuvinte (15-25 de randuri), in care sa evidentiezi trasaturile unui personaj din fragmentul citat.     12 puncte
In compunerea ta, trebuie:
- sa numesti doua mijloace de caracterizare a personajului ales;
- sa ilustrezi doua trasaturi ale personajului cu exemple adecvate, selectate din fragmentul citat;
- sa ai un continut adecvat cerintei;
- sa respecti limitele de spatiu indicate.

 

SUBIECTUL al II-lea     (36 de puncte)
Citeste, cu atentie, textul:

Eucitesc.ro anunta un nou concurs fulger! Propunerea pentru aceasta editie a concursului Cum ar fi daca… ? este sa va imaginati ziua de Craciun asa cum se va petrece ea in viitor, in anul 2200. In cartea lui Charles Dickens, Poveste de Craciun, Ebeneezer Scrooge se intalneste cu trei fantome, dintre care una este cea a Craciunului Ce-Va-Sa-Vina. Aceasta il poarta pe Scrooge pe strazile Londrei si il face partas la conversatiile dintre oamenii care l-au cunoscut in trecut pe personajul nostru. Noi suntem curiosi sa aflam cum va arata Craciunul anului 2200, ce colinde se vor canta, ce cadouri vor fi asezate sub bradul holograma, cum vor sarbatori copiii venirea lui Mos Craciun etc. Imagineaza-ti un scenariu de acest fel, cat mai autentic, scrie-l intr-un text de maximum o pagina si trimite-l pe adresa admin@eucitesc.ro, pana pe data de 23 decembrie.
Vom selecta trei texte finaliste care vor fi publicate pe site pentru a putea fi comentate de voi.
Asa cum v-ati obisnuit deja, premiul consta intr-un tichet in valoare de 500 de lei, cu ajutorul caruia iti vei putea cumpara cartile preferate.

(www.eucitesc.ro)

A. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul pentru fiecare dintre cerintele de mai jos:
1. Formuleaza cate un enunt in care sa precizezi urmatoarele aspecte din textul dat:
- numele concursului anuntat;
- termenul limita de trimitere a textelor pentru concurs.     4 puncte
2. Precizeaza care este valoarea premiului concursului si pentru ce poate fi folosit acesta.     4 puncte
3. Mentioneaza valoarea morfologica a fiecaruia dintre cuvintele subliniate din secventa: Aceasta il poarta pe Scrooge pe strazile Londrei si il face partas la conversatiile dintre oamenii care l-au cunoscut in trecut pe personajul nostru.     4 puncte
4. Precizeaza functia sintactica a cuvintelor subliniate din secventa: Imagineaza-ti un scenariu de acest fel, cat mai autentic, scrie-l intr-un text de maximum o pagina […].     4 puncte
5. Transcrie fiecare propozitie din fraza urmatoare, precizand felul subordonatei: Vom selecta trei texte finaliste care vor fi publicate pe site pentru a putea fi comentate de voi.     4 puncte
6. Construieste o fraza alcatuita din doua propozitii in care sa existe o propozitie subordonata predicativa, introdusa prin adverbul relativ cum.     4 puncte

B. Redacteaza o compunere de 80-150 de cuvinte (10-15 randuri), in care sa prezinti o intamplare, reala sau imaginara, petrecuta in timpul unui concurs.     12 puncte
In compunerea ta, trebuie:
- sa relatezi o intamplare, respectand succesiunea logica a evenimentelor;
- sa precizezi doua elemente ale contextului spatio-temporal;
- sa ai un continut adecvat cerintei;
- sa respecti limitele de spatiu indicate.

Nota! Respectarea, in lucrare, a ordinii cerintelor nu este obligatorie.
Vei primi 12 puncte pentru redactarea intregii lucrari (unitatea compozitiei - 1 p.; coerenta textului - 2 p; registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului - 2 p; ortografia - 3 p; punctuatia - 2 p; asezarea corecta in pagina, lizibilitatea - 2 p.)"

Citeste si:

 

www.hotnews.ro

 

 

 

 

    

BAREM EVALUARE NAŢIONALĂ 2013 ROMÂNĂ.

Cum se punctează subiectele date azi la limba şi literatura română

    

 

BAREM EVALUARE NAŢIONALĂ 2013 ROMÂNĂ. Peste 196.000 de elevi de clasa a VIII-a  participă începând de marţi, 25 iunie, la EVALUAREA NAŢIONALĂ 2013. Gândul vă prezintă în exclusivitate baremul după care vor fi evaluate lucrările elevilor care susţin proba de LIMBA ROMÂNĂ, imediat ce acesta va fi disponibil şi va putea fi publicat.

EDU.RO a publicat la ora 15:00 BAREMUL la ROMÂNĂ la EVALUAREA NAŢIONALĂ 2013.

La subiectul 1, pentru cerinţele de la textul din Alexandru Vlahuţă - "Din durerile lumii", elevii erau punctaţi cu 42 de puncte.

Dacă găseau antonime pentru toate cele trei cuvinte, elevii primeau câte două puncte pentru fiecare antonim în parte. Astfel, sărac-bogat, mari - mici, bucurie - tristeţe.

Explicarea rolului virgulei este punctată  în barem cu 6 puncte.Dacă menţionează două trăsături ale personajului  şi dădeau exemple adecvate atunci elevii primesc 6 puncte.

La cea de-a treia cerinţă, unde au avut de transcris din text a două cuvinte sau grupuri de cuvinte care se referă la timpul în care se petrece acţiunea, elevii primesc 4 puncte.

Tot la subiectul 1, elevilor li s-a cerut să redacteze o compunere de 15-25 de rânduri în care să evidenţieze trăsăturile unui personaj din fragmentul dat. Pentru această compunere, baremul prevede acordarea a câte două puncte pentru numirea oricăror două mijloace de caracterizare a personajului ales, alte patru puncte primeau pentru ilustrarea oricăror două trăsături ale personajului, cu exemple adecvate. Pentru claritarea şi coerenţa idelor, elevii primesc alte două puncte, iar pentru respectarea limitelor de spaţiu 2 puncte.

Pentru cel de-al doilea subiect, pentru prima cerinţă privind formularea corectă a celor două enunţuricerute  elevii primesc 4 puncte. Pentru menţionarea corectă a valorii morfologice- poartă-verb predicativ, îl pronume personal, conversaţiile-substantiv comun, nostru- adjectiv pronominal posesiv- se primesc 4 puncte, câte un punct pentru fiecare parte de vorbire.

Pentru precizarea felului subordonatei din fraza dată la punctul 5 al celui de-al doilea subiect elevii primeau două puncte dacă găseau că propoziţia subordonată e atributivă.

EVALUARE NAŢIONALĂ 2013. Subiectele şi baremul de corectură le aflaţi de pe Gândul

BAREMUL la ROMÂNĂ la EVALUAREA NAŢIONALĂ 2013:

Gândul vă oferă în timp real toate informaţiile despre EVALUARE NAŢIONALĂ 2013 - calendar, subiecte şi REZULTATE EVALUARE NAŢIONALĂ 2013.

Anul acesta examenul se desfăşoară după aceleaşi reguli ca şi în anii trecuţi, iar durata fiecărei probe este de 120 de minute. Subiectele de la EVALUARE NAŢIONALĂ 2013 sunt elaborate în cadrul Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare.

Baremul afişat pe EDU.ro de Ministerul Educaţiei arată că cele două subiecte pe care le vor primi elevii de clasa a VIII-a la proba scrisă de limba română vor fi notate cu 42, respectiv 36 de puncte.  Pentru redactare elevii vor primii 12 puncte, iar din oficiu li vor da un 10 puncte

Regulile concursului  arată că se punctează oricare alte formulări sau modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor.

De asemenea, evaluatorii nu vor avea punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem şi nu se acordă nici fracţiuni de punct. Elevii vor primi 10 puncte din oficiu.

Nota finală primită de elevi  se calculează prin împărţirea la 10 a punctajului total acordat pentru lucrare.

Calendar EVALUARE NAŢIONALĂ 2013 pentru absolvenţii de clasa a VIII-a:

14 iunie    Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a

17-19 iunie        Înscrierea la Evaluarea Naţională

25 iunie             Limba şi literatura româna - proba scrisă

26 iunie             Limba şi literatura maternă - proba scrisa

27 iunie             Matematica - proba scrisa

29 iunie    Afişarea rezultatelor (pâna la ora 16)

29 iunie    Depunerea contestaţiilor (orele 16 - 20)

30 iunie - 2 iulie   Rezolvarea contestaţiilor

3 iulie       Afişarea rezultatelor finale după contestaţii

Aici va fi publicat în timp util varianta corectă de barem evaluare naţională din 2013 română.

 

www.gandul.info


În lipsa unui acord scris din partea Ziarului de Vrancea, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi inseraţi vizibil link-ul articolului: #insertcurrentlinkhere

Ziarul de Vrancea  nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor din comentariile de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.
Ziarul de Vrancea doreste ca acest site sa fie un spatiu al discutiilor civilizate, al comentariilor de bun simt. Din acest motiv, cei care posteaza comentarii la articole trebuie sa respecte urmatoarele reguli:
1. Sa se refere doar la articolul la care posteaza comentarii.
2. Sa foloseasca un limbaj civilizat, fara injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, daca acestea nu au legatura cu textul.
4. Username-ul sa nu fie nume de personalitati ale vietii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greseli, incoerenta, lipsa de documentare etc.
Nerespectarea regulilor mentionate mai sus va duce la stergerea comentariilor, fara avertisment si fara explicatii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinta interdictia accesului la aceasta facilitate a site-ului.