Elevii vranceni chiulesc pe capete, chiar şi cei de generală
Peste un milion de absenţe au fost înregistrate în şcolile vrancene în acest an şcolar. Potrivit statisticilor Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ), numai în primul semestru s-au înregistrat mai bine de jumătate de milion de absenţe, restul în semestrul care se încheie în curand. Luna în care elevii au chiulit cel mai mult este octombrie, cand au fost nu mai puţin de 228.137 absenţe, din care numai 59.809 motivate. În semestrul acesta, în martie, au fost contorizate în randul elevilor vranceni 197.152 absenţe, dintre care motivate 59.930. O lună mai tarziu, în aprilie 2013, numărul absenţelor a scăzut, fiind de 137.937, dintre care 34.185 motivate. Cei mai mari chiulangii răman liceenii – 99.467 absenţe în luna martie şi 66.697 în luna aprilie 2013, dintre care motivate doar o treime. Dacă statistica din primul semestru arată faptul că cei mai mari chiulangii sunt elevii claselor a X-a şi a XII-a, în acest semestru cel mai mult au chiulit elevii de-a IX-a şi a X-a. Şi la gimnaziu se lipseşte fără motivaţie, în martie 2013 fiind înregistrate 66.010 absenţe, dintre care numai 14.867 motivate, iar în aprilie au fost 46.345 absenţe dintre care numai 8.446 motivate. Şi la clasele primare doar 10% dintre absenţele înregistrate sunt motivate. Ca o medie anuală, avand în vedere că în Vrancea sunt 44.000 de elevi, ar însemna că fiecare elev a chiulit de 23 de ori în acest an şcolar. Regulamentul şcolar prevede ca la fiecare 10 absenţe să se scadă un punct la purtare, iar la nota 6 se declară repetenţia elevului. Nu toate şcolile aplică cu stricteţe acest regulament, şcolile riscand să se umple de repetenţi. Ca o comparaţie, în anul şcolar 2011 – 2012 elevii vranceni au absentat de 1.400.000 de ori, dintre care de 892.000 nemotivat.
Postarea absenţelor pe site, măsură anti-chiulit?
Printre măsurile anti-chiulit se ia în discuţie tot mai mult postarea absenţelor pe site-urile web ale unităţilor şcolare, în speranţa că astfel părinţii văd mai repede dacă ajung sau nu la şcoală copiii lor. Este sau nu eficientă această măsură? “Nu prea văd de ce trebuie postate absenţele pe site. Ele ar trebui vizualizate de părinţi ori nu toţi dispun de tehnica necesară pentru a urmări evoluţia şcolară a elevilor. Am încercat să introducem catalogul on-line în urmă cu doi ani, dar părinţii nu au timp pentru a naviga pe internet, iar procentul celor care au calculator acasă este încă redus. Baza de informare este tot cea clasică”, ne-a declarat directorul Şcolii 7 din Focşani, profesorul Marin Strapciuc. O încercare de realizare a unui catalog virtual a existat în anii anteriori la mai multe unităţi şcolare din Focşani, însă impactul nu a fost cel scontat. “Pe noi ne costă mult telefoanele să sunăm părinţii atunci cand apar probleme, dar nu îmi dau seama care ar putea să fie impactul acestui catalog în acest moment. Este foarte posibil să aibă succes, cum este posibil să nu fie aşa. Există problema calculatoarelor care nu sunt în toate casele, mai ales în mediul rural. Depinde totuşi dacă aceste informaţii vor fi considerate date publice sau personale”, ne-a spus directorul Colegiului “Edmond Nicolau”, Gabriel Danielescu. Inspectorul general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Vrancea consideră că o astfel de decizie trebuie supusă dezbaterii publice, părinţii fiind cei care să decidă dacă accesul la astfel de baze de date este public sau se face cu parolă. (Mihaela VLĂDESCU)